• Moonbride

Hjälp snabbt, skriva ut text i guldfärg på skrivaren, hur gör man?

Jag har tillgång till Frame Maker och InDesign...om jag nu vill skriva texten i vår inbjudan med guldfärg hur gör jag då?

När man skall välja färg på texten så är det olika färgpaletter och olika procent mycket av CMYK ..sen finns det sånt som Pantone system också....vilken färgkod är guld????????? och klarar en normal färgskrivare att skriva ut "skimrande" guldtext?

• Svar på tråden Hjälp snabbt, skriva ut text i guldfärg på skrivaren, hur gör man?
  • mia_maj2006

Jag är ledsen men jag tror inte att det går. Var ska skrivaren få skimret ifrån? Det blir nog bara någon variant av gulbrun är jag rädd. Men någon annan kanske vet bättre, jag bara gissar.

• Kookie

Jag tror tyvärr att det är som mia_maj skriver. Det handlar väl i första hand inte om skrivaren utan om färget som är i den. Du får gå till någon affär som säljer bläckpatroner (eller är det en laserskrivare? ) och fråga dem om det finns någon guldfärg med glitter.

Lycka till!

• Ellte

Jag har aldrig hört att det finns metallicpatroner till skrivare (och jag jobbar på ett företag som säljer sånt ;)) TYVÄRR...för jag vill gärna ha det själv. Såg nu att någon som heter Elgskog här på BT påstår att hon skrivit ut i guld...så jag hoppas att hon genast svarar i den andra tråden om hur hon gjort :)

• Hej baberiba

Preci som Ellte så jobbar jag också med att sälja bläckpatroner och toner och det finns inga patroner eller toner i guldfärg vad jag vet.

• Lyckliga K

Ellte:
    Jag har inte själv sett inlägget där Elgskog säger att hon skrivit ut i guld, men om jag får spekulera så har hon antagligen "embossat", dvs gjort relieftryck för hand.
    Moonbride:
    Jag tror enda sättet att få guldskrift är att skriva för hand eller embossa (eller lämna till tryckeri).

• Ellte

Ah näe...hon hade skrivit med en guldaktig färg...alltså inte metallicguldig :)

Embossa kan man ju göra till en viss gräns. Att handstämpla och embossa en hel inbjudan kan nog vara en aning tålamodsprövande (om man inte har råd att göra en egen stämpel med hela texten på) med varje bokstav för sig i 80 exemplar *garv*

ETT annat alternativ kan vara att testa att skriva ut på vellum, OHpapper eller annat papper med blank yta på en bläckstråleskrivare och sedan hälla på guldigt EP SNABBT som attan. Man kan dock inte ha någon alltför snirklig font och inte heller för små tecken om inte texten ska flyta ihop :)

• Cybermamman

Jag ställde samma fråga i våras och fick till svar av de som visste bättre att det tyvärr inte finns guldfärg till skrivare.

• Lyckliga K

Ellte:
    *skratt* nej, det är klart att det knappast kan handla om embossing om det är en hel inbjudan.. Jag har som sagt inte läst det inlägget själv.
    Vi embossade framsidan på ca 40 inbjudningar, ca 60 festprogram och ca 50 tackkort och det räckte gott och väl för att mitt pysselbehov ska vara rättså mättat för ett bra tag framöver

• elgskog

Här är jag..

Jag har skrivit ut texten inuti inbjudan med vanliga färgpatroner men hittat en färg som ligger nära guld. Det blir absolut inte skimrande, vilket är omöjligt. Men jag tyckte det blev förvånandsvärt bra.

Sedan embrossade vi stämpeln på framsidan samt adresserna på kuverten. (skrev med embrossingpenna) Snacka om arbete... men det var kul och blev fint.

Ska se om jag kan hitta vilken färgkod det var vi använde oss av. Kommer tillbaka.

• elgskog

Hej igen!

Nu har jag kollat upp vilken kod vår guldfärg hade. Tänk på att alla skrivare ger olika färger så du kanske får finjustera så att det passar er.

c:17
    m:28
    y:178
    k:0

Vill du hellre ha RB är det: r:209, G: 179, B: 91

I länken som TingelingAnna skrev ovan (vilket är helt okej!! ) så kan du se färgen på vår logga samt hur det blev i korten. (lite smått)

Observera att loggan du ser på de färdiga korten är embrossade, dvs inte utskrivna. Det är enbart loggan på hemsidan som har ovangivna guldfärgskod.

Fråga gärna mer om du inte förstod eller har problem.

• elgskog

Förlåt, det skulle stå: Vill du hellre ha RGB-koden är den följande:

R:209, G: 179, B: 91

• Aug 2006

Ursäkta mig jag fattar inte riktigt det här med färgkoden. Jag skulle vilja så gärna skriva ut i ngt guldliknande.

Är det en kod för en patron eller är det bara jag som är dum nog att inte fatta?!

Elgskog hoppas att du ser detta!

• tattar-Emma

I word, markera texten som ska vara guld och välj Fler färger i färgvalstjohejet, välj sen Valfri och där det står Röd fyller du i 209, Grön blir 179 och Blå 91.

Kanske snyggt att skriva ut i gulbrun och sen fylla i ett stänk med guldpenna? så det glimrar på nån fläck per bokstav (vet iofs inte om du skriver text).

• elgskog

tattar-Emma
    Tack! Nu lärde jag mig något nytt.
    Jag har bara ändrat färger i photoshop tidigare, men det här var ju kanonbra.

• Aug 2006

Ahaa, då tror jag nog att mina kära kan luska ut detta. Detta ska vi helt klart prova! Tack för hjälpen!

• Ybrud

Jag lät göra en stämpel med ett fint monogram som vi ska stämpla med silverfärg på alla trycksaker. att skriva ut i guld med skimmer går ej på vanlig skrivare. tyvärr.
    en vän till mig skrev ut i ett typsnitt och sen färglade hon själv med guldpenna. Jag skulle dock ge upp halvväg.. är lite lat

Svar på tråden Hjälp snabbt, skriva ut text i guldfärg på skrivaren, hur gör man?