• Bröllopstokiig

Hur vågar man ha en dyr ring?

En del brudar ska tydligen ha väldigt dyra vigselringar; jag har sett priser på 40 000 och 60 000. Jag antar att det syns på ringen att den är såpass dyr (om det inte är nån skillnad, varför i så fall så dyr?).Jag vet inte hur det är hos er men här i en storstad sker dagligen personrån. Oftast är det mobiler, klockor och plånböcker, och att ha en ring som kostar så mycket måste väl vara att gå omkring som en enda stor rånrisk? Tänker ni på det eller tror ni inte det kommer att ske? Hur gör ni när ni är utomlands? Mina föräldrar har blivit rånade utomlands två ggr, så mamma har slutat bära smycken över huvudtaget. Själv skulle jag nog inte vilja gå omkring med något så dyrt, som ändå syns så tydligt...

• Svar på tråden Hur vågar man ha en dyr ring?
  • Bröllopstokiig

Jo, om du menar att det skulle vara avundsjuka bakom mitt undrande inlägg så är du nog paranoid Ringens värde för mig sitter inte i hur mkt den kostar men om man nu har en jättedyr ring så kommer man inte ifrån att den är stöldbegärlig. Ville bara veta hur/om man tänker på dessa risker om man köpt/fått en mkt dyr ring.

• Bröllopstokiig

Jag vågar ha en ring för 10 000. Men jag vet av erfarenhet (har en dyr klocka också) att i vissa situationer, sent på kvällen på tunnelbanan kanske, brukar jag dölja den lite, kanske snurrar ringen så att inte stenarna syns, har handskar på mig på vintern. Men jag går inte omkring och är rädd! Aldrig i livet! Största risken för att bli utsatt för våld är fortfarande i hemmet, inte en galen knarkare på stan.

• Bröllopstokiig

Har köpt en dyr ring och skaffat en försäkring. Köpte den för att jag vill ha den och vill inte köpa en annan utifall att jag skulle bli rånad, så vill jag inte tänka. Jag lever nu och ingen annan ska avgöra vilken ring jag ska välja. Dessutom så tror jag inte att priset på ringen avgör om jag blir ledsen, det är ju betydelsen i ringen! Åker jag utomlands så lämnar jag ringen hemma! Förstår inte frågan egentligen.

• Bröllopstokiig

OK fragan var, har man en dyr ring sa gar man omkring som en enda stor rånrisk? I dag sa ar man nog (tyvarr) en storre eller mindre ranrisk oavsett vardet pa ens vigsel ring. Exempel: Kompis fick bada benen avbrytna nar hon blev ranad pa en cigarett. Kompisar som gar omkring med inte 10 000 men 100 000 tusentals kronor med varde i deras ringar osv. Som ej har blivit ranade (peppar, peppar). Det ar nog ganska naivt att tro att vardet pa ens vigsel ring dikterar om man blir ranad eller ej. Det har nog mera att gora med var och hur man ar. Det finns alltid en ran risk och den ar mycket otack och skrammande men om man later en risk diktera hur man lever sitt liv sa blir det valdigt fa saker kvar som man kan gora som ej har en negativ risk.
    Det ar vad jag tycker och kanner om saken.

Och aker jag utomlands behaller jag ringen pa (det blir ju trots allt oftas Sverige som jag aker till)!

• Bröllopstokiig

Jag personligen ville inte ha en dyr ring för jag kände att jag kunde få tag i en minst lika fin fast billigare och att vi hade annat att lägga pengar på...

Jag skulle nog inte tänka så mycket på rånrisken... men skulle jag åka till sthlm i jobbet skulle jag nog lämna ringarna hemma...

• Bröllopstokiig

eMma: Vad tror du händer i Stockholm om du har ringar på fingrarna?

Jag har bestämt mig för en relativt dyr ring, och jag bor i Stockholm, åker ofta tunnelbana och jag har inte ens funderat i de banorna som ni gör... Om man skulle bli rånad är det ju snarare händelsen som sätter traumatiska spår. Blir man bestulen på en ring som kostar 2000 eller 20 000 spelar väl ingen roll?

• Bröllopstokiig

Jag har en relativt dyr ring, och jag förstår inte varför rånrisken skulle påverka mina val av ring.
    Skulle jag bli av med vigselringen spelar det ingen roll om den kostar 2000:- eller som i mitt fall 18000:-, affektionsvärdet är dessamma.

Jag har ganska många dyrbara smycken, vilka jag använder här i Sverige, till vardags. Rör jag mig i städer så brukar jag använda dem, men däremot använder jag aldrig äkta smycken om jag åker till turistorter, eller andra semesterområden.
    Vigselringen kommer jag aldrig att ta av mig, men däremot kommer jag nog att göra som Gun, snurra på den så att stenarna inte syns.
    Som Jo skriver så tror jag att rånrisken har mer att göra med var och hur man är, än om man har en dyrbar ring eller inte.

• Bröllopstokiig

Men om man sitter i tunnelbanan, ensam och det kommer in en person som har för vana att råna folk, så struntar han nog i hur du är och bryr sig mer om huruvida du kan ha något av värde. Sitter du då med en ring med en jättemaffig, gnistrande diamant är nog risken större att han rånar dig än om du inte bär några smycken, eller om du har en vanlig ring.

• Bröllopstokiig

Vad är ni egentligen mest rädda för, att bli rånade eller att bli av med vigselringen? Jag skulle ju förstås vara mest rädd för att bli rånad, ringen går ju att ersätta.

• Bröllopstokiig

Många tror att det händetr så myckt i en större stad.... rån och våldtäkter tillhör faktiskt ovanligheten även i Stockholm! Klart att det händer mer saker här men det bor ju ochkså många flera människor här än i en liten stad, antagligen är det inte fler, rån osv som hände rhär procentuellt sett! Jag bor i Stockholm och min ring kostade ca 20 000 men jag har aldrig känt mig orolig pga det. Skulle heller aldrig falla mig in i att välja bort detta för att det finns några människor i vår värld som inte kan skilja på mitt och ditt. Låt inte galningarnas vilja ta över!

Svar på tråden Hur vågar man ha en dyr ring?