• eb10

Kall/varm hårfärg?

Hur vet man vad man passar i egentligen? Jag har fått höra från en makeupartist att jag hade "väldigt varma färger" i mig själv, men sen sa en frisör att jag helt klart var en KALL typ.
    Så jag tror inte på sk experter.. Hur 17 ska man veta vilken årstid eller hudtyp man har? Om man kollar på min naturliga hårfärg så ser den gråkallråttbrun ut tills det solbleks o då blir guldblond.
    O jag har kall ögonfärg men fräknar o ljus hudfärg. "Vad" är jag då?? Vinter?

• Svar på tråden Kall/varm hårfärg?
  • Lisa1

...oj vad rörigt det blev där. Hm

• brynet

Det kan vara svårt att bestämma våra skandinaviska bleka hudtoner enligt färganalysens regler. Ofta befinner vi oss mittemellan varmt och kallt just för att vi är bleka. Och i synnerhet då på vintern, när blodkärl och annat under huden också kan lysa igenom mer, vilket då accentuerar kallare toner i huden, medan samma person på sommaren rent av kan kan se gulaktig ut i huden. Ögonfärg varierar också pga ljuset runtomkring.

Så i slutändan kan man säga att det finns inga rätt och fel här. Lek loss och gör som du vill. Ibland vill man kanske vara en kylig Magica, en annan gång en varm snäll flicka.
    No rules rule i min bok...

• rocketqueen

Har man kalla färger om man har gula undertoner, Lisa1? Hur menar du då?

• Lisa1

Ja, oftast. Var en färganalytiker i USA somn sa det till mig en gång... Observera att det är vanligast med kalla färger, mycket vanligare rentav!!

/Lisa, som ser kalasfin ut i vitt, rosa och blått men mindre tjusig i terrakotta och brunt

• rocketqueen

Jag har gula undertoner = jag är varm i hyn (är det inte oftast så?. Kan du utveckla ditt svar?

• Bröllopstokiig

Har man gula undertoner har man oftast kalla färger, detta är tydl (enligt den amerikanska färgkonsulten jag pratade med) en vanlig miss som många gör. Ser man på de flesta "mörka" personer så har de ju nästan uteslutande kalla färger. T.ex. Halle Berry och Catherine Zeta Jones ser ju både "gula" ut i huden när man kikar nära, för att inte tala om asiater... Men kom ihåg att det är samspelet som man tittar på. Inte ögonfärg och hudton för sig...

Just denna fråga om man kan vara "mer än en årstid" tvistas det om rejält, mer om detta nedan... Det klassiska är dock att göra indelningen mellan
    - vinter
    - sommar
    - höst
    - vår

där vinter och sommar har kalla färger och höst och vår har varma färger.

Vinter har kalla, intensiva och kontrastrika färger såsom:
    - svart
    - kritvitt
    - cerise
    - marinblått
    - vinrött
    - grått

...men passa också bra i isiga pastellfärger såsom isblå och kall babyrosa.

Sommaren har också kalla färger, men något mer dämpade och mjuka än vinterns isfärger:

- ljusgrå
    - babyrosa
    - mainblå
    - lavendel
    - offwhite
    - kall ljusbeige (med grå undertoner)

Hösten har varma färger av indensiv och mustig karaktär:
    - olivgrön
    - guld
    - tomatröd
    - gulvit
    - beige
    - brun
    - varm laxrosa
    - terrakotta

Våren har liksom hösten varma färger men av ljusare och mer dämpad karaktär:
    - gulvit
    - hallonröd
    - beige
    - mjuk pistage
    - varmt ljusgul
    - aprikos

För att bygga upp en bra basgarderob bör man tänka på två saker:
    - det är viktigast med "rätt" färger ju närmare ansiktet man kommer
    - att försöka hålla sig inom den egna årstiden för basplaggen och de dyrare inköpen, annars riskerar man att sluta med en "garderob full med kläder, men inget att ta på sig" eftersom färgerna inte harmonierar. Omsatt i praktiskt tänk innebär det alltså att man bör se till att skaffa kläder som passa EN SJÄLV och inte bara för att "det är en fin färg". Just den där "färgstarka cerisa värgen" tenderar nämligen att se heltrist och blek ut på en höst. Och samma sak om en vinter tar på sig en mustigt färgstark terrakotta. Tänker man dessutom i årstidstänk kommer man att få en garderob som funkar väldigt bra praktiskt, istället för en massa individuellt snygga plagg, eftersom de riskerar att bli garderobsvärmare istället för ett plagg man anväder ofta, eftersom man ofta tar det där plagget "med den färgen som jag verkligen strålar i" snarare än "den där iof väldigt fina tröjan, men som jag inte strålar lika mycket i" när man går ut på morgonen/klär sig fin till fest.

Den egna årstiden är de färger som man, rent vetenskapligt (egen smak borträknad, hm) passar bäst i. Det är anledningen till att man gör 4 indelningar och inte bara delar in i "kall/varm", utan även "svag/intensiv" inom den kalla och varma skalen. Vissa färgkonsulter nöjer sig dock med kalla/varma indelningar. Av den anledningen brukar man säga att det är helt ok att "låna" en färg då och då från syskonskalan, eftersom den ligger nära den egna skalan. Alla höstar passar t.ex. inte jättebra i ALLA färger i höstpaletten (dock de flesta), och dessutom kankse det finns en eller ett par färger i vårpaletten som man passar fint i, eftersom den ligger nära. Dessutom finns det vissa färger som BÅDA syskonpaletterna har gemensamt, t.ex. våren och höstens beige samt vinterns och sommarens marinblå.

Vi måste dock ha ett sunt förnuft till det hela, och inse att alla somrar faktiskt inte ser likadana ut. Det är detta som gör att man faktiskt inte trivs/passar i ALLA färger i paletten, det skall snarare ses mer som enn vägledning. Det är ju en himla skillnad på Marilyn Monroe, Nicole Kidman och Julie Andrews som alla är vårar. Och ännu större skillnad är det på Agnetha Sjödin, Halle Berry och Catherine Zeta Jones som alla är vintrar. Agnethas kontraster med väldigt ljus hy, blå ögon och mörkt hår gör t.ex. att hon är väldigt fin i cerise, medan Halle Berrys mjukare färger med ljusare ögonbryn gör att hon passar bra i mjukare, nästan ljumna nyanser som Agnetha skulle sett väldigt beige ut i. Inom vissa läror delar man dessutom in varje årstid i ytterligare 3varianter: dämpad, intensiv samt ytterligare en beteckning jag inte minns namnet på. Alltså: köp inte "hela paketet", men försök ändå att se färgerna och nyanserna som vägledande. En höst är t.ex. jättefin i marinblå ullkavaj (kall färg) tillsammans med en skjorta i gulvit och en terracottafärgad scarf, men hade nog sett ännu tjusigare ut i en tomatröd eller beige ullkavaj istället!

/Lisa, som eg. är vinter men flirtar rejält med sommarpaletten

• rocketqueen

Jaha, du menar att man passar i olika färger - eftersom du sa "har" (och inte "passar i" eller dylikt) så trodde jag att du förstås menade har kalla färger i sig själv. Eller?

• Lisa1

När jag skrev "har" så menade jag naturligtvis "passar i"...man brukar prata om att man "har kalla (resp. varma) färger i sig" och därmed också passar i dessa färger. Och som sagt, de färger man passar bäst i skall ses som en vägledning, men att ha nåt enstaka plagg i en annan färg är ju liksom inget man bör totalundvika... Själv är jag ju vinter men har väl nån enstaka beige tröja (med grå underton) som funkar helt ok, även om jag är finast i den ljusblå skjortan... Och på sommaren åker en hallonröd omlottopp fram som tillsammans med vita byxor ser helfräscht ut (även om den cerisa eller kritvita toppen är finare på mig). Allt handlar väl om följande - varför använda en färg som du ser "ok" ut i, när du istället kan ha en färg som får dig att fullkomligt stråla?? Det är det allt hanldar om - att plocka fram det absolut bästa av sig själv och se rosigt frisk ut även om man går osminkad och har "den där gamla trasan" på sig . Ansiktet kommer verkligen att lysa upp när man använder "sina" färger.

• aktuelle

här på bröllopstorget så utgår de från hårfärgen när de ger exempel på vad man kan ha för färg på klänningen. Eftersom jag är askblond så skulle silver vara ett av dem (har jag för mig..) Är osäker på detta...vet inte vad jag ska välja för färg på klänningen. Jag är mycket ljus i hyn så därför känns vit inte så lockande. Jag har askblont hår och gråblåa ögon (som ibland kan tendera att se gröna ut.) Min hy går inte mot det gula då de flesta foundations ser gula ut på mig.. (låter det rätt?) Tror min bleka hy går mot lätt rosa och jag har ganska starkt rosa läppar av naturen.. Är detta vår? Tycker jag är fin i smaragdgrön, men det kanske är inbillning. Vad låter jag som för en och vilken färg på bröllopsklänningen tror ni skulle passa mig?

• Modestie

Jag har nog samma färger som dig, men det beror på hudtonen också. Men jag är "kall" enl. färganalytiker. På sommaren får jag dock guldblont hår och min hårton blir mer varm. Min frisör säger att jag både passar i varma och kallare färger på håret vilket jag tycker stämmer ochd et är ju kul så kan man varierar sig! Tycker man ska ha den färg man trivs bra i och det kan vara jätteläckert med varm guldigare hårton och "kall" make up till även fast man är "kall" som person, ja, på hår och hud och ögon alltså

Kan tillägga att en del personer faktiskt befinner sig i gränsen mellan "kall och varm", mao de passar i både och. Kan du vara en av dem?

• aktuelle

kan hända att man ligger i gränslandet mellan kall och varm, det var nån som hade skrivit om skandinaver och att det ofta är svårt att klassa dem som antingen varm eller kall då vi har en så ljus hudton...kanske det detta hänger på.. vore lättare välja om det fanns någon som kunde säga vad man passar i bara, men det kanske är önsketänkande :D

• Lisa1

Är man askblond och har "den typiskt skandinaviska looken" med kalla blå ögon och en beigetonad alt. väldigt ljus hy är man sommar. Har du grönare nyanser i ögonen och en mer rosatonad hy låter vår som troligare, speciellt om du säger dig passa i smaragdgrön. Det är en färg som en vår klär MYCKET bättre i än en sommar!! Många av de vårar jag har stött på har ofta ganska färgrika läppar naturligt, är du liksom Marilyn Monroe tjusig i korallfärgade läppar borde du vara vår. Klär du i Victoria Silvstedt-looken (ursäkta liknelsen ) med ljusrosa läppar är du sommar!

Har du varmare färger kanske ett mer gulvit alt. beigetonat tyg skulle vara att föredra. Finns en del tjusigt i "mörkare" vita nyanser och brända guldtoner.

Just det där med att det skandinaviska utseendet skulle ställa till det stämmer inte helt... De allra flesta med skandinaviskt utseende är ju somrar. Är som jag tidigare nämnt mycket varnligare att ha kalla färger (och därmed vara sommar/vinter) än att ha varma... Är man osäker så kan man enkelt göra ett litet test: dra bak allt håret i en hästsvans/linda in det i en vit handduk och tvätta bort allt smink. Lägg sedan en varmt beige tygbit under halsen, så att det täcker hela axelområdet. Gör detsamma med en silvrigt grå tygbit. Är det beiga tyget fördelaktigare är du troligtvis vår, är det gråa finare är du troligtvis sommar.

• aktuelle

testade med beige och grått (hade inge silverfärgat, funkar det?) min hud såg lite trött ut mot grått, men mot det beiga såg det fräscht ut..

• aktuelle

om det är så att man är en vår, vilken hårfärg tror ni är att föredra ?

Svar på tråden Kall/varm hårfärg?