• Bröllopstokiig

Tetralysal vid akne/perioral dermatit

Jag har en del av både perioral dermatit samt vanlig akne och har därför fått utskrivet Tetralysal för att dämpa/ta bort det. Jag har nu ätit antibiotikan i snart 2 veckor och kan se en ganska klar förbättring kring min mun, alltså PD, men med aknen är det värre än förut, med många små finnar i pannan...Är det nån mer som upplevt en försämring den första tiden? När kommer effekten vad gäller aknen i så fall??

• Svar på tråden Tetralysal vid akne/perioral dermatit
  • Bröllopstokiig

Hallå hallå..puf,puff

• nano

Lanna:
    Jag hade inte fått så mycket effekt på finnarna efter femtio dagar, men kanske beror det på hur mycket akne du har.Om du bara har lite så hinner det kanske hjälpa, jag hade ganska mycket när jag började, både större finnar och en del knotter.

Jag har ätit i tre månader, alltså 2st paket om 100 tabletter, där jag tar 2x 300mg dagligen. Jag har inte så mycket akne nu,det jag har nu är mest pormaskar och några täppta porer. Men nu slutar jag ju i nästa vecka så jag får se vad som händer då.
    Du kan ju fråga läkaren efter förlängd tetralysalkur, men vad h*n kommer att göra är antagligen beroende på hur mycket finnar du har. I första hand kommer h*n nog att skriva ut en kräm, antingen att kombinera med tetralysalbehandling i 3 månader eller att bara använda för sig själv när du slutat att ta tetralysalen för perioral dermatit. Det är min gissning.

• sallyb

Hej! Jag har käkat tetralysal för pd i tre månader nu och är fortfarande inte bra. Jag har fått tre månaders förlängning av läkaren, men det känns helt hopplöst. De ursprungliga utslagen försvann ganska snabbt men nu är hyn full av små knottror utan innehåll. Jag är bubblig både i pannan och på kinderna. Hyn har ingen lyster längre, däremot är den röd och alldeles flammig. Jag provade dermalogica barrier repair och smoothing cream efter rekommendation men det gjorde bara saken ännu värre. Ser verkligen för jävlig ut.

• Bröllopstokiig

Tråkigt att höra att det kan ta sådan tid att bli kvitt finnarna och PD=( Själv så har det ännu bara gjort mina utslag(har flera ytliga pormaskar nu, men inga större finnar)värre i pannan, men runt munnen ser det bättre ut än förut. Antar att det kommer att bli mkt bättre med finnarna om nån vecka eller mer, eftersom försämringen har varit i drygt en vecka nu. Jag hoppas som sagt på en förlängning av min antibiotika kur till 3 månader pga aknen...

• junibrud2006

Nu är jag kanske lite utanför själva ämnet, men jag fick tetralysal för min rosacea. Blev bättre direkt - men åt tabletterna i över ett år. Nu är det dock bättre, även om man märker av det i mindre skala när man slarvar med kosten - vilket jag inte borde iom bröllopet...

Lycka till alla! Jag vet hur det är och håller alla tummar!!!!!!!!

• Nettisen8

jag har atit tetralysal mot min akne 2 ggr. Och ingen av gangerna har de hjalpt ett dugg. Forsta gangen jag at dem var for ett par ar sedan och nu sist at jag dem ocksa i 6 mander. Men de hjalper inte pa mig alls. Jag har ganska mycket tilltapptas porer och en massa stora bolder pa kinder och i tinningarna. Men nu ater jag roaccutan och jag hoppas sa att de hjalper istallet.

• sallyb

Junibrud 2006: vet du om pd kan övergå i rosacea? Pd utslagen som jag hade från början är borta, men nu har jag små knottror istället och VÄLDIGT ytliga blodkärl i ansiktet vilket gör att jag ser röd ut mest hela tiden. Känns dom att dessa symptom passar bättre in på Rosacea än pd.
    Kram.

• junibrud2006

sallyb - Jag vet faktiskt inte. Kollade lite på netdoktor och enligt dem kan perioral dermatit försämras av sol, tvål och starka produkter. Även klämning och kliande kan påverka. Det kan tydligen bli viss försämring innan det blir bättre och det enda man kan kan göra är total avhållsamhet från rengöringspreparat, fuktkrämer, peeling, smink etc. Låter ju kul...

Skillnaden mot Rosacea är att det går över, rosacean ligger kvar latent i kroppen. Men enligt netdoktor så ger även Perioral dermatit rodnande fläckar och knottror/varblåsor som ökar successivt. Det är dock nära besläktat med Rosacea så blir du inte av med det är det kanske värt att kolla?

Kram och lycka till!

• sallyb

Hur går det för dej Lanna? jag är inne på min andra tetralysal-kur nu och fick denna gång även en kräm som heter Finacea. Den torkar ut ganska mycket men har faktiskt redan hjälpt bra mot utslagen!

Kramis.

• Jajosefina

Hm. Måste fråga, ni som har/haft perioral dermatit..

Knottrorna som ni hade, var det vitt i dem eller såg det bara ut som att de var vätskefyllda (genomskinliga)?

Kliade era utslag?

• sallyb

Jajosefina: det är lite olika, ibland är det bara kliiga knottror som inte går att klämma, men ibland får jag små knutor med vitt i också.

• Bröllopstokiig

För mig så var det både och, en hel del små vita pormaskar typ samt även en del knottror. Ibland kunde det klia lite, men inget besvär för mig. Jag äter nu antibiotika och PD har blivit betydligt bättre, men aknen för övrigt tar längre tid...Blev sämre efter ca 1 vecka o det höll i sig en vecka, men sedan blev det en aning bättre. Nu är det ungefär som innan, kanske ngt bättre, men det går långsamt, har ätit nu i 3 veckor och resultat brukar komma tidigast efter 4 veckor.

• Bröllopstokiig

Vad är finacea? Är det effektivt? Är det för PD eller akne? När kommer effekten? Biverkningar?

Svar på tråden Tetralysal vid akne/perioral dermatit