Inlägg från: Bröllopstokiig |Visa alla inlägg
  • Bröllopstokiig

    Varning för Cervera!

    Förstår mig överhuvudtaget inte på människor med önskelistor, är inte det lite fegt eller rätt pinsamt när man är vuxen. Går väl an för små barn, men vi vuxna vet väl bättre än att låta våra nära och kära ruinera sig på vår bekostnad. De vi inte kan köpa själva av olika anledningar ska väl ingen annan heller prakkas på. En gåva är kärlek, inte en prislapp! Tycker Cervera är perfekt! Men trist att det blev så fel för er, kan tänka mig att det inte var speciellt svårt att byta sakerna, för dina gäster hade väl sparat sina kvitton - eller ???

  • Bröllopstokiig

    Jag har hellre en önskelista än att få (för jag känner min familj och mina vänner)upprepa mig 72 gånger. Både jag och min sambo är närmare trettio med fortfarande skriver vi önskelistor till jul och födelsedagar det bästa är att så gör hela familjen på olika håll och kanter. Det absolut bästa är att man kan köpa vad man vill (du behöver inte följa listan!). En önskelista är också bra om man har nära vänner i andra delar av Sverige som inte vet hur mitt hem har ändrat sig sedan vi träffades senast.

  • Bröllopstokiig

    Jag trodde att Cervera i Malmö skulle vara bättre men så var inte fallet! Har hört av flera av våra gäster att de bara tycker det är besvärligt, om de inte går till butiken där listan finns vet de knappt vad de talar om, de har inte sakerna inne och tycker då de kan ta något annat från en annan servis m.m. Vi har sökt VD:n för kedjan. än så länge utan resultat. Bad will är det värsta som kan hända ett företag oavsett hur stort det är. Ryktet sprider sig enormt snabbt (inte minst här på BT) och de förlorar massor av pengar på sin dåliga service. Vi kommer inte handla där i fortsättningen. Jag tycker det inte bara är fräckt mot oss som brudpar med tanke på reklamen de gjort för sina listor utan speciellt fräckt är det ju mot våra gäster som kommer dit för att spendera pengar!

  • Bröllopstokiig

    Vi hade vår önskelista på Cervera och det fungerade helt perfekt och vi blev bemötta på ett föredömligt och mycket trevligt sätt.

  • Bröllopstokiig

    För det första ska inte presentkort räknas med som grund för de 10 % som du senare får av Cervera.

    I många fall är det faktiskt så att det är konsumenten, dvs du, som skaffat dig dålig information och missförstått sådär hela grejen. Okej, butikerna kan också göra fel, men eftersom du verkar vara smått irriterad på Cervera, så gör det säkert att du endast tänker i de negativa banorna.

  • Bröllopstokiig

    Hellen- är du någon typ av övernisse på Cervera? Du verkar inte vara införstådd i att kunder kan bli illa behandlade!

    En sak till om Önskelistor,Det är smidigt när presenten skall inhandlas om man är gäst och som brudpar så får man vad man vill ha!

  • Bröllopstokiig

    Jag måste erkänna att jag är väldig glömsk och det är nu när jag läser din komentar som jag kommer på att vi fick inte någon 10% från vår önskelista........trokigt.
    För övrig tycker jag att Cervera är super bra, trevligt personal och bra sortiment

  • Bröllopstokiig

    Jag har alltid blivit bra bemött i Cervera butikerna i Malmö. Dom är trevliga och hjälper en när man behöver hjälp.
    Dom har också ett väldigt brett sortiment och bra produkter!

  • Bröllopstokiig

    Hej! Jag har arbetat inom Cervera i 9 år, varav senast 2,5 år på huvudkontoret(slutade i november). Eftersom ingen från Cervera svarat kan väl jag försöka.

    Problemen ni beskriver var väl kända utan att vi fått in specifika fall till oss. Att listorna faxas mellan butikerna är en hanteringsmässig katastrof, men det enda sättet som vi kunde distribuera dessa listor. Det fanns (finns) inom delar av kedjan en stark avvisande attityd mot ny teknik (hantering, kostnader m.m)vilket jag beklagar. Som ni säkert sett har vi inte ens en gemensam hemsida...
    Ett professionellt upplägg (typ intranät e.d) mellan butikerna som andra kedjor har skulle eliminerat de flesta problemen, dock inte dåligt bemötande eller inslagning av fel produkter. Dåligt bemötande kan jag bara be om ursäkt för, den finns där hos vissa individer (och inte bara på Cervera utan hos alla kedjor!) men den är tragisk för varje butik/kedja som vill vara framgångsrik. Vårat motto från HK var alltid: "Var bussig", men det är som med resten av ett bra butikskoncept: Det är bara framgångsrikt om det implementeras ned till varenda en som jobbar i den kedjan. Problem och missar kan givetvis uppstå, men självklart skulle allt lösts snabbt, kvickt o lätt så du (och ni andra som har liknande erfarenheter) blivit nöjd eller mer än nöjd.
    Nu jobbar jag inte där mer, men jag älskar fortfarande Cervera, dess koncept och dess medarbetare (jag säger ju fortfarande "vi"!).

    Kul att Kungens Kurva håller stilen!!! Bra jobbat, grabbar(om ni läser detta)

  • Bröllopstokiig

    Kul att höra att någon som har erfarenhet från Cervera rörelsen kommenterar det hela, sorgligt bara att du slutat...Det har varit hopplöst att överhuvudtaget få tag på någon som sitter på ett huvudkontor för att föra fram klagomål. Personligen tycker jag också att fax mellan butiker är hemskt, kanske borde det ha varit en varningsklocka från första början. Men som sagt så fungarerade det inte alls, och det verkar ju som om huvudkontoret är medvetna om det. Frågan är då varför man erbjuder en produkt man inte kan hantera? Jag varna fortfarande för Cervera, det ligger en bitter eftersmak från vår önskelista hos dem. Men det är klart, om det kan omorganiserats så att det sköts via dator så är ju sortimentet jättefint, så visst önskar man att det hela skulle fungera. Men som sagt, så länge servicen bland de som jobbar i butikerna inte är högre och faxmeddelanden skickas så kan jag inte se någon anledning till att använda Cervera i detta syfte...när man dessutom inte kan nå någon på "högre ort" att framföra klagomål till då är katastrofen ett faktum...

  • Bröllopstokiig

    Hej igen!
    Cervera är en sk franchisekedja, dvs privata handlare (egna företagare)som samverkar under ett gemensamt namn, gemensam marknadsföring och gemensamt koncept. Det innebär att den lokala butiken är ansvarig för sin verksamhet och även sitt agerande. Detta är på gott och ont (mest på gott faktiskt!).
    De allra flesta butikerna sliter hårt med sina bröllopslistor och ser dem som en bra tillgång. Trots den bökiga hanteringen så är min uppfatttning att det faktiskt fungerade alldeles utmärkt i de flesta fall, vilket är imponerande med tanke på hur svårt det kunde vara för en butik i X-stad att få tag på en bröllopslista från butiken i Y-stad (inte Ystad!!!, där har Cervera ingen).
    Dock finns det alltid någon/några som ser bröllopslistorna (och annat) som ett problem och en belastning istället för en tillgång. Då går man inte den där extra milen för att få en nöjd kund och långsiktigt ett bättre rykte (och troligen ökad försäljning och lönsamhet på köpet).
    Eftersom Cervera inte är en kollektiv massa utan individuella företag, så vore det nog bättre i så fall att varna för din lokala handlare och inte för hela kedjan.
    Tycker också att du lätt borde fått kontakt med huvudkontoret, det finns ju i Göteborg och står med i telefonkatalogen. Cervera Inköps-& Försäljnings AB. Butiken kan också uppge namn och tel.nr! Skulle kunna göra det här men vet inte om jag då bryter reglerna för forumet

  • Bröllopstokiig

    Tack för svaret, nu vet jag i alla fall vart jag kan vända mig, och det skall jag...Butiken var inte direkt villig att ge mig telefonnumret kan jag säga...men nu när jag vet vad det heter i katalogen (Trodde inte att inköps och försäljning var huvudkontoret) så kan jag vända mig dit. Tack Lennart!

  • Bröllopstokiig

    Skriv in till PLUS!!! Det är ju ett paradnummer för våran egne söte lille butiksligist...

  • Bröllopstokiig

    Vi hade vår önskelista på Cervera och det hela fungerade jätte bra, det var bara en dublett som vi fick från Cervera. Och det visade sig att dom aldrig hade lagt till sig på listan vid betalning. Vi fick då inte byta, men dom bad oss dock på bästa sätt att fråga om kvittot. Det gjorde vi och det blev inga som helst problem. Själv jobbar jag i butik och vet vilka problem det blir med kvitton, vi ber ibland kunderna att ge brudparets föräldrar kvittot..om ifall att..
    Jag handlar ofta på butiken i just Göteborg och det är jätte bra sortiment och jag går dit för jag blir vänligt bemött och ofta med ett skratt går man därifrån. Köpte ett nytt köksbord bara för ett par veckor sedan just där.

Svar på tråden Varning för Cervera!