• Modestie

    Tvätt av underlivet?

    En lite OT fråga, men måste fråga er vad ni tvättar er där nere med? Fick en olivoljetvål i present och eftersom jag känt mig lite "ofräsch" därnere tänkte jag att den är säkert bra att tvätta sig med där nere (saken är den att den luktar URK och jag ville använda den till NÅGOT,dock ej på övringa kroppen) har typ tvättat mig i underlivet med den var tredje dag (maken som är läkare var dock skeptisk till det braiga i det hela) Men NU, det svider och kliar och jag har flytningar Ät det tvålen som spökar? Antagligen. Är det verkligen bara vatten som gäller för underlivstvätt? Får ni bort all lukt, det gör inte jag Tips tack!!!

  • Svar på tråden Tvätt av underlivet?
  • Fresan

    Jag började med Natusan baby Softwash för 1,5 månad sen och är supernöjd. Min hud är inte rödflammig längre efter duschen och cremen funkar jättebra för intimtvätt.

  • Helenisen

    säger som några andra... aco intim e jättebra. Själv använder jag mig av en intimolja som är som barnolja ungefär fast den är speciellt gjord för underlivet. Säljs på apoteket...

  • digital

    Jag tycker att Ellen tamponger har hjälpt mot flytningar. Alltså, man använder dem som normalt när man har mens (inte när man bara har flytningar), och sen får man mindre flytningar. Dom innehåller nåt ämne som återställer balansen i underlivet så att man inte får klåda & flytningar lika lätt.

  • GithKat

    Hej hopp
    Släng tvålen för det första, använd bommulstrosor och ej åtsittande kläder i den nedre regionen.
    För en fräschare känsla brukar jag använda trosskydd, bra sådana är lukthämmande.

    Vid sveda, klåda och flytningar (ser ut som mjöl uppblandat med lite vatten) har man troligtvis svamp. Gå till apoteket och köp pevaryls vagiatorer en eller tredagars kur + kräm som brukar ingå.

    Har man gula illaluktande flytningar, i bland i samband med magsmärtor kan det vara en infektion i underlivet och då måste man GENAST gå till en gyn och undersöka sig. Mycket viktigt då infektionen kan sprida sig till äggledarna/äggstockarna och göra en steril.

    Ska man tvätta sig i underlivet och vill använda en tvål så funkar laktacydtvål eller tvättkreme. Båda finns på apoteket som även har flera andra bra produkter. Är man osäker på vad som är bäst kan man fråga personalen där. De har utbildning och kunskap om vad som funkar.

    Lycka till och kommer du inte tillrätta med besvären uppsök gyn.

  • Martins flicka

    Jag har precis varit hos min gynekolog och fått reda på att jag har tvättat mig för mycket så jag är helt torr, röd och irriterad. Jag har använt lactacyd men det ska man INTE använda där. Istället så tipsade hon om nånting som heter DAX tvättcreme.

    Fick reda på att där nere ska man inte tvätta sig med tvål, inte använda trosskydd då det kan bli för tätt och leda till svamp, använda bomullstrosor eller rent av låta bli trosor överhuvudtaget. Om man ska tvätta sig där nere så ska man använda vatten och t.ex. DAX tvättcreme som inte torkar ut. Inte Lactacyd som torkar ut, tvättcremen är återfettande. Inte tvätta för mycket heller, då tar man bort slidans bakterieflora som SKA finnas där. Jag har tvättat mig så mycket så jag har brist på bakterier så jag äter medicin mot det nu.

  • Martins flicka

    Dax finns på Apoteket.

  • Martins flicka

    Min gynekolog sa att det här är ett problem som uppkommit numera. Förr i tiden som hon sa när man bara badade en gång i veckan och bara tvättade sig en gång om dagen lite hipp som happ så där så fanns inte de här problemen. Man tvättar sig för mycket helt enkelt.

  • makeba

    om du känner dig ofräsch, tvåla in håret och partierna runt om din vagina. men aldrig tvål direkt i vaginan, mellan blygdläpparna och absolut inte inuti dig. Det är garanterat tvålen som gjort dig irriterad.

  • pickolina

    Jag tvättar mig med Barnängen-för torr hy. Självklart tvättar jag bara utanpå och ej inuti, det borde väl alla förstå att man inte ska göra?! Sedan rakar jag mig och använder stringtrosor och tajta byxor.. Men undviker att använda trosskydd för ofta eftersom det blir för tätt då och man får värre flytningar. Använder Ellen-tamponger varje gång jag har mens och det har oxå hjälpt mot jobbiga flytningar. Sedan smörjer jag mig med vitt vaselin då jag känner mig torr eller irriterad i underlivet. Vaselinet var ett tips från min gynekolog och efter det har alla återkommande svampinfektioner varit som bortblåsta.. :)

  • HippieJo

    Jag tvättar mig alltid med vanlig duschcreme och även om jag känner till att man inte ska det så känns det som en omöjlighet för mig att låta bli. Jag har inga problem med klåda eller mycket flytningar men jag borde kanske sluta INNAN detta uppstår. Jag traskar nog iväg till apoteket och inhandlar ACO intim senare idag.

  • Tant Pernilla

    Jag använder Lactacyd och det funkar för mig. Men jag tvättar inte så ofta. Max med den en gång om dagen.

    Sen är ett annat tips att alltid tvätta trosor i 60 grader och inte bara i 40 som ofta är tvättrådet. Vid 60 grader försvinner de skadliga bakterierna och risken för svamp minskar. Visst sliter den tvätten lite mer på underkläderna, men hellre det än att jag får svamp för att jag varit för fåfäng eller "snål".

  • SadPsychoBitch

    Nu har jag inte följt hela tråden, men jag tvättar mig bara med vanligt vatten, räcker inte det?

  • pickolina

    SadPsychoBitch

    -Visst räcker det! Det är vad som ofta rekommenderas... Att använda duschcreme som jag gör rekommenderas INTE, men jag tycker att det fungerar bra och känns fräschare.... Vane och -smaksak antar jag. :)

  • bröllopsglad

    Till er som har problem med klåda, sveda och svamp tvätta er med olja, gärna olivolja. Smörj in underlivet med lite olja och duscha sen med vatten, obs duscha aldrig upp i slidan. Jag har haft MYCKET problem och det är det enda som har hjälpt mig. Stort tack till den gynekolog som slutligen tipsade mig om oljeregimen! Släng bort all Lactacyd, pevaryl, vagitorier mm och prova olja. Sen ska man ju självklart inte tvätta sig så ofta heller som folk redan skrivit. Bomullstrosor helst vita, inga trosskydd, inga åtsittande kläder, inget sköljmedel, undvika att raka bort för mycket hår, är andra viktiga saker för ett välmåede underliv. Detta gäller alltså för er som har mycket problem.

Svar på tråden Tvätt av underlivet?