• Min-Ah

Permanent - Stora lockar...

Hejsan!

Jag har beställt tid hos frisör i mellandagarna för permanent.

Då jag var inne och beställde tid konsulterade jag dem som hastigast och nämnde mina önskemål.

Jag vill ju inte ha jättesmå lockar (pudel eller så).
    De sa till mig att om man väljer större spolar kan det resultera i att lockarna inte sitter kvar mer är kanske två till tre veckor och att jag nog måste vara beredd på att ändå välja mindre lockar...

Hmm... Man kan ju inte gå och lägga ut över tusen spänn och att lockarna inte håller mer är två till tre veckor...
    Undrar ju hur pass små spolar/lockar de menar.
    Blev ju lite nervös nu.
    Vill ju inte ha något "pudelkrull"!

Är asiat med ganska så följsamt, mjukt hår (inte typ hårt svinborst eller så..).

Mitt hår är ej uppklippt och räcker ungefär ner till skulderbladen.

Är det någon här på BT som har erfarenhet av permanent på asiatiskt hår?

Tacksam för råd och tips!

• Svar på tråden Permanent - Stora lockar...
  • Min-Ah

Hnosse!

Usch, då. Det låter ju orovarslande.
    Men jag får väl hoppas på att det blir hyfsat.
    kostar ju ändå en rejäl slant, så man har ju inte råd att gå och permanenta sig för jämnan!

Har haft permanentat hår som barn, men då gjordes det hemma (hemanent) med vanliga små standardspolar.
    Kan inte riktigt minnas hur små lockarna blev då och jag har inget bra foto från den tiden (80-talet)...

Ingen mer som ikan tipsa mig?

• Min-Ah

csilla!
    Nej, "Hollywoodlockar" menar jag inte riktigt - det har jag insett att det inte går utan att antingen rulla upp på stora värmespolar eller ta till locktången (har redan en bra locktång).

Det jag är rädd för är riktigt, riktigt små kryllor typ pudel, fast det kanske inte blir så smått nu i "moderna tider".
    det var ju ändå på 80-talet jag hade permanentat hår och lite har det väl ändå "utvecklats" sedan dess, kanske.

Jag har ganska mycket, ganska långt och tjockt hår, så det tar väldigt lång tid att locka det med locktång.
    Har ju kört med den varianten, men det är så jobbigt.

Är mer ute efter att få mera volym från hårbottnen och sedan ha "lagom" lockar - ej a 'la Hollywood men i alla fall inte som en pudel!

Tack för era tips!

• Min-Ah

Oms!

Hoppas det blir bra nu i morgon, när du skall permanenta om det! Håller tummarna för dig!

Får du betala igen för den nya permanenten eller gör de om den utan kostnad eftersom den inte blev ordentligt sittande?
    Hur mycket kostade din permanent?

Jag skall permanenta mitt hår nu den 28/12.
    Då får jag ju hoppas att det blir bra.
    Får väl låta dem ta "lagom små/stora" spolar så att det håller och inte försvinner efter bara ett par veckor.
    Jag har ju inte råd att gå och få det permanentat igen om det inte håller!

• Min-Ah

Är det förresten någon som vet något om "korkskruvsspolar" till permanent?

• Min-Ah

Hej evig trohet och AlmostMrs!

Tack för era svar!

Håller med om att det är synd att korkskruvslockar ej håller så bra! Är ju verkligen så fint!

De här mjuka skumrullarna - håller de lockarna bra?

Är ju mån om att resultatet blir hållbart och bra eftersom det ju inte är så billigt att permanenta sig, precis!
    Man har ju inte råd att gå och göra det för jämnan!

• Min-Ah

AlmostMrs!

Blev ju nyfiken på de här skumrullarna du nämnde!
    Hur pass bra håller dessa lockar?

Är det annars någon mer som har något tips/råd?

I morgon, 28/12 på förmiddagen skall jag till frisören...
    Är lite nervös inför detta!
    Håll tummarna att det blir fint!

• Min-Ah

"Dagen D" är här!

Idag bär det iväg till frissan!
    Är så nervös att jag inte kunde sova mer utan sitter här och surfar vid datorn!

Vill inte att frisören skall klippa upp håret i en massa etapper utan vill behålla hellängden.
    Har sett de som har fått uppklippt och att det då är stort och brett typ vid öronen (om man har den längden) och sedan "smalnar av" neråt halsen och axlarna.
    Så vill jag INTE ha det!

Samtidigt vill man ju att lockarna skall "komma fram" lite!

Har aldrig tid (eller ork) att fixa en massa med håret på morgnanrna!
    Vill ju sova så länge som det är möjligt och sedan är det bara upp och iväg!
    Måste ju därför ha en lättskött frisyr, som ej kräver att man fixar och donar en väldig massa varje morgon.

Håret brukar ändå "åka upp i nå'n tofs" eftersom jag inte gillar att ha det hängande ner i ansiktet när jag jobbar.
    Har man en massa etapper i det, så hänger ju det kortaste ner ovanför hårsnodden och det är inte min "stil" riktigt!

Usch, vad jag babblar på här!
    Men jag är så orolig för att jag inte skall bli nöjd!
    Skönt att få "skriva av sig" lite!

Håll tummarna nu!

• Min-Ah

Nu är jag lockig!

Tack och lov så har det blivit bra!
    Puh, jag som varit så pirrig inför detta!

Är ju alltid som lockigast alldeles i början, men sedan kommer det att hänga ut sig ca 25%. Då blir det säkert ännu bättre.

Men lockarna är mjuka och vackra nu i alla fall.
    Känns ju lite "små", men det är ju förhoppningsvis mest nu i början, som sagt!

Fick även frisören att förstå att jag inte ville ha håret uppklippt så jättemycket. Hon tog bara lite, lite i det översta "lagret" och toppade igenom det som var slitet.
    Ser ganska så jämnlångt ut.

Jag kommer ifrån Sydkorea (Seoul). Kom hit till Sverige 1975 vid ca 17 månaders ålder.
    Har således (tyvärr) inga minnen av landet.

Jag och maken planerar att åka på bröllopsresa till Sydkorea.

Exakt när det blir vet vi ännu inte.
    Beror dels på min mans företag (han driver eget utan några anställda) och även på om och när jag kan få ledigt från mitt jobb (fiollärare på Kommunala musikskolan i Östra Göinge, ca 3 mil norr om Kristianstad).

Klimatet gör att man inte bör åka när som hels på året. Man bör se till att undvika värsta regnperioderna.
    Så bäst hade ju varit i skiftet maj/juni, innan sommarens regnperiod (värst i juli-augusti).

Vi får se hur det blir!
    Annars får det ju bli nästnästa år i stället.

• Min-Ah

AlmostMrs!

Ingen fara! Det blev ju bra med lockarna! "Sex and the city-stilen" och Sarah Jessica Parker är kanonfint! Håller med!
    Gillar även Dr Sidney Hansens frisyr i TV-serien Providence! (Lite lockigare. Säkert självlockigt).

Jag har full förståelse för att det är stressigt för er så här tätt inpå er stora dag!!
    Då har ni säkert en del fjärilar i magen, kan jag tänka!!

Så fint med nyårsbröllop!

Var någonstans i Sverige gifter ni er?

(Håller tummarna att ni slipper snökaos på er bröllopsdag! Är ju lite storm på gång nu! )

Önskar er lycka till inför bröllopet och samtidigt ett Gott Nytt År och all lycka framöver!!

Svar på tråden Permanent - Stora lockar...