• Bröllopstokiig

Erfarenhet av skjuta-upp-mens-piller?

Hej är det någon med erfarenhet av att ta piller för att skjuta upp mensen? Jag har hört av en kompis som använt sådana när hon var utomlands en gång att hon fick väldiga humörssvängningar. Detta kan ju vara individuellt - det förstår jag, men jag vill liksom kolla om det är vanligt att man blir helt "kocko" av dem. Det är nog känsligt som det är kring bröllopsdagen. Vad skulle ni göra - ha mens (4:e dagen) på bröllopsdagen - eller skjuta upp det? Tacksam för råd!

• Svar på tråden Erfarenhet av skjuta-upp-mens-piller?
  • Bröllopstokiig

Jag skulle skjutit upp det iaf, har själv provat Primolut Nor för ett antal år sen och det funkade bra för mig, jag blev inte galen eller nåt ;o)

Men å andra sidan är det nog rätt individuellt, kan du inte prova en gång innan bröllopet coh se hur just du reagerar?

• Bröllopstokiig

Det är bara drygt två veckor till bröllopet...

Tack för ditt råd!

• Bröllopstokiig

Ajdå, ja då är det ju bara att chansa, själv skulle jag inte pallat med att ha mens på bröllopet. Jag har rätt jobbig mens och skulle bara nojjat över att få blod på klänningen ;o)
    Men du borde nog kolla det där rätt snart för det kan ju hända att du måste börja med tabletterna ett antal dagar innan mensen ska komma, kommer inte exakt ihåg hur det där funkade.

• Bröllopstokiig

Primolut Nor är helt ok!
    Iallafall sa funkar det bra för mig!

• Bröllopstokiig

Jag har använt mig av Primolut Nor ett antal gånger & senaste gången nu innan bröllopet. Det har funkat jättebra för mig. Men som alltid med tabletter och speciellt med hormoner så kan man aldrig säga hur det kommer att fungera för dig.

Om jag vore dig så skulle jag nog ändå använda mig av dem & jag tror inte att du kommer känna dig speciellt "kocko" av dem. Om du skulle känna dig stressad under bröllopsdagen så kan det ju alltid bero på att du är nervös & behöver inte nödvändigtvis bero på pillerna.

För att citera Fass (fass.se):

"Vilka biverkningar kan PRIMOLUT®-NOR ge?
    Den vanligaste biverkningarna ( hos fler än 1 patient av 100 patienter) är oväntade blödningar, menstruationssmärtor samt viktökning. Mindre vanliga biverkningar (hos färre än 1 patient av 100 men hos fler än 1 patient av 1000) är huvudvärk, illamående, bröstspänningar, nedstämdhet, minskad sexuell lust samt acne och fet hy. Hormonella substanser av den typ som finns i Primolut-Nor kan i sällsynta fall, ge godartade och i ännu sällsyntare fall elakartade levertumörer, vilket i enstaka fall har lett till blödningar i bukhålan. Läkare skall därför kontaktas om det uppträder ovanliga och ihållande smärtor i övre delen av buken.
    Hos mindre än 1 patient av 1000 förekommer svullnad på grund av vätskeansamling."

Tjingis
    Mia

• Bröllopstokiig

Jo, man ska börja 3 dagar innan, dvs om en dryg vecka...så jag börjar känna mig lite stressad - vet inte ens om jag kan få pillerna i tid? Har beställd dem på nätet(från mödravårdcentralen), men vet inte hur lång tid det tar.

• Bröllopstokiig

Har precis avslutat en kur med Primolut-Nor. Tänkte skjuta upp min mens redan nu så slipper man äta piller över bröllopshelgen och det har fungerat bra för mig. Inga biverkningar som jag kännt av. Ring din husläkare så skriver han ut dessa. Lycka till!!

• Bröllopstokiig

Jag visste inte ens att det fanns speciella p-piller för att skjuta på mensen med. Jag äter Trionetta 28 och jag fortsätter bara äta de bruna oillrena (om nån vet hur de ser ut) några dagar till. Funkar bra för mej iaf. :o)

• Bröllopstokiig

Tack jättesnälla - det låter ju ganska riskfritt...

Det skulle vara skönt att slippa mens på bröllopsdagen - även om jag inte har så mycket. Jag har ju köpt jättefina stringtrosor - som jag nog inte vill ha annars.
    En till fråga - när får man mensen när man slutar med dem? Samma dag -en dag efter ....??? Tänkte om jag inte behöver ta dem på bröllopsdagen?

Tack än en gång alla snälla för era råd och tips!!

• Bröllopstokiig

Elin!

Mensen kommer igång två till tre dagar efter att du avslutat kuren. Viktigt är att börja senast tre dagar före förväntad menstruation.

Enklast är att beställa ett läkarbesök och få ett recept utskrivet.

Tjingeling igen...
    Mia

Svar på tråden Erfarenhet av skjuta-upp-mens-piller?