• M..

Otrohet

Hur kommer man över en otrohet, trots att man älskar personen djupt och han älskar mig tillbaka? Han gjorde bort sig, kommer att flytta ut, men jag undrar hur man kan lappa ihop det sen? Går det att lappa ihop ett förhållande efter en otrohet eller är det som man säger; en gång otrogen - alltid otrogen? Vad har ni för erfarenhet? Behöver råd...

• Svar på tråden Otrohet
  • Jozzan

Var inte rädd för att väljas bort. Välj bort honom du istället!!! Han verkar inte förstår vad han ställt till det, då skulle han inte vilja ha kvar henne som vän, det var det värsta jag hört. Jag skulle aldrig lita på honom i framtiden om jag var du. Satsa på någon bättre!

• bellaprincipessa

Han kan ju inte vara vän med den har varit otrogen med, som "sportfåne" skrev, då förstår han nog inte innebörden av det han gjort. Tänk att behöva träffa henne, skulle bli galen! För min egen del så vet jag inte om jag skulle kunna förlåta otrohet någonsin, men jag har heller ingen egen erfarenhet av det.

• M..

Det är lätt att säga att man aldrig skulle förlåta en otrohet. Han ska ut på 5 min osv...men när man sitter i den sitsen, får höra vad som hänt av den man älskar då är det svårt att kasta ut den personen.
    Man har liksom inga krafter kvar i kroppen och de orden man sagt tidigare om att man aldrig skulle förlåta en otrohet, börjar försvinna ut i det tomma intet. De tappar sin betydelse.
    Jag vet inte vad framtiden innebär längre, jag känner att jag har tappat perspektivet. En vecka, en månad är en lång tid och det kommer säkerligen ta flera månader innan vi ens kan börja umgås igen. Frågan är då, kommer han umgås med henne under tiden?

• sinan

Mycket klokt har redan skrivits, men jag ville ändå ge dig min åsikt om det hela. Jag har varit i din sits, och vet precis hur jobbigt det är. Vi gjorde slut en period, men valde sedan att ge det ett försök tillsammans. Det är inte lätt, tro mig och många gånger tvivlade jag på att det var värt det. Men det blir bättre med tiden och idag är jag jätteglad att jag gav det en andra chans. Tror faktiskt inte att ett snedsteg behöver betyda att man gör det igen. Men en förutsättning är ju att han inser hur fel han gjort och hur mycket han sårat dig, och att han helt bryter med den andra, även som vän.

Kram på dig!

• sinan

Ville bara tillägga att innan det hände mig så var jag av åsikten "Aldrig att jag förlåter en otrohet!" Men det kan kännas annorlunda när det väl händer... Kärlek tar ju inte bara slut helt tvärt för att någon sårat en..

• augustiprincessa

jag vet inte om jag skulle kunna forlata honom om han inte VERKLIGEN visade att han skamdes och var angersfull. Det later pa dig som om han inte ar det. Att han dessutom vill vara van med den dar tjejen fortfarande later skumt tycker jag. Han har nog inte riktigt bestamt sig annu. Om jag var dig skulle jag stalla hoga krav pa honom efter detta och verkligen ifragsatta honom vad han vill. Forklara att det inte ar rattvist mot dig att han ska kunna ha bagge varldar. Han far valja, det skulle vara mitt ultimatum. lycka till och var inte ledsen, var hellre arg for da far du mer energi

• Jonnes brud

Jag undrar alltid varför kvinnor förnedrar sig själva och väljer att förlåta och stanna när karln dessutom vill fortsätta att vara "vän" med den andra kvinnan. Du mår uppenbarligen inte bra just nu. Tror du att du kommer att må bättre av att sitta ensam och fundera på vad han är, vad han gör, med vem, varje stund ni inte träffas? Är det det livet du vill ha, så är det ju bara att acceptera det hela. Har du lite stolthet kvar så lämnar du honom - åtminstone tills han har bevisat för dig att han ångrar sig, att han aldrig kommer att va otrogen igen och visar sig värdig din kärlek.

• Klok?

Jag provade att förlåta otrohet för ett antal år sedan då han som var otrogen även är far till mina barn. Det gick inte alls, jag kunde aldrig lita på honom mera oavsett vad det var. Det visade sig också så här efteråt att han varit otrogen flera gånger före och efter den affär jag kom på och som gjorde att jag och barnen flyttade.

Så tyvärr - jag tror inte att man kan förlåta.

• Rainred

jag vet bara en sak, man kan INTE förändra kille i fråga utan det är ENDAST killen i fråga som kan förändra sig ( om det är han som varit otrogen!) och det hela handlar om TILLIT till varandra när man ska ge det en ny chans! Alltså 100% TILLIT från BÅDA sidor! Klarar du av det????? det är frågan!

• Moonbride

Det är klart att det går att komma över och det är inte alls så att bara för att man varit otrogen en gång så kommer man vara det igen...alla människor går igenom olika skeden i livet och förhållanden likså....ibland är det bara tillfälligheter som avgör...men jag tror och vet att älskar man varandra i grunden och vill att förhållandet skall räddas så kommer man INTE att vara otrogen nånsin mer...man har liksom gjort det misstaget då och kommit ut på andra sidan av problemet eller vad man skall kalla det...efter otroheten så ser man säkert på både sig själv och sitt förhållande med nya ögon och man lär sig en STOR läxa som till och med kan vara en bra erfarenhet att ha tagit sig igenom...

Däremot så finns det ju självklart rötägg som är notoriskt otrogna både kvinnor och män men dom har nog inget bra förhållande i grunden och då är det iallafall inget att satsa på...

Försök förlåta och försök förstå att otroheten inte har NÅGOT att göra med att du inte skulle duga eller räcka till för det är ALDRIG kärnan i problemet!

Lycka till!!

• Moonbride

måste bara tillägga efter att ha läst lite att ha kvar den andra som vän är inget alternativ tycker jag och otrohet som är lättast att förlåta och glömma är ju självklart en engångsföreteelse som var ett misstag och ett snedsprång...ett förhållande bakom ryggen med en annan kvinna ser jag som ett helt annat svek...

Kram

• Modestie

Att generellt saga att en gang otrogen alltid otrogen ar ju helt fel, de flersta som varit otrogna ar knappast notoriskt otrogna.

Ofta tar det val tid att komma over nagarlunda, det ar en tillitsprocess. Men en del gar ju starkta ur otrohet sa det ar ju vart ett forsok om man vill och orkar.

Du maste val stalla krav, att han ska bryta helt med den andra tjejen. Fattar inte varfor han skulle traffa henne overhuvudtaget mer om han inte ar kar. Han maste darfor reda ut sina kanslor infor henne sa du far ro i sjalen. Prata ut, visa var du star och lat honom beratta var han star! VILL han fortsatta med dig eller var otrogheten ett satt att bryta osv. Onskar er all lycka till.

• M..

Jag har gett honom ultimatumet idag att han måste välja, han får välja vilken vänskap som betyder mest för honom. Vi ska vara isär ett tag nu och jag ska låta honom tänka efter. Sedan får han ta steget mot mig om han vill. Det är jättejobbigt och jag ser att han lider av det han gjort, vilken är en bra sak egentligen. Klart att han ska skämmas över det han gjort. Jag får se vad tiden ger mig.

• Kookie

M...
    tänker på en sak när jag läser dina inlägg och det är att du hela tiden skriver "han vet inte vad han vill..." "...om han vill..." osv osv.
    Som att det hela hänger på honom.
    För mig är det här något som DU måste bestämma. Naturligtvis måste även han göra det, men vad jag menar är att du ska inte behöva sitta o vänta på honom. Om ni nu tar en pause, se till att fundera över vad DU vill. Kan du tänka dig att fortsätta tillsammans med en man som inte bara varit otrogen mot dig, utan även säger sig vilja fortsätta någon sorts kontakt med den han var otrogen med?
    Kan du tänka dig att lägga allt bakom dig och lita på honom igen?

Jag håller med tidigare "talare" som sagt att naturligtvis behöver en otrohet inte betyda flera. Jag har själv varit den otrogna i ett tidigare förhållande och för mig är otrohet ett tecken på att något är allvarligt fel i förhållandet. Och antingen tar man sig igenom det och blir starkare, eller så blir det som för mig, en väckarklocka som fick mig att inse att det förhållande jag hade inte alls var vad jag ville ha.

Hoppas att det löser sig för dig och att du kommer fram till vad DU vill!

• Maya K

jag har blivit bedragen en gång och har fortfarande inte förlåtit honom.. man kan ju inte sänka sig så lågt att man förlåter en människa så lätt som varit otrogen.. det känns som att om jag skulle förlåtit killen så skulle jag ha sänkt mig själv j.... lågt.. men det är min åsikt.. man ska inte behandla människor hur som helst!!!!! Dessutom så kan man aldrig mer lita på den människan igen.. man plågas hela tiden av kännslan "vad gör han/hon nu".

Svar på tråden Otrohet