Festlokal i Umeå?
Ni som gift er i Umeå, vart har ni haft er bröllopsfest?
Vi funderar på vigsel i backens kyrka, vore trevligt om det fanns någon lokal i närheten? Någon som vet något om det?
Ni som gift er i Umeå, vart har ni haft er bröllopsfest?
Vi funderar på vigsel i backens kyrka, vore trevligt om det fanns någon lokal i närheten? Någon som vet något om det?
Vi kommer att gifta oss nästa år i Strömbäck och ha festen i Stöcke. Jag förstår att ni kanske vill ha närmare till feslokalen än så, men jag vet folk som har gift sig i Umeå och sedan valt att ha festen i en by utanför. Har fått för mig att det blir mycket billigare på så sätt... Men det vet jag inte. I bland annat Tavelsjö finns en byagård eller vad man nu kallar det, och där är det ju jättevackert! Så det kanske kan vara ett alternativ?
Ungefär vad ligger priset på att hyra en sådan? Har du någon aning? Jag känner mig rätt vilse eftersom ingen av oss kommer från stan ifrån början.
I Stöcke som vi ska hyra tror jag att gården kostar 1900 eller 1700 om man inte är medlem. Vi har tänkt bli medlemmar för typ en hunka eller vad det var, och då kostar det bara 700 eller nåt sånt. Jag minns inte exakt vilka siffror det var, men det blir billigt. Jag pratade med hon som ska ha vår catering och hon sa att det var två brudpar som hade haft fest, en i Stöcke och en på Rex i stan. Hela festen i Stöcke med allting inräknat (band och så) hade blivit billigare än hyran plus alkoholen på Rex. Eller om det rent bara var alkoholen? Ja, hursomhelst, det verkade vara STOR skillnad! Den här dealen med att bli medlem finns säkert på andra bygdegårdar också.
Jo, man kan nog inte få många kronor till övers ifall man väljer att ha festen mitt i stan. Det är inte vår tanke heller, det lät ju som ett himla bra pris om man ska vara en bit utanför stan.
När gifter ni er?
Vi gifter oss 10/6 nästa år. Så har ni tänkt gifta er då är det i alla fall bokat i Stöcke! Problemet med att göra så är ju att få alla gäster till och från festen. Antingen får gästerna kanske fixa det själva, eller så ordnar man buss åt dem. Det är ju tråkigt att alla inte skulle kunna dricka ett glas vin eller så (tycker jag), så vi har nog tänkt hyra en stor buss eller ett par minibussar... Förhoppningsvis ska det lösa sig! har ni bokat kyrka?
Vi ska gifta oss 20070707, så det är ett bra tag kvar. Håller bara på och forskar litegran för det verkar ju behövas. Vi har inte bestämt oss för Umeå ännu då ställena där vi kommer ifrån också finns som alternativ.
Ingenting är bokat, det är just så pass ringarna som är bestämda eftersom det blir förlovning officiellt med ringar frammåt jul. :)
Jo, att hyra en buss är en bra idé tycker jag med.
Vilken kyrka har ni valt?
Strömbäcks kyrka. Jag vet inte om ni vet var det ligger (ni var inte härifrån va?), så jag kan dra en snabb förklaring. Strömbäck är en liten by som ligger ungefär två mil från Umeå, i sydost. Här finns en jättegullig liten kyrka som tar ett par-tre hundra gäster sammanlagt (även om den ser mindre ut än så). Kyrkan ligger väldigt fint till på en kulle med en björkallé som leder upp till den och på andra sidan kullen finns havet. Stöcke ligger på vägen till Strömbäck, ungefär 5 km från Strömbäck. Om ni vill ha ett ganska litet och gulligt bröllop istället för stort och elegant rekommenderar jag verkligen den här kyrkan! Om ni vill boka den så måste ni ringa till Strömbäcks Folkhögskola som äger den. (Skolan ligger alldeles bredvid kyrkan och både jag och min karl har kopplingar dit, så valet blev enkelt).
Men det kanske inte är riktigt läga att boka än då! Vi ville gifta oss 060606, dels på grund av datumet i sig och dels för att det är vår årsdag. Tyvärr var det en tisdag, och även om den är röd så är ju inte onsdagen det...
Svårt för gästerna att ta semester och så, med andra ord. Så det blev lördagen efter vårt "magiska" datum.
Jo, jag vet ungefär vart det ligger.
Vi har bara tänkt oss ca 50 gäster så en mindre kyrka vore perfekt! Kanske skulle ta sig en sväng dit ut sedan och ta sig en titt!
Bra avstånd till festlokalen också, detta får jag ta upp med min blivande. Om det nu blir umeå, det är så svårt att bestämma sig!!
Någon mer som har förslag?
puff puff