• Varning för Cervera!

    Tor 30 aug 2001 15:09 Läst 31144 gånger Totalt 41 svar
    Bröllo­pstoki­ig
    Visa endast
    Tor 30 aug 2001 15:09 -1

    Då min blivande och jag själv började att planera vårt bröllop för ett år sedan kom frågan om önskelista upp ifrån våra respektive föräldrar. De tyckte, med all rätt, att det skulle bli lättare för våra gäster att köpa presenter som vi verkligen önskade oss och att vi, genom att skriva en önskelista hos en känd kedja, även skulle undvika att få dubletter som senare måste bytas. Efter att ha funderat ett tag föll vårt val på Cervera. De hade en bra service i början, berättade att man kunde gå in på vilken Cervera- butik som helst i hela Sverige och kunna få vår önskelista. Då vi hade många gäster till vårt bröllop som kom resande till Göteborg, bosatta på annan ort verkade det jättebra. Även det faktum att vi som en present från Cervera skulle få ett presentkort på 10% av den summan som alla gäster hade köpt för gjorde inte det hela mindre lockande. Så vi skrev ihop en lista, rätt lång sådan och fortsatte med planeringen. Det visade sig dock efter vårt bröllop att det här med önskellistor verkar vara något som Cervera inte klarar av att hantera.
    Låt mig ta några exempel; Mina föräldrar handlar på Cervera i Uppsala efter att ha sett vår önskelista och meddelar även att det de köper skall noteras på den som inköpt. Några dagar senare är de inne igen för ytterligare ett inköp. Då visar det sig att det de hade köpt dagarna innan inte fanns med utan de måste muntligen redovisa igen för vad de köpt förra gången.
    Några vänner köper en gräddsnipa och en sockerskål till vår service som finns med på önkelistan. Detta noterar inte personlan på Cervera vilket följdaktiligen gör att några andra vänner även de köper en gräddsnipa och en sockerskål för det fanns ju med på listan, trots att det redan var inköpt. Båda dessa har klart meddelat till vilket bröllop det var de skulle köpa till.
    Min kusin i Jönköping köper fyra stycken rödvinsglas ur en glasservice vi sprarar på. Detta skrivs också ner på listan, men med sig i paketet får de det billigare vitvinsglaset, vilket resulterade i att vi inte fick några rödvinsglas i present, däremot 16 st vitvinsglas för att Cervera inte klarat av att skilja dessa åt.
    Det kan var mänskliga fel som man kan ha överenseende med om man blir bemött med en trevlig och serviceminded attityd utav affären här i Göteborg då man kommer för att hämta det utlovade presentkortet på 10% samt byta de artiklar som blivit fel. Men icke. Man blir bemött med en snäsig attityd, ett ifrågasättande av huruvida våra gäster verkligen har uppgett till vem de skulle köpa artikeln osv. Oförskämdhet helt enkelt. Värst var det då jag påpekade att vi hade fått ett presentkort på Cervera utav min morbror på hela 3000 kr. Jag ville att vi även den summan skulle få 10% på då det är självklart att han inte skulle ha gått till Cervera och köpt detta presentkort om han inte visste att vår önskelista fanns där. Naturligtvis är presentkortet daterat innan vårt bröllop. Men icke. Vi bemöts med en kall avvisande attityd utav personalen på Cervera och då vi i vänlig ton försöker att argumentera med butiksschefen så får vi bara kalla handen. Orsaken skulle då vara att på vår önskelista stod inte "presentkort" med! Hade min morbror däremot handlat en fysisk sak hos Cervera hade denna summa gått på vårt presentkort! En logik som knappast passar i en affär som skall ha kundens bästa i åtanke.

    Vi hade ca 90 gäster på vårt bröllop. Flertalet av dem har köpt sina presenter åt oss på Cervera vilket handlar om ca 15 000 kr eller mer. Cervera behandlar en kund som har spenderat denna summa hos dem med en oförskämdhet, med en vägran om att saker kan gå fel från deras sida och med en kall arrogans som är skrämmande. Jag vill bara härmed varna alla som funderar på att välja Cervera som "önkselistehandterare" att inte göra detta! Välj någon annan om ni vill att det skall gå som ni vill och inte som den vinstdrivande affären villl!

  • Bröllo­pstoki­ig
    Visa endast
    Tor 30 aug 2001 16:03 #0

    Hej Anna!

    Låter helt absurt. Jag och min blivande gillar Cerveras sortiment och har funderat på att ha en önskelista hos dem. Nu får vi nog tänka om, den attityden vill vi inte bli bemötta med.

  • Bröllo­pstoki­ig
    Visa endast
    Tor 30 aug 2001 16:07 #0

    Hej!

    Tråkigt att du har haft så negativa erfarenheter av Cervera.
    VI gifte mig den 16 juni i år och vi hade också en lista på Cervera och vi kan då inte hitta på något att klaga på.
    Vi hade ca 80 gäster och de flesta köpte något på önskelistan och det blev hur bra som helst. Trevlig personal, snabb leverans av det utlovade presentkortet men framför allt underbara produkter.

  • Bröllo­pstoki­ig
    Visa endast
    Tor 30 aug 2001 16:22 #0

    Vi hade också vår lista på Cervera och det blev också fel, vi fick två uppläggningsfat fastän det bara stod ett på listan. Nu har vi ändå bestämt oss för att behålla det eftersom vi förmodligen ändå hade köpt ett till vid ett senare tillfälle, men det är ju tråkigt att de inte kan hantera listorna. Förmodligen beror det på att listorna faxas mellan affärerna och att de måste kontakta ursprungsaffären varje gång någon handlar något. Duka har ju sina listor på dator (tillgängliga för alla butiker) och uppdaterar direkt vid köp. Vi fick ett par glas för mycket av en sort (men det berodde inte på listan) och tänkte nu byta dem utan kvitto. Det brukar alltid gå bra så länge glasen är hela och oanvända, men nu undrar man ju..! I vilken Göteborgsbutik hade ni listan?

  • Bröllo­pstoki­ig
    Visa endast
    Tor 30 aug 2001 16:27 #0

    Cervera hotellplatsen....Inget vidare trevligtställe...

  • Bröllo­pstoki­ig
    Visa endast
    Tor 30 aug 2001 16:37 #0

    Usch då, det är dit vi ska...

  • Bröllo­pstoki­ig
    Visa endast
    Tor 30 aug 2001 16:52 #0

    Jättetrist för er, och oerhört dålig service! Jag förstår att ni är upprörda! Men vi hade också en önskelista hos Cervera och det verkar ha fungerat jättebra, så vi har ingenting att klaga på. Förhoppningsvis var det "den mänskliga faktorn" som gjorde att ni drabbades så.

  • Bröllo­pstoki­ig
    Visa endast
    Tor 30 aug 2001 21:41 #0

    Konstigt att den mänskliga faktorn slår till så många gånger ändå?

  • Bröllo­pstoki­ig
    Visa endast
    Fre 31 aug 2001 00:58 #0 +1

    Bästa Anna

    Jag blir helt chockad när jag hör hur du har blivit bemött. Jag tycker att
    du ska ta kontakt med någon av cheferna för Cervera (inte bara för butiken
    vilket jag förutsätter att du redan har gjort) och berätta vad som har hänt.
    Jag kan inte tänka mig annat än att de vill hjälpa dig och dessutom ge dig
    lite "skadestånd" för sättet du har blivit bemött på.

    Ge dig inte.

    Nina

  • Bröllo­pstoki­ig
    Visa endast
    Fre 31 aug 2001 07:39 #0

    Är man missnöjd med en tjänst/vara så kan man kontakta ARN. Även om det kanske är en gratistjänst, ett avtal är ju ett avtal! Jag tror att man först ska gå till sin lokala konsumentvägledare (efter att man försökt med butikskedjan).

  • Bröllo­pstoki­ig
    Visa endast
    Fre 31 aug 2001 08:41 #0

    Självklart skall ni kontakta cheferna för Cervera. Ring bara dit och berätta vad ni fått som var fel och be dom kontrollera på listan. Sen är det bara att ni tar med er allt "felande" till närmaste butik och byter.
    Funkar inte detta så kontakta Allmänna Reklamations Nämnden.

Logga in
Bli medlem
Svara i tråden...

Innehåll