• Flickan81

Hitta Nemo-vår älskade katt bortsprungen!

Jag är så förtvivlad! Har ett underbart syskonpar till katter (en hane och en hona). De är 5 månader och vi har inte velat släppa ut dem själva ännu eftersom de är små ännu och otroligt rädda för okända människor.
    Har bara haft dem i famnen när jag gått promenader men igår tog vi lillkillen Nemo i ett koppel (som han avskyr) och promenerade.
    Det gick jättebra men så när vi var 100 meter från vårt hem så hade jag honom i famnen och då sprattlade han till som en galning, kom ner på marken och så for han iväg med en himla fart med koppel och hela munderingen. Sedan var han puts väck.
    Vi letade och letade igår kväll och nu i morse har vi varit ute i flera omgångar.

Vi har en skog bakom oss och villor och det är verkligen inte lätt att tänka som en katt och var han borde sprungit i panik.
    Hans syster Smilla är förkrossad, går och letar efter honom här hemma, kollar i fönstret och har pipit hela natten och ser frågande på mig. Hon brukar aldrig prata annars. Och de lämnade knappt varandra en meter här hemma.

Känns verkligen som man förlorat en bebis. Jag pluggar så jag är hemma med dem så gott som hela dagarna, är otroligt fäst vid dem.
    Har bara sovit några få timmar i natt. Kan inte äta något heller.

Det värsta är den kalla årstiden och att man snart åker bort då det är jul.
    Fy, vad ledsen jag är...Känner mig som en mamma som inte lyckats hålla koll på sina snabbfotade ungar:(

Någon som har någon erfarenhet av bortsprungna katter...?:(

• Svar på tråden Hitta Nemo-vår älskade katt bortsprungen!
  • trolla

Hej, har själv katter så jag vet vad hemskt det är när nån försvinner. En del tycker "bara en katt" men de vet inte....
    Mina tips är ring polisen, det händer att folk anmäler upphittade katter dit, ring lokal tidningen för annons i morgon (du kanske måste åka dit å betala med en gång om den ska in i morron) ring lokal radio kanalen, i Skåne ringer man radio Malmöhus som tar upp bortsprugna djur i sändning direkt (stod en främmande hund på vår gård här om året med hjälp av radion kom den "hem" på två timmar), du har väl nån bild på katterna, kör ut bild och efterlysning på datan och sätt upp på alla tänkbara ställen i omgivningen. Hoppas det löser sig, Kramiz, Trolla

• Flickan81

Tack så jättemkt för tipsen!! Ska sätta upp lappar hade jag tänkt iafl. Men det andra visste jag inte om. Precis som du säger, många tycker bara det är en katt och eftersom många har den inställningen känns det som man inte kan göra en för stor grej av det. Men det är inte "bara en katt". Min sambo och jag kunde knappt prata på hela kvällen för vi var så nere och kattsystern pep och pep så det är ju en enorm saknad...:(
    Tusen tack för hjälpen igen!

• lilla-Angelina

Min hund fick på något sätt upp dörren när vi var o handlade o vandrade iväg i lugn takt. Hon hade väl letat efter oss eller något. Sedan såg en granne henne två gator längre bort.De hade tagit henne o satt fast henne i kopplet utan för huset och ringt polisen. När jag sedan ringde polisen visste de ju var hon var!
    En annan gång hade morfar haft henne lös när han krattade i trädgården o han glömde väl titta hela tiden o sedan var hon borta. Han var helt kritvit i ansiktet o letade i timmar, ingen vågade säga detta till mig,var i spanien o fick sedahn reda på det av en skvallrig granne)De vet vad hon betyder för mig..Till slut hade han åkt t polisen helt förstörd o då satt ho i knä på en av poliserna! Min lilla amerikanska cockerspaniel!
    Gör som trolla sa!Det verkade jättebra, du kan ju även sätta upp lappar på maraffärer mm

• evkasu

Klart du ska göra en stor grej av det - er familjemedlem är ju bortsprungen!

Håller med Trolla - sätt upp lappar, ring polisen, fråga runt i villorna. Någon kanske har tagit in honom och trott att han var övergiven, eller så gömmer han sig, är väl rädd får man förmoda. Gå ut och ropa ikväll igen efter att det blivit mörkt, när det inte är så mycket andra ljud. En kompis katt hoppade ut genom fönstret på andra våningen och de letade i flera dagar innan de gick ut mitt i natten och då hörde pip från under en sten precis bredvid huset. Hon hade förmodligen legat och tryckt där hela tiden och inte vågat komma ut.
    Om möjligt, ta med systern ut, om han gömt sig kanske han hör hennes pip. Hans koppel kan ju ha fastnat någonstans också.

Lycka till i letandet, ge inte upp, jag lider med dig?

• HanOchJag

Våran älskade katt helmut brukade springa bort. Men vi bor ju i lägenhet. Men vi tog med hans favvo godis och dottern och gick ut och ropade. Han kom alltid när hon ropade eller gav i från sig något ljud. Satte även upp lappar sist när han sprungit bort och dagen efter fick vi hittat honom. Gör så att du går runt och knackar dörr. Det kan vara så att någon godhjärtad människa kan ha hittat honom och plockat in honom. Kanske bara väntar på att lappar ska sättas upp,. Be folk kolla sina förråd då han kan gått in där.

Men med största sannolikhet så kommer han att komma själv. Kanske uppskattar vinterfriheten. Hoppas ni hittar honom. Vet hur J-ä-v-l-a ledsen och rädd man blir.
    Säg till igen när du vet nåt.

Lycka till

• Pompano

Oj, oj, din stackare... Min lilla kisse har oxå försvunnit vid några tillfällen men alltid kommit tillbaka, men ångesten man har när katten är borta är obeskrivlig. Om din kisse hade sele och koppel på sig så måste ju någon förstå att den "rymt". Jag håller verkligen alla tummar jag har att du får tillbaka honom snart.

• Vicky83

Ett tips är att skriva en efterlysning och skicka till www.kks.nu . Om katten dessutom sprang i väg med kopplet efter sig är risken stor att han fastnat och då brukar de inte komma så lång. Det bästa är att leta när hemmet så kan man nog hitta honom. Vår katt sprang bort med kopplet efter sig vi leta under dagen och på kvällen. På kvällen hittade vi honom i en gran. Troligtvis hade han försökt ta sig hem igen efter sitt äventyr när han fastnat. Håller tummarna för er.

• sinan

ÅÅh, stackare! Vet hur ledsen man blir när ett husdjur springer bort. Tycker du har fått jättebra tips redan. Hade katten en adresslapp i halsbandet? Om inte så är det ju extra viktigt att få upp lapparna fort så folk vet var dom ska vända sig. Förmodligen ligger han och trycker nånstans i närheten men vågar inte komma fram, du får ha tålamod och vänta och kanske sätta ut lite mat. Och precis som Vicky83 skrev, glöm inte att titta uppåt när ni letar..

• Lillan2

Stackars dig, håller tummarna för att han ska komma fram. Kom ihåg att locka på honom när ni är ute och leta. Så hittade vi min lilla gumma en gång - hon svarade när jag ropade och sen följde vi hennes ledsna jammande och hittade henne - uppflugen 5 meter upp i en gammal ek (att få ner henne var inte helt enkelt).

Tror att det finns en bra chans att han kommer tillbaka, de har väldigt bra lokalsinne och kan ta hand om sig själva (även om de inte är utekatter). Han är nog bara ute och "prövar sina vingar", han kommer tillbaka när han blir trött och hungrig.

• Lenchen

Satt absolut upp lappar. Folk kollar faktiskt pa dem. Min mammas katt sprang bort och hon var jatteorolig. Men sa ringde en kvinna och berattade att de hittat en katt som blivit sa himla bra kompis med deras hund. Och det var ju han, for han hade hundkompisar hemma!

Och speciellt nar din katt ju har koppel pa sig forstar ju folk aven om de inte sett lappen innan, att den ar bortsprungen, och tar sakert hand om den.

Svar på tråden Hitta Nemo-vår älskade katt bortsprungen!