• elgskog

Hjälp snabbt, skriva ut text i guldfärg på skrivaren, hur gör man?

Här är jag..

Jag har skrivit ut texten inuti inbjudan med vanliga färgpatroner men hittat en färg som ligger nära guld. Det blir absolut inte skimrande, vilket är omöjligt. Men jag tyckte det blev förvånandsvärt bra.

Sedan embrossade vi stämpeln på framsidan samt adresserna på kuverten. (skrev med embrossingpenna) Snacka om arbete... men det var kul och blev fint.

Ska se om jag kan hitta vilken färgkod det var vi använde oss av. Kommer tillbaka.

• elgskog

Hej igen!

Nu har jag kollat upp vilken kod vår guldfärg hade. Tänk på att alla skrivare ger olika färger så du kanske får finjustera så att det passar er.

c:17
    m:28
    y:178
    k:0

Vill du hellre ha RB är det: r:209, G: 179, B: 91

I länken som TingelingAnna skrev ovan (vilket är helt okej!! ) så kan du se färgen på vår logga samt hur det blev i korten. (lite smått)

Observera att loggan du ser på de färdiga korten är embrossade, dvs inte utskrivna. Det är enbart loggan på hemsidan som har ovangivna guldfärgskod.

Fråga gärna mer om du inte förstod eller har problem.

• elgskog

Förlåt, det skulle stå: Vill du hellre ha RGB-koden är den följande:

R:209, G: 179, B: 91

• elgskog

tattar-Emma
    Tack! Nu lärde jag mig något nytt.
    Jag har bara ändrat färger i photoshop tidigare, men det här var ju kanonbra.

Svar på tråden Hjälp snabbt, skriva ut text i guldfärg på skrivaren, hur gör man?