• Bröllopstokiig

Erfarenhet av skjuta-upp-mens-piller?

Hej är det någon med erfarenhet av att ta piller för att skjuta upp mensen? Jag har hört av en kompis som använt sådana när hon var utomlands en gång att hon fick väldiga humörssvängningar. Detta kan ju vara individuellt - det förstår jag, men jag vill liksom kolla om det är vanligt att man blir helt "kocko" av dem. Det är nog känsligt som det är kring bröllopsdagen. Vad skulle ni göra - ha mens (4:e dagen) på bröllopsdagen - eller skjuta upp det? Tacksam för råd!

• Svar på tråden Erfarenhet av skjuta-upp-mens-piller?
  • Bröllopstokiig

MIA! Om den kommer 2-3 dagar efter kan jag ju ta sista pillret dagen innan bröllopet!

Linda! Självklart om man äter p-piller så är det bara att ta en ny karta, men jag äter inte p-piller längre. Dessa piller är för de som inte gör det.

• Bröllopstokiig

Primolut Nor har jag inte provat men Gestapuran (ungefär samma verkningssätt, dvs gulkroppshormoner) åt jag mot endometrios och det SUGER tycker jag, jag mådde skitkass, blev deprimerad och svullen och fick ont i brösten.

Generellt sett är det svårt att säga något om hormonpiller. Alla reagerar olika. En del inte alls. (Lyllos er...) Andra blir deppade till max.

Ni som är ute i god tid: mixtra med mensen för att planera bort den inför bröllopet kan man ju göra, men hinner ni, så se till att ha det avklarat så att ni slipper käka medicin på er bröllopsdag. Det är ju hormoner man sätter i sig och de kan påverka humöret rejält. Speciellt ni som mår kass av vanliga p-piller bör tänka efter ordentligt. (Jag hör själv till dem.) Även om jag har en helt fruktansvärt hemsk mens skulle jag hellre blöda litervis än ha ätit gestapuran på min bröllopsdag! ;)

Men som sagt, Primolut Nor har jag inte testat.

Mia S tipsade om FASS, jag vill också rekommendera alla att gå in där och läsa noga. Till exempel står det om Primolut att det finns risk för fosterskadande effekter, och ska man börja käka det precis innan mensen kommer så kan man ju aldrig vara hundra på att man inte är gravid.

Kunskap är som vanligt JÄTTEVIKTIGT. Så läs på tjejer.

Ha det superbra och lycka till allihop säger jag, som definitivt vet vad jobbig mens innebär! Men som hade valt den hundra gånger om, framför deppigheten jag fick av gulkroppshormoner.

• Bröllopstokiig

Jag har köpt Primolut Nor nu i dagarna för att ha på bröllopet. När jag äter över med mina p-illler så fungerar det aldrig och därför har jag nu köpt dessa piller för att skjuta upp min mens. jag gick aldrig till läkaren utan ringde in och frågade om han kunde skicka ett till mig för att slippa hålla på att få en tid i dessa semester tider. det kostade 100 kr med tabletterna och 60 kr av dessa var för att jag ringde in receptet.
    jag hoppas att dessa ska fungera för mig och lycka till du också.

• Bröllopstokiig

Som sagt Gestapuran kan man använda för att reglera mensen... jag tar den hela tiden, så jag slipper mensen sedan 2 år tillbaka. Det är skönt att slippa den där hemska mensvärken jag hade. Gestapuran tycker jag funkar helt OK, jag har inte blivit deppad eller knäpp som jag blivit av andra p-piller (trinovum tex). Det enda jag har märkt är att jag fått mer finnar, men det värsta la sig efter ett halvår. Kanske också att mitt intresse för sex minskat lite...

• Bröllopstokiig

Det är inte säkert att man sjkuter själva mensen med primolut. Min läkare förklarade för mig at det är bara själva blödningen som stannar kvar...menscyklen fortsätter som vanligt.

Maria

• Bröllopstokiig

Det betyder alltså att det inte är någon idé att försöka vara smart och trixa med menscykeln redan ett par månader innan bröllopet?
    Är det någon annan som har erfarenhet av detta eller kan bekräfta Marias inlägg?

• Bröllopstokiig

Hej,
    Jag har tagit primolut nor och jag kan bara ge rådet att om ni ska skjuta upp mensen så gör det i god tid. Min läkare satte mig på en kur pga hormonbrist. Jag började ta tabletterna och en vecka senare hade jag växt ur min vanliga BH-storlek!!!
    Läkaren hade gett mig en för hög dos och detta i samband med att jag var ganska känslig fick mig att känna det osm om jag var i puberteten igen.

Martina

• Bröllopstokiig

Läste i ett av inläggen att någon hade beställt Primolut-Nor från mvc på nätet, hur funkar det?

• Bröllopstokiig

På apoteket finns det ett receptfritt preparat som heter Cyklo F som är till för att minska blödningen hos dem som blöder väldigt mycket. Eftersom jag precis har fått tillbaka mensen efter att ha slutat med p-piller vet jag inte säkert när den kommer och kan alltså inte skjuta upp den. Men jag tänkte prova att ta Cyklo F om det skulle visa sig att den dyker upp vid strax innan bröllopet. Det borde i alla fall minska mensen så mycket att man slipper oroa sig för blod på klänningen, även om stringisarna får vänta till bröllopsresan i så fall

Någon som har någon erfarenhet av Cyclo F?

• Bröllopstokiig

Jag skulle också vilja veta hur man beställer Primolut-nor på nätet, berätta snälla!!!

Svar på tråden Erfarenhet av skjuta-upp-mens-piller?