• Pixelina

När man låtit sig förfalla..

Jag har låtit mig förvandlas till något som jag en gång svor dyrt och hederligt att jag inte skulle bli. Har nästan hela mitt liv varit smal, förutom en period i senare tonåren då jag lade på mig några extra kilon. Min längd har alltid gjort att jag kunnat väga rätt mycket, utan att ens se mullig ut.

Men nu sitter jag där..med en mage som väller över byxlinningen, lår och rumpa som börjar få celluliter och fläsk som dallrar över hela kroppen. Jag är ca 1,80 lång och väger 75 kilo. Så här mycket har jag aldrig tidigare vägt och jag känner mig som ett monster. Jag vet vad det är som krävs för att jag ska börja gå ner i vikt, men jag kommer bara inte igång.

Jag borde sluta äta godsaker här och där och istället äta nyttiga saker. Fram med grönsaker och frukt.. bort med choklad, chips, bakelser, vitt bröd, cola. Men det är tufft! Varje dag dricker jag ca 1 liter cola och äter minst 1 bakelse och några chokladbitar.

Och att motionera.. jag har helt enkelt inte någon motivation att traska klockan 5 på morgonen innan jag går till skolan. Och när jag väl kommer från skolan är jag så trött att jag inte orkar annat än att lägga mig på soffan. Där ligger jag sedan och läser läxor och tittar på tv.

Jag skulle kunna börja imorgon med att äta havregrynsgröt och dricka flera liter vatten... men jag blir så lätt extrem med sådana här grejer. När det kommer till att gå ner i vikt, kan jag tappa väldigt mycket på väldigt kort tid. Och efter bara ett par veckor med ny livsstil tappar jag suget för mat helt. Jag vågar ju inte äta något för att inte förvandlas till denna hemska monster igen. Och när man bor tillsammans med en man som verkligen inte tänker på sin vikt eller hälsa, utan stoppar i sig allt utan att ens blinka, blir det svårt.

Jag vill ju kunna njuta av mitt liv. Vet inte hur länge till jag orkar hålla på och jojo-banta. Förra året gick jag upp först 6 kilo. Sen bantade jag bort 10 kilo..och nu har jag gått upp 13 kilo sedan förra året. Blir så deprimerad varje gång jag försöker få på mig kläder och inget i min garderob passar längre. Jag ser andra som är smala och kan ha på sig vad som helst. Min garderob består mesta dels ut av en ändlös massa toppar och tröjor som slutar precis vid naveln.. ja, sånt kan jag ju inte ha på mig nu när jag fått en valk där - det är inte estetiskt.

• Svar på tråden När man låtit sig förfalla..
  • NokGroda

Pixelina: jag känner igen mig lite. sedan jag träffade min sambo har jag inte tränat och ätit en massa god mat och myst. det syns.. =/ har aldrig varit sån här förut.. utom möjligen en kortare period i början av tonåren när jag gillade microkola.

men lösningen kan ju inte vara att bli extrem, precis som du säger. jag tror att lösningen är att hitta en realistisk livsstil som man sedan försöker hålla "för evigt". d v s inte bantning, utan en vardagsrutin..

min egen plan är att jag ska promenera när jag kan (till föreläsningar, till affären, till kompisar, i trappor), börja träna två gånger i veckan (måste hitta rätt gym), inte äta godis utan anledning (fest är fest, myskväll nån gång ibland etc) och försöka välja rätter som är nyttiga framför de uppenbart onyttiga.. och så ingen snabbmat förstås.

jojo-bantning är säkert varken kul eller hälsosamt.. personligen är jag mot bantning över huvud taget.

nej, en hel livsstil är nog lösningen. vad tror du?

• Elin1

Hej,

efter semestern kände mig också onyttig och ur form. Sen bestämde jag att nu är semestern slut och nu ska jag ta hand om mig (inte äta godis, röra på mig och äta rätt sorts mat).

Jag har levt nyttigt sen tonåren, då något mer än nu, och hållt detta (med undantag för semestertiden). Det är en livsstil för mig. För mycket socker gör mig illamående och missar jag att träna blir jag på dåligt humör.

Det jag vill säga är att det går att bryta onyttiga vanor och när det är gjort är det lätt att fortsätta!

Om ni har en kille/man som gärna äter chips och pizza, be att han stöttar er och gärna är med på att äta nyttigt han också. Det skadar inte att ha lite support hemifrån...

• Elin1

En liten tanke... Många "förfaller" när de träffar någon, slutar träna och äter onyttigt.

Borde man inte istället anstränga sig för att BEHÅLLA sin partner??

• Ellte

:? Är det bara det (utseendet) som spelar in så kan man nog gärna slippa partnern eller :?

• EhjärtaK = sant

Jag håller med Ellte! Träna och äta sunt för man främst göra för att må bra, sekundärt för att bli "snygg".

Själv känner jag mig ganska säker på att min partner inte skulle lämna mig bara för att jag gick upp i vikt - det krävs betydligt mer för att skrämma bort honom .

• 11 juni 2005

Jo jag kan hålla med Ellte - MEN jag tycker bättre om mig själv då JAg känner mig ok!

Vi var bååda förtjusta i att träna då vi träffades (3 ggr/vecka) och nu gör vi det tillsammans.

Eftersom han är 30 cm längre än jag med allt vad det innebär i längre ben så håller vi olika tempo då vi tex springer (annars blev jag stressad) men vi går ut tillsammans och så väntar han på mig på någon lämplig bänk för att sedan gå hem ihop. Annars går vi på spinning ihop eller kanske att han tränar tyngder och jag går ett pass, eller.... vad jag försöker säga är att man göör det enkelt för sig om man skyller på att man slutar träna pga en relation.

Vi äteroftas "vanlig" mat (och mycket sallad och annat grönt) men han äter mycket större mängder än jag.

Det här funkar för oss och det lkänns som något vi kan "göra hela livet" - ingen uppoffring - det är bara sskönt.

Och framför allt - jag tycker om mig själv bättre då jag tivs med mitt yttre och då mår jag bättre. Samma funkar för honom...

• tvillingsjäl

Det är verkligen kanon att kunna träna tillsammans, det gör jag och min sambo! Om den ena är lite låg eller seg så kan den andre "sparka igång" och det ÄR ju faktiskt så att när man väl kommer igång med träningen så är man tacksam för den sparken i baken man fick!
    Vi cyklar, tränar styrke, skidgång i backe, promenerar..ja allt möjligt och ser till att äta en bra och balanserad kost. Men vi lyxar ju till det ibland och käkar godis på helgerna så detta är inget tillfälligt utan det känns bra att leva så och känner att vi kan fortsätta!

Så ta hjälp av varandra för att komma igång!!

• 11 juni 2005

tvillingsjäl - känner igen mig på det där på helgerna frossar vi i vad vi kan hitta i saluhalarna + goda viner (vi är båda förtjuta båe i mat och vin), men gör man detta någon gång i veckan och lever sunt för övrigt så tycks det inte ge några synbart negativa resultat. Känns som att man har hittat något hållbart....

• tvillingsjäl

Precis! I det stora hela spelar det ingen roll om man har en "Ätardag" i veckan, snarare underlättar det att leva nyttigt under resten av veckan eftersom man aldrig behöver känna att man måste avstå från något gott! Vi känner verkligen att det funkar bra, på jobbet har jag alltid med mig frukt oxå så att det finns något att stoppa i munnen och hålla blodsockret i balans..då är man heller inte helt slutkörd när man kommer hem utan då sticker vi å tränar direkt och käkar middag när vi kommer hem!

Idag blir det tex skidgång uppför en slalombacke..oj oj så jobbigt det är!!! Men effektivt!

• Elin1

Ellte mfl.

Vad jag menar är att man bör anstränga sig och inte ta en relation för givet.

Attraktion och att se bra ut inför sin partner ÄR viktigt!

Fall inte ned i "ligga på soffan varje helg med chips" för det gör ingen glad i längden.

Svar på tråden När man låtit sig förfalla..