• 20åring

För torr.

Jag har träffat en underbar kille, som en manlig version av mig, samma humor, samma intressen, och förövrigt otroligt snygg (lång, mörk) och hur gullig och snäll som helst. Nu till problemet:

När det gäller sex så går det inte så bra för mig. Är alldeles förr torr. Jag är upphetsad psykiskt men kroppen hänger liksom inte med. Detta är otroligt frustrerande. Jag gillar verkligen den här killen och vill att vi ska fungera bra ihop på alla sätt! Någon som vet en lösning? Har haft detta problem tidigare, med mitt ex, men jag trodde att det berodde på att jag inte kände tillräckligt för honom, det var i slutet av vårt förhållande. Men nu har jag som sagt träffat min drömkille, och så krånglar det så här. Vad ska jag göra?? Tacksam för svar!

• Svar på tråden För torr.
  • *Blomman*

Jag blev jättetorr när jag använde mini-piller och p-spruta, men när jag bytte till p-piller fungerade allt igen. Så kanske det är p-staven som är boven i dramat?

Jag kan inte rekommendera Apoteket intimtvål, den torkade ut mitt underliv totalt. Om du ska använda den så använd den så sällan som möjligt.

• 20åring

Tack för alla svar, återigen:)

Hmm. Får så många funderingar. Ett som är säkert är att jag ska satsa på långa förspel och investera i ett bra glidmedel.

Sedan funderar jag på det här med P-staven. Om det är värt att ta ut den..? Har ju fått problem med blödningar nu, som kommer alldeles för ofta och håller på för länge. Men när jag åt p-piller blev jag mer deprimerad. Vilket är det perfekta preventivmedlet?
    Trodde att p-staven var det, men vad är meningen med att ha en p-stav om jag knappt kan ha sex? Förut, innan jag skaffade den hade jag inga problem som helst på den fronten.. :(

• 20åring

Kan tillägga att jag uppsökt läkare pga detta. Men hon var inte bra alls. Gav mig recept på en östrogencreme jag skulle smörja in mig med.. När jag sedan uppsökte en manlig gynekolog sa han att en sådan creme mest är till för kvinnor i klimakteriet och inte kan hjälpa mig. Jag orkar inte lägga mig i gynstolen nåt mer för dem kan ju inte hitta vad som är fel!! Men jag känner på mig att det är staven..

• micropop

20åring
    Det låter ju som att du borde göra dig av med p-staven. Hormoner ställer till en hel massa trassel, det vet jag av egen erfarenhet. Testade en mängd sorters p-piller och sedan minipiller innan jag gav upp. Nu mår jag såååå mycket bättre! :) Nu använder vi kondom, vilket funkar helt ok. Visst, ett kort avbrott, men så värt det när man får vara hormonfri.

Vill också varna dig för intimtvål, eller egentligen alla tvålar. Smörj med lite olja (oliv- eller barnolja, typ) innan duschen, och tvätta med varmt vatten enbart. Hjälpte mig!

Framförallt - ha INTE sex om du inte är våt!!! (Nu låter jag som en skoltant!) För mig höll det på att utvecklas till vestibulit. Det önskar jag inte min värsta fiende... Lycka till!

• 20åring

Jag har köpt en olja som ska vara bra, en jordnötsolja från Apoteket. Ska prova den..

Att bara köra med kondom känns otänkbart, jag skulle bara oroa mig för att bli gravid. Därför känns ju p-staven bra, den sitter där den sitter. Men funderar som sagt på att ta ut den.

Frågan är ju vad den kan ersättas med. Eventuellt P-piller.. Provade Trionetta ett tag, men då fick jag ju en depression.. Men det finns kanske några bättre? Fördelen med p-piller är ju att man vet när man får mens..

micropop- Du låter inte alls som en skoltant:) Det är bara snällt att du engagerar dig!

• blivande fru J

pessar och kopparspiral finns som hormonfria alternativ och hormonspiralen verkar endast lokalt. Att komplettera ex pessar med kondom måste ju kännas ganska säkert ändå och väldigt hormonfritt.

• 20åring

Spiral verkar okej. Är dock orolig för hur ont det kommer göra. Har sommarjobbat på en barnmorskemottagning, och de kvinnor som fick spiralen insatt/ uttagen såg ut att ha mycket ont. Sedan har jag hört att man dels bör ha fött barn innan man börjar med spiral samt att man ofta får problem med rikliga blödningar..

• 20åring

Har hört att något som heter Vitt vaselin ska vara bra om man är torr. Någon som provat?

• melie

Använder man inte vitt vaselin på hud som är mycket torr eftersom den är vattenavvisande...?

• Xite

Jag tycker ni ska sluta tänka och prata i termerna förspel och akt. Sex är sex, inte något man sysslar med efter en kort eller lång introduktion.

Skolans sexualundervisning och media har förstört hela synen på sexlivet och delat upp det och givit det olika värderingar.

Jag har träffat människor som kunnat få orgasm av kyssar. DÅ har man lärt sig något.

Är du torr ÄR du antagligen inte tillräckligt upphetsad. Surt men sant.

Sex kan vara så mycket, mycket mer än det de flesta strävar efter. Lek och finn din väg, så kommer säkert kroppen med på köpet! :)

Svar på tråden För torr.