• Flickan81

Hitta Nemo-vår älskade katt bortsprungen!

Jag är så förtvivlad! Har ett underbart syskonpar till katter (en hane och en hona). De är 5 månader och vi har inte velat släppa ut dem själva ännu eftersom de är små ännu och otroligt rädda för okända människor.
    Har bara haft dem i famnen när jag gått promenader men igår tog vi lillkillen Nemo i ett koppel (som han avskyr) och promenerade.
    Det gick jättebra men så när vi var 100 meter från vårt hem så hade jag honom i famnen och då sprattlade han till som en galning, kom ner på marken och så for han iväg med en himla fart med koppel och hela munderingen. Sedan var han puts väck.
    Vi letade och letade igår kväll och nu i morse har vi varit ute i flera omgångar.

Vi har en skog bakom oss och villor och det är verkligen inte lätt att tänka som en katt och var han borde sprungit i panik.
    Hans syster Smilla är förkrossad, går och letar efter honom här hemma, kollar i fönstret och har pipit hela natten och ser frågande på mig. Hon brukar aldrig prata annars. Och de lämnade knappt varandra en meter här hemma.

Känns verkligen som man förlorat en bebis. Jag pluggar så jag är hemma med dem så gott som hela dagarna, är otroligt fäst vid dem.
    Har bara sovit några få timmar i natt. Kan inte äta något heller.

Det värsta är den kalla årstiden och att man snart åker bort då det är jul.
    Fy, vad ledsen jag är...Känner mig som en mamma som inte lyckats hålla koll på sina snabbfotade ungar:(

Någon som har någon erfarenhet av bortsprungna katter...?:(

• Svar på tråden Hitta Nemo-vår älskade katt bortsprungen!
  • Senvinterbrud-06

Några nyheter? Har han kommit tillrätta ännu? Hoppas...

• Flickan81

Nej, ingeting har hänt och ingenting nytt har man hört.

Det är ju som han gått upp i rök.
    Antingen har något tagit in honom eller så har han fastnat nnågonstans. Men jag har letat på de flesta platser man kan tänka sig.
    Han är så otroligt vacker så det finns säkert idioter som skulle kunna sno en sådan katt.

Ska bort i två dagar så nu får sambon ta över letandet.
    Tänk vilken julklapp om någon hittade honom! Men det känns högst otroligt just nu...
    Men jag har verkligen gjort allt man kan göra nu känns det som, det har tagit tre hela dagar. Mycket mer kan jag nog inte göra...

• Hemligt ( fast inte längre)

Hej!
    Jag tycker du gjort allt du kunnat. Nu får vi bara hoppas att allmänheten och naturen gör så att Nemo kommer hem igen.
    Många gånger är det ju så att när man letar efter nåt så hittar man det inte förrän man slutat leta... Om du förstår vad jag menar?
    Har följt den här tråden sen start och jag lider verkligen med dig.
    Många kramar //L

• Kirk

Nysnö kan om inte annat hjälpa till att avslöja spåren, om det är så att eran lilla kisse vågar sig fram på natten.
    (Han letar ju förmodligen något att äta, någon gång om dygnet, såvida han inte fastnat nånstans vill säga).

Problemet kan vara att en ovan liten jägare inte alldeles enkelt skaffar sig sin egen mat. För detta krävs övning!
    Men idén med att lägga ut mat är nog bra. Testa ren köttfärs, den innehåller inte så mycket vatten som blötfoder, utan mer "kompakt" näring. En äggula (ej vitan - hämmar B-vitaminupptaget!!) i färsen är också bra.
    vill man sen att det ska dofta på lite håll, så spetsa med burkmat.
    Detta recept kan vara att föredra om kylan blir hård och en mer "kompakt" kost kan behövas.
    De går snabbt ner i vikt om de tvingas leva på reserven en tid. Det kan rent av vara så att en återfunnen älskling behöver milt foder i små portioner i början för att inte bli dålig efter en tids svält.
    Finns det förresten tillgång till vatten ute där du bor?
    Om allt har frusit så komplettera gärna med en skål i närheten av maten.

• Kirk

Glömde säga att det kan vara en god idé att gå ut med hittelön (kanske en 500-hundring) Märkligt nog blir folk ofta mer hjälpsamma om de kan tjäna nåt på det.
    Sorgligt men sant...

*Håller tummarna för er!*

• Linslus

Ja tragiskt men sant: hittelön är nog ingen dum idé!!! Bra idé Kirk!

• oslo brud 6/5/6

uff...får så ont av att läsa denna historian. Förstår exakt hur du känner dig. Vi har en han katt, Herkules.
    Världens goaste katt och bara inne katt!
    Varje dag står han vid dörren när vi kommer hem. På dagarna sitter han på baklongen och ser på fåglarna...men försöker aldrig ta dem.

När han var 1 år flyttade vi till en ny lägenhet...i 3 våningen. och oxå där satt han på balkongen eller i blomsterlådan.

En lör var vi ute och handlade, men när vi kom hem satt han inte vid dörren?!
    Vi ropade och lockade..letade överallt. men ingen herkules. Fick ont i magen och ville inte se nedanför balkongen. 3 våningar...sambon fick springa ner och titta. Det var redan mörkt och kallt. (-6 C)
    Och japp där var d ett hål i snön, nått hade landat där.

Lätt tänkte vi FOTSPÅR!! men nej..han hade nog gått längs med huset = ingen snö där! Vi tog var sin fick lampa och började leta. Massa skog och en stor bilväg i närheten var ingen tröst.
    Vi letade länge länge...men hittade inget. Gick hem igen och var helt förkrossad. Men skam den som ger sig! kunde inte sova med vetskapen om min bebis ute ensam i natten.
    Drog ut igen...ropade och lockade. Tillslut hörde jag ett ynkligt litet pip...kunde nästan svära på att det lät som "mama"..hihi

Slänger mig in i buskarna (taggbuskar) och DÂR, LÂNGST IN....ligger min herkules. kall och skakar! Han kom fram till mig och nästan kröp upp i knät (d gjorde han aldrig) Så lycklig har jag aldrig vart.

SÅ STÅ PÅ DIG!! Om din Nemo inte är van till att vara ute så kanske han oxå ligger och trycker nånstans...närmare än vad du tror! Jag tänker på er och håller tummarna.

Kram från Maria, Ray och Hercules

• Hej baberiba

Flickan81

Hur går det? något nytt?

Jag tänker på Er hela tiden och hoppas att Nemo har kommit hem.

Håller tummarna hårt !

Kram

• Senvinterbrud-06

Puffar, vill oxå veta!!!

Svar på tråden Hitta Nemo-vår älskade katt bortsprungen!