• Mattiaslover

Chokladfontän

Någon som har köpt chokladfontän som vill sälja eller hyra ut.. Är helt såld på iden nu.. har kollat på ebay..men vill kolla här först..håller tummarna...

• Svar på tråden Chokladfontän
  • Johanna = en lat kock

fast kakao är antibakteriellt i sig så... och sen beror det ju lite vad det är i... är det bara mörk choklad så är det ju ingen fara...

• Maya1974

chokopuko: Gör du reklam för dig själv? Två inlägg under samma tråd med samma webbsida....

• Ellte

Isåfall är det ruggigt DÅLIG reklam *garvar* Det finns ingen info på sidan, ingen av menyrubrikerna funkar och det är otroligt dålig svenska. Jag skulle aldrig i mitt liv köpa eller hyra nåt där :D

• Johanna = en lat kock

nej inte jag heller :D

• Courage

Ren kakao är visserligen antibakteriell men för att chokladfntänsens choklad flytande så behövs en uppblandning av fett, och fettet är näringsrikt. Även om du använder mörk choklad så kan du inte använda ren mörk choklad då den inte är rinnade vid uppvärmning. Chokladfontänens punmp behöver en väldigt lättflytande choklad, dvs med mycket fett och gärna med uppblandning av t.ex mjölkchoklad.

• Johanna = en lat kock

ska vi dra hela mikrobiologin????

choklad har låååågt vatteninnehåll
    bakterier måste ha vätska för att föröka sig

socker är konserverande och kakao är bakteriedödande

totalt sett - det VÄRSTA som kan hända är att fettet härsknar och det är en KEMISK process inte en mikrobiell

• Courage

Ang chokladens farlighet så hänger det ihop med hur ren den i sig är. Billig choklad kan ha ganska högt vatteninnehåll beroende på hur den blandats, alltså med vilken typ av mjölk, grädde, mjölkpulver osv. Även mörk choklad kan innehålla mjölk och grädde. Man får alltså inte blanda ihop att rena produkter som socker och kakao också är rena när de blandats till olika livsmedelsprodukter. Salmonella har under 2000-talet påträffats i bl.a tysk choklad.

Vad jag menar med chokladfontänens problem hänger förstår ihop med handhavandet, hur noggrann man är med hygienen, vilken typ av choklad man använder och om man använder den flera gånger. Men som alla andra livsmedel så kan de felaktigt hanterade bli ett allvarligt hälsoproblem, såväl biologiskt som kemiskt.

• Thindris

Låter invecklat det där... Vet itne om ajg skulel våga smaka om jag hamnar på en fest o det finns en sån där fontän... Skulle nog hålla mig till frukten :) Fast jag är kanske lite larvig...

• Zodic

MEn hur fort går det egentligen för bakterierna att växta til lsig tillnågot elakartat då ? om man inte doppar något som har det dvs :p det måste ju ta ett bra tag!

• Pollly

det krävs rätt stor tillväxt backterier för att man ska bli sjuk. Men har man otur så doppar man chockladen precis där någon åter-doppat sin fruktbit. Det är som dubbel dipparna som doppar avbitna potatischips och morötter i dipp såsen en gång till (urk!!! Om man bara annvänder chockladen i fontänen en ända gång så är det nog ingen fara.

folk brukar ju bli snåla så det svider kanske att kasta ett halvt kilo chocklad och så sparar man chockladen och kör den en gång, och en gång till, och en gång till... och så har man sin egen lilla husdjursodling.......

• Izunia

Kan det verkligen stämma att detta är priserna fran det svenska företaget??

Liten chokladfontän MFCF22# : 23599 exk. Moms ink. Transport.

Det är ju hutlöst mkt! Är det nan som beställt fran ebay??

• Johanna = en lat kock

zodic

det beror på vilken mikrob det handlar om

vanliga matförgiftningar (pga tex staph aureus mfl) tar några veckor i smält choklad - de behöver vara måååååååånga och de gillar varken socker eller kakao

men om ngn gäst har salmonella eller calicivirus (vinterkräksjuka alltså) och mot förmodan smittar maten så kan det räcka med några få mikrober för att smitta...

• Zodic

Izunia:
    jag har tänkt köpa mig en ifrån ebay, men folk försöker verklien lura en på frakten vilket gör mig arg :(

• Izunia

Zodic, Hur stor ska du köpa? Vad kommr allt att kosta inkl frakt??

• Tomtemor

Mattiaslover, förlåt att jag lånar din tråd lite,

Izunia: var i USA har du köpt din stolsöverdrag, får man tag i dem på nätet?

Svar på tråden Chokladfontän