• Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 30 Aug 15:09
    37695 visningar
    41 svar
    -1
    41
    37695

    Varning för Cervera!

    Då min blivande och jag själv började att planera vårt bröllop för ett år sedan kom frågan om önskelista upp ifrån våra respektive föräldrar. De tyckte, med all rätt, att det skulle bli lättare för våra gäster att köpa presenter som vi verkligen önskade oss och att vi, genom att skriva en önskelista hos en känd kedja, även skulle undvika att få dubletter som senare måste bytas. Efter att ha funderat ett tag föll vårt val på Cervera. De hade en bra service i början, berättade att man kunde gå in på vilken Cervera- butik som helst i hela Sverige och kunna få vår önskelista. Då vi hade många gäster till vårt bröllop som kom resande till Göteborg, bosatta på annan ort verkade det jättebra. Även det faktum att vi som en present från Cervera skulle få ett presentkort på 10% av den summan som alla gäster hade köpt för gjorde inte det hela mindre lockande. Så vi skrev ihop en lista, rätt lång sådan och fortsatte med planeringen. Det visade sig dock efter vårt bröllop att det här med önskellistor verkar vara något som Cervera inte klarar av att hantera.
    Låt mig ta några exempel; Mina föräldrar handlar på Cervera i Uppsala efter att ha sett vår önskelista och meddelar även att det de köper skall noteras på den som inköpt. Några dagar senare är de inne igen för ytterligare ett inköp. Då visar det sig att det de hade köpt dagarna innan inte fanns med utan de måste muntligen redovisa igen för vad de köpt förra gången.
    Några vänner köper en gräddsnipa och en sockerskål till vår service som finns med på önkelistan. Detta noterar inte personlan på Cervera vilket följdaktiligen gör att några andra vänner även de köper en gräddsnipa och en sockerskål för det fanns ju med på listan, trots att det redan var inköpt. Båda dessa har klart meddelat till vilket bröllop det var de skulle köpa till.
    Min kusin i Jönköping köper fyra stycken rödvinsglas ur en glasservice vi sprarar på. Detta skrivs också ner på listan, men med sig i paketet får de det billigare vitvinsglaset, vilket resulterade i att vi inte fick några rödvinsglas i present, däremot 16 st vitvinsglas för att Cervera inte klarat av att skilja dessa åt.
    Det kan var mänskliga fel som man kan ha överenseende med om man blir bemött med en trevlig och serviceminded attityd utav affären här i Göteborg då man kommer för att hämta det utlovade presentkortet på 10% samt byta de artiklar som blivit fel. Men icke. Man blir bemött med en snäsig attityd, ett ifrågasättande av huruvida våra gäster verkligen har uppgett till vem de skulle köpa artikeln osv. Oförskämdhet helt enkelt. Värst var det då jag påpekade att vi hade fått ett presentkort på Cervera utav min morbror på hela 3000 kr. Jag ville att vi även den summan skulle få 10% på då det är självklart att han inte skulle ha gått till Cervera och köpt detta presentkort om han inte visste att vår önskelista fanns där. Naturligtvis är presentkortet daterat innan vårt bröllop. Men icke. Vi bemöts med en kall avvisande attityd utav personalen på Cervera och då vi i vänlig ton försöker att argumentera med butiksschefen så får vi bara kalla handen. Orsaken skulle då vara att på vår önskelista stod inte "presentkort" med! Hade min morbror däremot handlat en fysisk sak hos Cervera hade denna summa gått på vårt presentkort! En logik som knappast passar i en affär som skall ha kundens bästa i åtanke.

    Vi hade ca 90 gäster på vårt bröllop. Flertalet av dem har köpt sina presenter åt oss på Cervera vilket handlar om ca 15 000 kr eller mer. Cervera behandlar en kund som har spenderat denna summa hos dem med en oförskämdhet, med en vägran om att saker kan gå fel från deras sida och med en kall arrogans som är skrämmande. Jag vill bara härmed varna alla som funderar på att välja Cervera som "önkselistehandterare" att inte göra detta! Välj någon annan om ni vill att det skall gå som ni vill och inte som den vinstdrivande affären villl!

  • Svar på tråden Varning för Cervera!
  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 31 Aug 08:42
    #0

    Då passar jag på att även varna för Duka och deras önskelista. Innan vårt bröllop var vi inne i en av deras butiker och sa vad vi önskade oss. Bl a var var det en förrättstallrik och då sa jag vad servisen heter och diametern på tallriken, butiken skrev upp tallriken själva. Efter bröllopet visade det sig att flera gäster varit på Duka och fått svaret att denna tallrik var omöjlig att få tag på före februari.
    När vi sedan efter vårt bröllop var inne i butiken för att hämta presentkortet och beställa två förrättstallrikar visade det sig att Duka skrivit upp fel tallrik på var lista, vår tllrik fanns i deras lager. Tydligen finns det två förrättstallrikar till min sevis och det kännde ju inte jag till och jag tror ju inte de har samma diameter. Men hur som helst om så var fallet så skulle de ha informerat mig om det när jag kom med märket och uppmätt mått, för det var affärens personal som skrev upp den på lista.
    Inte nog med detta utan så var inte två djupatallrikar som vi fått avbokade på listan (2*675 kr) så jag kommenterade detta och sa att beloppet på presentkortet skulle ökas. Till svar fick jag "Du förstår väl att vi inte kan ändra på det som står i datan.." och detta sas dessutom i en snorkig ton, då gav jag upp och gick därifrån.
    Mitt råd är att använd inte Duka, de fixar inte det!!! I och för sig en bagatell när allt annat var hel lyckat men fler behöver ju inte göra samma misstag.

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 31 Aug 10:08
    #0

    Vi har lista på Duka, funkade bra med vänner som gift sig tidigare...ska dock kolla extra noga.
    Ska inkludera presentkort på listan, hett tips från ovan.

    På Duka Fältöversten var de otroligt noggranna att alla varor blev korrekt uppskrivna. Personalen gick med och kontrollerade med oss att det var rätt vara på hyllan och på önskelistan.

    Fick känslan av att DUka är professionella men det är väl olika i olika butiker?

    Mer feedback om önskelistor vore bra.

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 31 Aug 12:22
    #0

    Jag håller med om att du ska kontakta högsta chefen för Cerverakedjan, kanske de känner lite mer ansvar för att behålla ett bra rykte och göra det bästa för sina kunder.
    Annars tycker jag ni ska gå vidare.

    Det där med presentchecken verkar ju helt absurt, när ni bestämde att ha önskelistan där tycker jag Cervera borde ha meddelat er att det är av största vikt att kunderna köper just det som står på önskelistan. Inte bara presentcheck för att det då inte räknas in på de 10% rabatt som ni får på slutsumman.
    Om de inte ger med sig, vilket man får hoppas att de gör så kan du väl be din morbror om kvittot på presentcheckarna och få dem återlösta till pengar och handla i en annan butik, 3000 är ju trots allt en stor summa, om de är snorkiga vill man ju inte gynna dem.
    Jag brukar handla på Cervera i Kungens Kurva, Stockholm och där vet de vad service är, personalen är helgulliga. Så jag antar att det är fel sorts människor i fel yrke som du stött på.

    Hoppas det löser sig för er!

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 31 Aug 13:21
    #0

    Verkar som om det överhuvudtaget blir strul om man anlitar nån butik. Och visst det kan man ju till viss del förstå eftersom det ibland kommer ny personal som fattar noll men ändå vill visa sig på styva linan... och så blir det fel.

    Nåja. Vi brydde oss inte om att anlita nån butik utan vi har skrivit en önskelista som vårt värdpar har hand om. Sedan får det gå som det går. Förhoppningsvis har gästerna med sig kvittot i ett litet kuvert till festen utifall att det skulle bli dubletter.

    Har fått en känsla av att vi kommer att få mycket glas(vilket jag personligen inte vill ha) för min blivande har sagt till varenda en som ringt och tackat ja :"Tja, whiskyglas eller snapsglas... det vill vi ha!"

    Nåja. Vi får väl tacka och ta emot ändå.

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 23 Oct 08:54
    #0

    Usch, så tråkigt att ge bröllopsgäster en lista till en specifik butik, där de kan köpa sin gåva! Måste man peka ut precis det man vill ha? Får inte bröllopsgästen använda sin egen fantasi och ge en gåva som han/hon själv tänkt ut?
    Bort med alla listor och pekpinnar!

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 23 Oct 09:19
    #0

    Kerstin - Jag var precis som du skeptiskt till önskelista innan bröllopet. Diskuterade precis som du att "folk känner väll oss och vet vad vi tycker om, det blir mer personligt då!" Vi stretade emot länge innan våra respektive föräldrar till slut övertalade oss om att göra en önskelista. Detta var för att våra gäster skulle få en hum om vad vi tyckte om och vad vi samlade på då det kom till glas, bestick, porslin osv. Och våra gäster tyckte alla att det var en jättebra! Med tanke på att vi hade 90 gäster totalt så var det ju så att alla inte kände oss så bra att de verkligen visste vad vi önskade oss! Det var jag som skrev detta inlägg i debatten, fast då under annan psydonym, och jag tycker att idén med önskelista hos en affär är jättebra, nu var det ju bara synd att Cervera klantade till det så fatalt!

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 23 Oct 09:23
    #0

    Bara för att man har önskelistan hos en viss butik betyder ju inte att alla gäster måsta handla där. Vi har lagt upp vår önskelista på www.onskeboken.nk.se. Den ligger tillgänglig på Internet, vilket gör att alla gäster oavsett var de är i världen kan gå in och se vad vi önskar oss.

    Qiqi

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 23 Oct 12:31
    #0

    Kerstin, vi hade inte talat om för gästerna att vi hade en lista på Cervera utan det hade vi sagt till mina föräldrar samt att vi sammanställt en liten "vanlig" önskelista till dem. De som inte frågade om någon önskelista hade hittat på egna presenter och vi var minst lika glada för dem. Tanken var alltså inte alls att tvinga gästerna att köpa något speciellt utan att hjälpa dem som inte hade några egna idéer. Jag har själv varit på tillräckligt många bröllop för att veta hur svårt det är när brudparet glatt svarar "vi önskar oss inget speciellt, vi bli glada för allt" och de sedan öppnar tre paket med kaffemaskiner av olika slag. Inte kul för vara sig givare eller mottagare!

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 23 Oct 18:00
    #0

    Håller med, önskelista blir enklare för gästerna och de som vill köper andra presenter. Vi ska ha Cervera men jag hoppas verkligen att de är bättre här i Malmö..

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 23 Oct 18:51
    #0

    Jag tycker den bästa önskelistan som jag känner till på internet är bröllopstorgets egna, den är ju faktiskt enkel och lätt att använda. Det finns också en ansvarig som kan ta hand om den och skydda den med lösenord, jag har lagt mina föräldrar som ansvariga så slipper jag tänka mer på detta med önskelista. Det är faktiskt väldigt praktiskt, för alla har ju inte internet och då kan mina föräldrarna gå in och boka åt någon gäst när det behövs.

    Till skillnad mot Cervera och Duka så ligger den ju också alltid på internet och man kan lägga upp presenter från vilken butik som helst, man är inte knuten till något varuhus. Då kan det ju inte bli så mycket fel som med Cervera, om inte gästerna väljer något annat än på önskelistan naturligtvis.

    Den enda nackdelen är att vi som brudpar kan faktiskt se vad som har bokats och då kan man få ett hum av vilka presenter man kanske kommer få. Fast det är ju bara att man inte går in och tittar på den.

Svar på tråden Varning för Cervera!