• Bröllopstokiig

Tetralysal vid akne/perioral dermatit

Jag har en del av både perioral dermatit samt vanlig akne och har därför fått utskrivet Tetralysal för att dämpa/ta bort det. Jag har nu ätit antibiotikan i snart 2 veckor och kan se en ganska klar förbättring kring min mun, alltså PD, men med aknen är det värre än förut, med många små finnar i pannan...Är det nån mer som upplevt en försämring den första tiden? När kommer effekten vad gäller aknen i så fall??

• Svar på tråden Tetralysal vid akne/perioral dermatit
  • sbh

Hej!
    Nu var det några år sedan jag själv åt tetralysal, men jag har för mig att det tog ganska lång tid innan det blev bra. Jag åt tetralysalen i flera månader. Mina problem var värst under vinterhalvåret så jag slutade med medicinen till våren, men fick börja om igen hösten efter. Medicinen tar ju tyvärr inte bort all acne, men jag märkte ändå att de största och ondaste försvann. Kämpa på!
    / Stina

• Tival

Provade tetralysal för några år sen. Har inget minne av att det blev sämre den första tiden. Men som de flesta andra preparat mot acne så brukar de oftast bli så i början, att acnen bryter ut som en reaktion för att sedan bli betydligt mycket bättre. Så oroa dig inte, de kommer att bli bra!

• Jajosefina

De flesta vittnar om att acnen ofta kommer tillbaka någon månad efter att behandlingen är avslutad och det brukar inte föreligga någon uppblossning vid användning av tetralysal om du inte använt stark kortison i ansiktet innan behandlingen.. Man ska se resultat inom ett antal dagar annars är det rekomenderat att man skall söka läkare på nytt..!

• nano

Jag fick definitivt värre i början... Har ätit i tre månader nu och slutar om en vecka. Vad gäller finnar ska man inte alls se resultat inom ett antal dagar, det tar minst 4 veckor, oftast längre.

• DixieChick

hm..jag började med tetralysal i torsdags och har redan märkt en otrolig förbättring!

• Bröllopstokiig

Ok, det verkar alltså vara individuellt om man får en uppblossning av aknen innan förbättringen inträder. Jag vet att det ganska säkert kommer att bli bättre, men vill ändå inte gå omkring och se ut som en prickikorv i pannan (lätt överdrift, men ändå..)hur länge till som helst. Denna försämring började i fredags o består av många små röda finnar i pannan som är irriterande o fult...Nåväl, min periorala dermatit kring munnen har ju avtagit i varje fall. Men kommer ni ihåg efter hur många veckor eller dagar ni såg effekt, kom den smygande eller ganska direkt? Det är ju knappast så att man lär se en förbättring av akne inom några dagar precis...

• Bröllopstokiig

Nano: Hur länge höll försämringen av aknen i sig? När såg du en förbättring? Är du bra nu? Sedan läste jag att man ska ha minst 3 timmars mellanrum från det att man t.e.x. dricker mjölk som innehåller calcium och det man tar tetralysalen. Jag dricker inte vanlig mjölk, men dricker soyamjölk (som osötad inte innehåller calcium, men det finns en med extra tillsatt calcium) ibland och har tidigare inte tänkt på detta. Kanske kan det försämra resultatet...

• Bröllopstokiig

Hallå där..? Någon som kan svara på mina frågor, please...

• nano

Lanna:
    Försämringen höll väl i sig några veckor... vet inte riktigt hur länge, man vid vecka fyra och fem hade jag börjat se en effekt iallafall. Men förbättringen kommer ju väldigt gradvis, medicinen verkar inte särskilt på finnar som redan finns där utan det blir istället att man börjar märka att det inte kommer upp lika många, och att de inte blir lika stora. Det första jag lade märke till var iaf att det var lite glesare med finnar på vissa områden (eller vad man ska kalla det). Men någon enstaka finne får jag fortfarande, även om jag på det stora taget är ganska fri från dem nu.

Det här med mjölk har jag inte tänkt så mycket på, jag blev bara avrådd att inte ta calcium eller järn några timmar före/efter tetralysalen, och jag dricker inte så mycket mjölk så jag kan inte riktigt svara på det... Men om den periorala dermatiten verkar avta så verkar det ju som om tetralysalen fungerar ändå, och då borde det ju inte vara något problem.

• Bröllopstokiig

Tack för svaret, Nano! Hur länge har du ätit/äter tetralysal? Hur pass mkt akne har du? Själv så har jag fått Tetralysal för i första hand min Periorala dermatit, men även sekundärt till min akne. Jag ska äta 2 ggr/dag 300 mg i 50 dagar, men vill helst förlänga till 3 månader då jag även vill bli kvitt min akne ordentligt.

Svar på tråden Tetralysal vid akne/perioral dermatit