• Filippa

Någon från Philadelphia?

Jag undrar om det finns någon här inne som bor i eller i närheten av Philadelphia, NJ, USA, som kan berätta lite om livet där, staden och staten New Jersey i sig?

Eventuellt kan flyttlasset gå dit inom något år, för min blivande kan komma att erbjudas arbete där. Så det vore spännande att höra litet om staden och om att leva och arbeta i USA!

• Svar på tråden Någon från Philadelphia?
  • Fiona II

Vilken serios diskussion vi har fatt igang! Kul tycker jag!

Jag hinner tyvarr inte svara sa langt som jag skulle vilja, ska strax kila ivag for att ga pa bio, men jag ska forsoka svara pa fragorna och sen kan vi val fortsatta en annan dag?

Det finns manga hemmafruar har. Fler an i sverige kan jag tanka. Om man ar sk medelklass har sa klara man sig oftast ekonomiskt pa en lon och da det ar dyrt med dagis sa ar det inte alltid lonande for tex kvinnan att jobba, for da gar anda hela hennes lon till dagis avgifter, och da tycker manga att man lika garna kan vara hemma.

Jag haller med om att det inte ar lika roligt att vara ledig nar ens man inte ar det. Men jag kan lova att det finns manga andra tjejer som ar hemma och man behover inte alls stada och tvatta hela dagarna! Man kan ga kurser, gora voluntar jobb (jattestort i USA, allt du kan tankas vara intresserad av finns),museum, satsa pa en eller flera hobbys, trana sa ofta man vill, fika med kompisar i 3 timmar en tisdags em mm mm.

Ang jamnstalldhet i forhallandet, sa kan jag ju lugnt saga att jag skoter i stort sett allt har hemma. Stadar, tvattar, handlar. Men kemtvatt ar sa billigt sa vi lamnar in alla min mans arbetsklader, (skjortor & byxor) och vi handlar mesta maten online sa det ar inte heller jobbigt. Men for mig gor det ingent, mannen drar ju in alla pengar. Och den dagen jag skulle borja jobba hade jag aldrig gatt med pa arbetsfordelningen i hemmet!

• Filippa

Jag var tvungen att gå och lägga mig där igår, det var ju mitt i natten här i Sverige. :)

Ja, det är toppen att kunna prata med någon som bor och lever i USA, i fall det nu blir aktuellt för vår del!

Aha, då förstår jag mer (ang höga dagisavgifter).

På något sätt har jag sett livet som hemmafru utomlands som att jag är ensam i en storstaden, bara tvättar, städar och lagar mat (och givetvis shoppar, läser en del kurser och tränar). Till en början säkert jätteskönt och kul! Men att det blir rätt ensamt och långtråkigt efter ett tag.

Sedan är det ju som sagt mest kvinnor med barn som är hemmafruar, och om man då bara är "lyxhustru", så kanske man inte har så mycket gemensamt med en trebarnsmamma, ytan hllre vill träffa likasinnande.
    Fast det finns väl en del karriärsfolk som är medföljande och bara är "lyxhustrur" också antar jag...

Umgås ni mycket med amerikanska vänner?
    I o m att ni först pluggade i USA kanske ni lärde känna en hel del vänner lite närmare, än vad man gör när man jobbar?
    Har ni nordiska vänner också, eller?

Jag har förstått att lönerna är betyligt högre där. Men man betalar väl mycket för försäkringar i stället. Vården i Sverige är ju väldigt billig (förutom tandläkaren).
    Blir det ändå mer pengar över, trots hög hyra och dyra försäkringar?

Av ren nyfikenhet.. Hur bor ni? Är det en hyreslägenhet?
    Vad kostar en lägenhet på Manhattan egentligen?

• Fiona II

Hej igen - -

Forstar om du gick och la dig igar, kl var ju ratt mycket i Sverige, jag hinner inte med sa mycket idag heller men ett inlagg ska jag hinna med...

Vi umgas faktiskt mest med andra svenskar men forstass med nagra amerikaner oxa. Onskar dock att jag hade fler amerikanska vanner.

Jag har bla 4 st svenska tjej kompisar, alla i 30-ars aldern som var valdigt karriar inriktade nar de bodde i sverige och nar de kom till USA med sina man sa tankte de def att de skulle skaffa ett "riktigt" jobb och inte forlora nagot i sin karriar. Men efter att ha jobbat ett tag har sa har alla sagt upp sig och ar nu hemma, och tycker det ar jatteskont att ta ett break, de vet att nar de flyttar tillbaka till sverige sa maste de jobba for att det ska ga ihop sig ekonomiskt.

Det dar med forsakring ar lite klurigt. Det framstalls ofta som att det ar jattedyrt men pa tex mitt forra jobb sa var hela forsakringen en forman, sa jag betalade bara $10 varje gang jag gick till doktorn eller tandlakaren. For min sambo sa far han betala ca $40 i manaden.

Vi far absolut mer pengar over har nar vi betalt alla "maste" saker an vad vi skulle haft i sverige om bada jobbade.

Vi bor i en hyreslagenhet, 1 sovrum, vardagsrum, oppet superfint kok och vi betalar $2850 i manaden. Det finns forstass bade billigare och dyrare mycket beroende pa standarden och laget. Overlag sa ar det ganska mycket samre standard pa lagenheterna har an i Sverige, sa vill man ha "svensk-standard" sa kostar det lite extra.

• Filippa

Hej Fiona!

Jag höll knappt på att hitta min tråd igen, det var så länge sedan jag var inne.

Det är så kul att höra lite om hur det verkliga livet där är.

Vad gör du och de andra hemmafruarna/lyxhustruarna på dagarna då?
    Har någon fd karriärstjeer barn, eller njuetr de bara av att kunna göra vad de vill på dagarna?

Hur fungerar det med försäkringar om man inte arbetar då, t ex för dig?

Hur trivs du i NY, vad är positivt och vad är negativt? Längtar du hem till Sverige?

Ni bor i en 3:a alltså...
    Vad är dollarn uppe i, 9 kr?? Ca 26.000/månad kr eller? Det känns som MYCKET pengar! Vi betalar typ 11.000 kr för en 4:a.

Vad kostar bostadsrätter där? Är det vanligt?

• pialotta

Vad som "over there" kallas för en "one bedroom" lägenhet är ofta vad vi kallar för en 2rok. Så det är nog det Fiona II bor i

Riktigt så dyr är inte dollarn. Just nu:
    1 USD = 7.97735 SEK

Har provat på lite olika varianter. Det är stor skillnad att vara "ute på kontrakt" och vara lokalanställd. Jag tycker nog att fördelarna med att vara lokalanställd oftast överväger men det är klart att det är bekvämt med kontrakt, särskilt om det är första gången.

Lönerna för välbetalda jobb i tex USA, UK och Hong Kong vida överstiger vad man bara kan drömma om att få betalt i Sverige. För att inte tala om bonusar och lägre skattetryck. Min erfarenhet är att man kan ha en avsevärt högre levnadsstandard.

Är man på kontrakt får man en kompensation som mer är i linje med vad som är normalt hemma men man får ofta saker som bostad, skolgång för barnen, resor hem, kompensation för eventuellt pensionsbortfall, "medföljande bidrag", försäkring, flyttkostnader.
    Framförallt är det ju himla smidigt att man får hjälp av jurister och relocation agents osv så man slipper fixa och dola så mycket själv.

Min erfarenhet är att man som utsänd av ett svenskt företag har det ganska "fattigt" jämfört med dom andra utlänningarna som är där på kontrakt. Visst man bor hyfsat (men inte som Amrikanerna, Aussisarna eller Engelsmännen)men pengarna man har att röra sig med blir inga fantasisummor men helt klart "bekvämt" i jämförelse med Svedala.

Hoppas ni får det bra.

• pialotta

Glömde säga att om man flyttar och blir lokalanställd så är det i min erfarenhet inte alls omöjligt att förhandla till sig ok relocation packages som betalar för fixet som blir.
    Tex: containerfrakt av bohag, lite flygresor fram och tillbaka, tid på hotell medan man söker bostad och innan ens prylar kommit.

Är inte alls orimligt att begära tycker jag!

• Ängla

Nu hoppar jag på tråden med!

Pialotta och Fiona, om (vi) min kille åker på kontrakt, hur mycket borde han "kräva" att få lön? Han är runt 30, civilingenjör med fem års erfarenhet i branchen. Hans arbete skulle vara Sales Manager. Jag funderade på runt 50 000 kr i månaden, men då det är inte säkert de betalar hyran. Jobbet skulle vara i Cincinnati eller möjligtvis Philadelphia!

Går det förresten att åka "lokalt" om man är från Sverige, alltså det är ju så svårt med arbetstillstånd? Jag är också intresserad av att arbeta, hoppas att det funkar. Jag har pluggat i flera år och är mammaledig så jag kan det där med att fika med tjejerna och vara "hemmafru", är redo för nya utmaningar.

Det där som du skrev Fiona om Volontär arbete, att det var stort. Inom vilka "branchser" är det, har fått för mig att det mest är inom sjukvård & dyl? Jag är utbildad inom media och kommunkation´och vill ju helst jobba med det!

Tacksam för svar!

• pialotta

Oj jättesvårt att svara på. Har absolut ingen aning vad lönenivåerna ligger på där eller vilken branch han jobbar i.
    Tycker spontant att det låter lite lågt om ni ska leva två på det och betala boendet.... men jag vet inget om kostnadsläget i dom två städerna skiljer sig så mycket från ställe till ställe i USA.

Mitt tips är att i alla fall sufa runt och försöka ta reda på sånna saker som vad lönenivåerna och hyran är INNAN han börjar förhandla ett ev kontrakt med sin arbetsgivare.

I er situation kanske det inte alls går att välja på alternativet att vara lokalanställd. Sorry om jag förvirrade diskutionen med att slänga in den vinklingen

Det är summan av HELA paketet som måste förhandlas. Ev betald bostad, flyttkostnader, hemresor, såväl som barnomsorg och lön.

Saker som är lätt att glömma bort tycker jag är:
    - Hela familjen ska täckas av en bra privat sjukförsäkring!
    - En bra variant om du som medföljande inte kan arbeta är att du kompenseras med att pengar betalas in på en privat pensionsförsäkring som motsvarar minst det du skulle ha fått om du arbetat i Sverige under denna tid.
    - Relocation hjälp på plats. Finns massor av firmor som lever på att hjälpa "bortkomna" utlänningar att hitta en bostad öppna bankkonto osv. Suger mer tid och kraft än man kan tro allt det praktiska.
    - Konsultation med en jurist i Sverige om det praktiska med att skiva ut sig ur systemet här och ev skatteplanering.

Alltså jag är ingen expert men vet av erfarenhet vad som är lätt att missa.
    Finns säkert massor av goda råd på internet.

Lycka till! Är jättekul att bo någon annan stans ett tag!

• pialotta

Mitt råd som rör den mer privata biten.

Nu när jag förgyller denna tråd med min oumbärliga vishet till dom stackare som läser

Detta är bara min personliga åsikt och beror mycket på tycke och smak.

Här kommer det i alal fall :
    Fastna inte i "svensk-träsket" är så himla lätt att man sitter med den lilla klicken svenskar och umgås i princip som man gjorde hemma. Givetvis när man har barn är det bekvämt och man kommer vilja byta erfarenheter med andra svenska mammor. Men jobba aktivt på att vidga era vyer också och försök komma in i den community där ni bor. Erkänner att det inte alltid är det lättaste att komma in och beblanda sig med lokalbefolkningen (fast USA är kanske ett av dom lättare ställena) men man kan i alla fall umgås med andra ex-pats som inte är från Scandinavien

Hoppas du förstod vad jag menar

• Fiona II

Hej Filippa - - Ska svara pa lite fragor...

Ang forsakring sa nu nar jag inte jobbar sa har jag forsakring genom min sambos foretag. Vi far betala extra for att jag ska vara med pa hans forsakring.

Jag trivs bra i NY. Det jag gillar mest ar utbudet som finns har. Jag alskar att ga ut och ata pa restauranger och har finns sa manga bra stallen. Museum, teater, konserer och alla olika manniskor och omraden. Senast forra veckan sa efter vi varit ute och atit i Tribeca sa bestamde vi oss for att promenera en bit pa vag hem och gick genom West Village, Meatpacking, Chealse, omradena kring 34th st, Times Square och nar vi kom till Rockefeller Center dar de kvallen innan tant den stora julgranen bestamde vi oss for att ta en taxi till UWS. Helt olika omraden, olika manniskor och stilar. Det gillar jag med NY. Sen finns det mycket jag inte gillar...tex kan jag bli jattetrott pa alla manniskor, trafiken, blir ledsen for orattvisor (en naken kvinna med en svart sopsack runt sig ligger och fyser utan for Tiffany). Men for det mesta overvinner det positiva det negativa. Klart jag langtar efter sverige ibland. Men ofta kanns Sverige litet, de stanger ICA kl 8, langlordag till 4...man blir lite bortskamd med bekvamligheter har.

Vi bor i en 2rok som pialotta sa. Eftersom vi far lon i dollar sa raknar vi aldrig om till Svenska kr. Det kostar vad det kostar och vad vi betalar for var langenhet ar helt normal pris for NY.

Ang bostadratter sa finns det forstass alla varianter pa pris beroende pa lage, storlek, standnard etc, men tex den lagenheten vi bor i skulle nog kosta mellan 800,000 - 1 miljon dollar att kopa.

• Fiona II

Angla- -

Ni ar inte gifta eller? (eftersom du skrev din kille...) Om ni ar gifta, sa far du uppehallstillstand och kan ansoka om arbetstillstand pa vilket du kan arbeta var som helst. Ar ni inte gifta far du inte ens uppehallstillsand.

Om man blir lokal anstalld som utlanning maste man ha ett foretag som sponsrar ditt arbetsvisa. Kan vara svart att fixa fran Sverige eftersom foretaget maste kunna bevisa att just du ar mycket battre an nagon amerikan till att gora det jobbet.

Voluntar jobb finns inom alla brancher. Har finns sa manga non-profit organizations som skriker efter att fa folk att hjalpa till. Det finns en stor orgnisation som heter NY Cares www.nycares.org dar du kan kolla runt lite om du ar intreserad for att se vad som finns.

• Ängla

Tack Pialotta och Fiona!

Tack för tipsen, finns det förresten några webbsidor som är bra för jobb om man är utbildad inom PR och Kommunikation (reklam, informatör etc)? Kul att se lite bara vad som finns. Vi kommer ju bo i Cinninati eller Philly men kan ju även kolla andra sajter bara för att kolla!

Vi gifter oss i April och åker först därefter så då borde jag ju kunna jobba med då, om de ger arbetstillstånd till makar till de som jobbar på kontrakt.

Än en gång tack!

Svar på tråden Någon från Philadelphia?