• Linslus

Jag fick en varning :-(

Jag fattar ingenting:

Igår när jag loggade in på BT står det att jag fått en varning av BT.
    Anledningen sägs vara det faktum att jag skrivit "snälla maila min inbox oxå " vilkat jag skrev (tror jag) i ett forum för typsnitt, där en tjej hittat ett vackert typsnitt som nu många ville få mailat från henne. Där alltså MASSOR av tjejer före mig skrivit "snälla maila mig oxå"

Har dom missuppfattat orden som något PORRIGT eller??
    Jag fattar som sagt ingenting

• Svar på tråden Jag fick en varning :-(
  • Cybermamman

Vilken bra tråd

Nu kan man ju få lite koll på vad som kan anses olämpligt, det är ju jättesvårt att veta allt som man skulle kunna tänkas göra fel.

• Ravial

Hmmm...jag skulle skriva in en länk till en hemsida åt en som frågade efter sånger till festen. Det var inget företag jag länkade till. Mitt svar fastnade i filtret på BT och jag fick ett meddelande om att de skulle kolla upp varför och ev. bötfälla mig om de ansåg att jag gjort reklam. Eftersom jag inte hörde av dem antog jag att allt var OK...men nu börjar jag undra om det kommer dimpa ner en bot närsomhelst...

• R&F

Har ni läst reglerna? www.brollopstorget.se/Forum/regler.php Om man läser dessa så får man egentligen inte göra någonting. Dessa punkter går ju att tolkas hur man vill.

Jag har tagit upp några punkter som jag tyckte var intressanta. Dessa punkter/regler bryts mot i stort sett varje dag här på BT.

Det som många gör dvs *puffar* upp sina trådar får man inte göra enligt punkt 12.

Punkt 3 säger att du får inte prata om andra personer som inte kan svara för sin sak OM det inte är en "enskild person om denna har en utpräglad offentlig yrkesroll" Du får med andra ord tala illa/bra om ett butiksbiträde men inte om dina släktingar som betett sig illa på ditt bröllop.

Du får lämna tips på internetadresser OM du har en oberoende ställning till dem. Du får med andra ord inte tipsa om ett band som du anlitat till ett bröllop för då är du ju inte oberoende - du har ju haft kontakt med dem.

"Uppmaning till brott eller inlägg som strider mot upphovsrättslagen likväl personuppgiftslagen tolereras inte" Du får med andra ord inte skicka musik, tips på var du kan få tag i musik gratis.

Enligt punkt 11 får inte inläggen vara större än 600 ord.

Du får inte enligt punkt13 göra enkäter så som: Vilka blommor ska du använda? Vilket färgtema........?.

"Inga könsord eller debatter om porr/snusk tillåts" "Det räcker med att någon uppfattar inlägg enligt ovan som stötande för att de ska tas bort."

• Lippi

R&F :

Vad är det för tolkning du gör. Du lägger ju in egna betydelser i orden.

oberoende ställning, är INTE det samma som att du inte har varit i kontakt med dem. OBEROENDE STÄLLNING, betyder att du inte har något att tjäna på att rekomendera dem.
    Så det ska inte vara ett band där du själv spelar.

För att det ska bli en enkät, så krävs det mer än ett par frågor i inlägget. Tanken med en enkät måste vara att man ska göra en statistisk sammanställning. Och det är ganska lätt att se skillnad på när det är företagare som är inne och gör enkäter eller när det är en brud som bara undrar. Så för alla som bara undrar vilket färgtema eller vilka blommor andra ska ha, så är det säkert bara att fråga på.

• Jenna

Ravial:
    Du, nån bot behöver du inte oroa dej för.
    BT är ingen åklargarmyndighet och för att bötfälla dej måste dom polisanmäla dej för något olagligt (det räcker inte med att bryta mot BTs egna regler). Därefter måste ärendet gå till domstol.

• lolabe

En bot?? Det tror jag inte. Böter är en påföljd vid en brottslig gärning och kan endast fastställas av domstol!

• AlmostMrs

Om man inte får fråga om färger, klänningar el blommor mm... Vad finns BT till för då? det är ju ett bröllops forum där du SKA kunna få tips å råd. ( svårt att få det om man knappt får ställa en fråga...)

• Lippi

AlmostMrs:

Men man får ju ställa frågor. Bara inte göra enkäter!!!

Och det tänkte du väl ändå inte.

enkät= frågeformulär som har till främsta syfte att sammanställas statistiskt

• R&F

Jenna, Ravial, lolabe: Så här står det i reglerna och tydligen kan du bli bötfälld.

7. FÖRBUD mot reklam och annonser.
    Din medverkan får inte syfta till att göra reklam för produkter och tjänster oavsett form och sätt. Reklam defineras i dessa regler som främjande av tjänster eller produkter (i viss mån även varumärken) och där man har någon nära koppling till det som skrivs. Det kan exempelvis vara en musiktjänst, transport eller en produkt man själv eller någon i ens närhet erbjuder/säljer. Kring reklamförbudet är även dessa delar otillåtna.
    Referenser, företagsnamn eller kontaktuppgifter som kan kopplas till tjänst/produkt i signatur eller innehåll. Man får således inte skriva under inlägget med någon referens bara för att man bidragit till andra ämnen/faktan.
    Skicka reklam till adresser eller kontaktuppgifter som erhållits från webbplatsen (vilket dessutom numera även är olagligt enligt marknadsföringslagen och kan leda till att man får betala marknadsstörningsavgift till de som blir drabbade).
    Förmedling/försäljning av produkter eller tjänster som baseras på pyramidmetoder eller andra oetiska försäljningssätt, i synnerhet bantningsmedel som Herbalife, men även nätverk av typ CambridgeKuren

Uppsåtliga eller upprepade överträdelser debiteras 590 exkl. moms/per inlägg), vilket representerar den extra administrativa kostnaden och störningen av Bröllopstorgets affärskoncept. I de fall där vi inte erhåller inläggskrivarens personuppgifter går vi vidare med anmälan och skadeståndskrav hos den medverkandes internetleverantör som i sin tur får driva ärendet vidare med sin kund som naturligtvis resulterar i ännu högre kostnader för den medverkande.

Hämtat från www.brollopstorget.se/Forum/regler.php

• R&F

Ravial: Men det var väl inte så du gjorde? (Så som det står om i reglerna)

• Jenna

BT måste ändå föra sitt krav vidare i domstol. Inget företag kan hitta på egna böter till sina regler, då skulle vi leva i ett rättslöst samhälle och det gör vi inte. Ville bara klargöra...

• Lippi

Linslus!!

Jag hittade precis tråden där tjejer ville ha en låt skickad till sin mail.

Och du var faktiskt en av dem. Så jag gissar på att det var det du blev varnad för.

Kolla själv. Du tackar för låten i tråden.

www.brollopstorget.se/Forum-1-3/m1248633.html

• lolabe

"I de fall där vi inte erhåller inläggskrivarens personuppgifter går vi vidare med anmälan och skadeståndskrav hos den medverkandes internetleverantör som i sin tur får driva ärendet vidare med sin kund som naturligtvis resulterar i ännu högre kostnader för den medverkande."

hahaha, vilket skämt! Ja, hjälp vad folk hittar på! Undrar vad för jurister de har på BT?? BT kan ju knappast kräva att någon utomstående part, dvs en internetleverantör, ska "driva ärendet vidare".

Nu var det ju inte det som var frågan här. Ok, de skriver i sina regler att de tar ut en administrativ avgift vid störningar och eftersom man ju har ingått ett avtal med BT när man blev medlem eller vad man ska säga så antar jag att det får ses som någon sorts avtalsvite eller liknande. Men om du bestrider det hamnar det ju ändå i domstol (dvs om BT skulle välja att gå vidare med det, men man kan undra vem som processar om 590 spänn... ) och då får tingsrätten avgöra. Men huvudprincipen är ju iofs att man har att hålla sig till de villkor som finns i avtalet men å andra sidan är det ju en typ av standardsvtal där du inte har haft chansen att påverka utformningen av avtalet...jaja, ska inte gå in för mycket på tolkningsprinciper och liknande. Men jag tycker inte att du ska oroa dig!

• Ravial

R&F: Nej, jag bara hänvisade till en sida där de skrivit sångtexter, en sångbok för handelsstudenter tror jag det var.

lolabe: "...man kan undra vem som processar om 590 spänn..."
    Jag vet en som processade om framkörningsavgiften hos en taxi (25 spänn)

Nej, jag är egentligen inte orolig, men jag skulle bli sur om jag helt plötsligt blev bötfälld. Framför allt eftersom jag vet hur svårt det är att få kontakt med BT red.

• Linslus

oj oj oj alla tjejer här: många här kan bli varnade

Svar på tråden Jag fick en varning :-(