• eb10

Kall/varm hårfärg?

Hur vet man vad man passar i egentligen? Jag har fått höra från en makeupartist att jag hade "väldigt varma färger" i mig själv, men sen sa en frisör att jag helt klart var en KALL typ.
    Så jag tror inte på sk experter.. Hur 17 ska man veta vilken årstid eller hudtyp man har? Om man kollar på min naturliga hårfärg så ser den gråkallråttbrun ut tills det solbleks o då blir guldblond.
    O jag har kall ögonfärg men fräknar o ljus hudfärg. "Vad" är jag då?? Vinter?

• Svar på tråden Kall/varm hårfärg?
  • shalimar

Du är INTE vinter i alla fall! Ett tips: håll upp några olika tyger mot ditt ansikte. Då ser du genast vilka färger som framhäver dina naturliga färger och vilka färger som får dig att se grönblek ut.

Att döma av det du beskriver så tror jag att du är antingen sommar eller vår (vår mest troligt).

• Julija

många proffsiga stylister struntar i sånt dom blandar varma och kalla toner. Oftast känner man själv vaqd man trivs i och det brukar bli det rätta...

• Lisa1

Just det här med tygbitarna är som sagt väldigt smart, det används när man skall visa en person vilken årstid den är... Men då skall du ha håret bakåtstruket och vara osminkad, för att ev. hårfärgningar och "tillrättaläggningar" inte skall kunna påverka resultatet.

• Julija

jag har själv utbildat mig inom detta med färganalys och kan säga att man går efter hudton och ögon, håret är invirat i tex en handduk. när du börjar färganalysen tar du och provar guld eller silver först vilket genast ger dig en snabbt insyn i vad du kan vara...själv passar jag i båda...så ta det inte för allvarligt

• eb10

Tack Lisa1, jag ska ta o leta fram nåt kort på mig! Ska det vara osminkat? Hoppa inte högt bara..haha!! mvh

• jocelyn

Jag har lite liknande problem; jag är sommar (enligt de som håller på med färganalys) men mitt utseende stämmer inte in på något känns det som. Jag har ljus hy med rosa underton, blå ögon med små bruna prickar, guldfärgat hår (naturlig hårfärg) . Det är som jag är en slags artkorsning?!!!

• addicted

Jag har inte gjort nagon analys men far alltid manga komplimanger nar jag har ljusa babyfarger, ljusblatt, ljusrosa och ljust lila sasom lavendel.
    En viss sorts stark bla-gron och orange framhaver mina ogon bra.

Vitt ser jag totalt hemsk ut i! Klarrott ar inte heller sa bra.

Jag ar numera mer eller mindre rattfargad, bla-gra ogon och ganska ljus men lite rodaktiga kinder.

Sa jag vet inte vilken arstid jag ar men jag ska val ga pa att jag maste passa bast i dom farger jag far komplimanger i?

• Lisa1

Eftersom "rödaktiga" kinder kan betyda både normal rosighet och en hud med varma undertoner är det svårt att säga, men skulle tippa på vår eller sommar. De enda som klär optimalt i vitt, året om utan solbränna, är vintrar. Om du kikar på vitt...klär du bäst i en elfenbensvit eller en varmare gul/beigevit? Den tidigare klär ofta somrar bättre, den senare vårar... Eftersom du säger att du får komplimanger i pastellfärger är det troligt att du är en sommar, eftersom de färger du nämner alla är kalla. Somrar klär dock ofta rätt dåligt i orange. Kom ihåg bara för att en färg "tar fram ögonen" så betyder det inte att man "strålar" i den utan det kanske får en att se lite glåmig ut, även om det är en stark färg. Då till frågan...klär du i aprikos, pistagegrönt, hallonrött och beige? Då är du troligtvis en vår. Som sagt, hudtonen är oerhört viktig... Jag tror iaf att du är en sommar!

• Lisa1

Jocelyn, för mig låter du som en vår... Men se det så här - klär du i pastellfärger och silverfärgat, då är du troligtvis en sommar! Är hallonröd och ljusbeige snyggt på dig - ja då är du nog en vår...

• Lisa1

Just hudtonen är ju lite "tricky"... Personer med gulaktig/beige underton har ofta kalla färger, men tror ofta felaktigt att de har varma (tänk J.Lo). En person med rosa undertoner, såsom rödhåriga (ofta har tänk Shirley Clamp), är oftast varma. Men vissa "rosaaktiga" personer kan vara kalla också om det beror på rosighet etc. Observera att rosighet inte har med hudtonen att göra.. Sedan finns det ju de som har väldigt svaga undertoner i huden också, där är nog ögonen en tydligare indikator.

Svar på tråden Kall/varm hårfärg?