• Bride2006

Låg budget några fler?

Vi kommer allt om allt hamna på ca 15000 kr.
    Vi gör mkt själva och klänningen är betald.

Blir 60 gäster. lokal gratis...

hur går det för er?

• Svar på tråden Låg budget några fler?
  • WeddingFairy

Vi har en bugdet på 25-30 000! 75 gäster! Vet inte hur vi ska klara det! Vi har fixat mycket till bra priser..t ex blommor, klänning, fotograf, tårta och serveringspersonal.
    Maten är det vi klurar på nu..för det kostar ju en del!
    Hur har ni kommit undan så billigt?

• elora

Bride2006 -Hej hej!!! Vi har väl setts några gånger ;)
    Blir grymt imponerad av er budget och undrar liksom WeddingFairy hur ni fixar det till så lågt pris? Anledning att jag undrar är att vi själva ska ha närmare 84 vuxna + ca 12 barn och tänkte ha buffé till dem men hamnar bara där på ca 120-140 kr per person. Sen ska man ju fixa dryck etc.

Fler tips? :)

• bröllop2006

Jag vill gärna ha tips på hur man håller ner budgeten:)

Vi har stora problem med att spara pengar till vårt bröllop eftersom vi aldrig har något kvar när räkningar, osv är betalda:(

Marie

• WeddingFairy

*Puffar* vill ha tips ju;)

• elora

Nä nu har jag nog blandat ihop er tjejer? Bröllop2006 -vi har väl setts va? *skratt*

Hm...vad har vi gjort för att dra ner på eländet kallat "stora utgifter":
    -Handlat barnens kläder på rea ;)
    -Köpt sambons kostym i Ellos på rea 50%!!! Ett riktigt kap vill jag säga.
    -Köpt ringar i stål med diamanter som jag bara älskade direkt jag så den -vilket var ett superbilligt val men ser ut som titan.
    -Ska börja köpa vin varje månad efter nyår och bunkra. Rött håller sig ofta 1 år. Köper öl från Tyskland via kompis.
    -Frisör: Kompisens syster var frisör, kanske kan hjälpa mig till billig penning ;) Svar väntas...
    -Klänning: Hm...hade en jag fyndat på loppis men den känns lite oaktuell. Annars är den grym, om bara kilona ville rasa av *s* Ev sy upp med hjälp av släkting.
    -Smycken: Låna av mormor,svärmor, gammelmormor??? De brukar ju ha juveler ;)
    -Skor, fynda på rea skor som kan passa till allt
    -Tiara/slöja: låna av väninna om jag vill ha det.
    -Mat: genom cateringföretag dock...kan inte laga mat till så många och hushålla det. Kostar ca 120-140 kr/pers för italiensk buffé.
    -Dukning: köpt ljushållare på rea (Ikea)
    -Sång i kyrka: väninna som är sångerska. Kostar gratis ;)
    -Spela mp3 på festen ;) Funkar likväl bra när alla är igång.
    -Inbjudningskort: se över priserna!!! Kollade och det visade sig vara (i mitt fall) nästan lika dyrt med att fixa eget från noll, som att beställa från Annas idéer (färdigtryckta 20 kr/St)
    -Brudbukett: be om bunden bukett till fast pris. Säg vad du vill ha i den.
    Eller köp några callor, liljor etc och bind själv med snyggt band ;) Prova någon månad innan...

FÖRSLAG:
    Be om festbidrag istället för presenter!
    Låter trevligare än kuvertavgift.

Köp buketter med rosor allt eftersom, torka dem och lägg i snygga vaser på borden och ha tända ljus överallt. Mysigt ;)

Hm kommer inte på fler förslag just nu.

• Burro

Vi ska ha ca 80 gäster och budget på ca 20 000. Då är ringar och bröllopsresa inte inräknade. Då har vi många vänner som hjälper oss. Tex gratis fotograf, en kompis fixar buketten, en annan fixar förhoppningsvis mitt hår och sen har vi fantastiska kompisar som sjunger och spelar i kyrkan. Maten och musiken till festen är ju det man kan spara eller lägga pengar på. Vi ska ha buffé. Ev. catering för att spara lite jobb.

• ooGizzYoo

våran budget är inte den största heller men vi får också hjälp med mycket, köpte drömklänningen här på bt, vännina som är otroligt bra frisör, en annan som är bde bagare och florist, en mor som är pyssel tokig, m2b har vänner som är duktiga fotografer och har fina bilar och en faster som jobbar på arlanda och får bra rabatter.så jag tror att det löser sig väldigt bra då alla gärna hjälper till helt gratis :)
    men sen kommer maten som verkar vara ett problem för alla, vi får se hur vi kommer att göra med det, men ev så bli det någon vacker herrgård eller liknande, gärna utomhus...

• Leylani

Vi har nog väldigt tajt budget då vi bägge studerar och inte direkt har några pengar att lägga undan... men sen har vi fått billig lokal via kyrkan (750 kr inklusive tillgång till kök och porslin), maten ordnar vi själva. Tårta vill vi ha en riktig men får se om kanske inte någons föräldrar är villiga att hjälpa till litegrann där.

• GithKat

Jag ansluter mej till denna grupp

Det vi gjort för att hålla kostnaderna nere än så länge är:
    Köpt klänning som varit utyrd tidigare, blev en bråkdel av priset. Gubben hyr sina kläder.
    Begagnade skor från blocket
    Tiara fick jag av mamma och hennes gubbe
    Köpt engångskameror lite då och då
    Köpt servetter med linnelook på Gekåås i Ullared, samt billiga champagneglas.
    Lokal nästan gratis
    Lagar egen mat- kyckling i ugn serverat med ris och sallad.
    gör alla trycksaker själv
    Billiga dekorationer från Ikea
    Mamma binder brudbuketten
    dyrast blir tårtan för den köper vi från kondis.
    Ringen har vi hittat till billigare pris än vad den skulle kostat på smycka.
    För att göra allt lättare att hantera ekonomiskt har vi valt att spara så mycket vi kan och dela upp kostnaderna allt eftersom de kommer.

• elora

Leylani: Det finns en kanongod tårta att göra själv som dessutom är frysbar!
    Vit chokladmoussetårta, finns på många receptsajter. Den är så god, dock kanske inte för alla, bl a mandelmassa i den så ha något alternativ för nötallergiker.

;)

Svar på tråden Låg budget några fler?