• SeCa

Slutat med Cambridge

Hej!

Jag har läste ganska så mkt på olika sidor angånde att CK är effektiv men att man går upp allt när man börjar äta igen!

Själv är jag på min 15 dag med CK och har gått mer 5 kg (jätte nöjd) men jag vill ej gå upp dem igen.

En lite undersökning:

Ni som har ätir CK (ren eller comb.)

1. Hur mkt gick ni ner och

2.Efter att ni slutat hur mkt gick ni upp samt

3. vilken kur körde ni???

Har en känsla av att mpnga funderar på detta och att det är ett dilemma mellan oss CK:are

• Svar på tråden Slutat med Cambridge
  • i_nacka

jag håller inte alls med dig.
    Visst, om du trappar uppmed vanlig mat för fort, alltså börjar äta för mkt kolhydrater och för mkt kalorier, så självklart går du upp.
    Men om du trappar upp långsamt och äter sund och förnuftigt så håller du vikten.
    Det är likadant med alla dieter, Vikt väktarna, atkins eller what ever.
    Jag har testat det mesta och gått upp vikt igen av alla, atkins, VV, South beach. Inte för att dieterna var dåliga, utan för att min karaktär var dålig. jag gick tillbaks till gamla, dåliga vanor igen.

Men nu går jag på CK och började på 83 kg och väger nu 68 kg. jag har tagit pauser, men inte gått upp lika mkt som jag gjort med andra dieter.
    Så min slutsats är att man går upp precis lika lätt efter andra dieter som med CK.

• f.d. Svart brud

Jag gick ner 11 kg på ca 1 1/2 månad med CB inför bröllopet. Hade då ca 30 kg övervikt som jag ville bli av med, och tänkte fortsätta efter bröllopet.

Måde dåligt av CB. Var konstant yr i en månad när jag gick på ren kur. Började äta lite kyckling och mager fisk samt sallad, tomat och gurka sedan och mådde då lite bättre. Men jag fick oförklarliga smärtor i fingrarna som jag inte förstod vad de berodde på (min mamma hade i åratal haft sådan värk, men det gick över när hon blev vegetarian för 5 år sedan).
    Började äta mer inför bröllopet, så jag skulle klara av att äta bröllopsmiddagen, men jag ersatte fortfarande måltider med CB.

Efter bröllopet provade jag att komma igång med CB igen. 3 gånger under samma höst. Men jag gav upp. Ett par dagar efter det att jag satte igång (det hände varje gång), så kom nervsmärtorna i fingrarna tillbaka och min mage pallade det inte, utan jag fick världens magkatarr.

Vikten kröp långsamt men säkert tillbaka och några kilo därtill, fast jag fortfarande åt nyttigt.

Sedan blev jag gravid och gick upp 30 till!
    Nu är jag på väg ner igen, men denna gång går jag hos koll hos läkare och dietist, jag har lagt om mina kost- och motionsvanor, samt får reductil som minskar aptiten och ökar förbränningen och mättnadskänslan.

Har kommit fram till att mina nervsmärtor kom från den höga proteinhalten i CB. Varje gång jag slutade med CB, så försvann värken inom en vecka. Men jag har aldrig hört om någon annan som haft just DET problemet med CB.

Aldrig mer att jag kör en pulverkur...

CB är bra för dem som vill gå ner några kilon snabbt för att komma i en klänning, men man får allt vara beredd på att kilona kommer tillbaka.

Och varje gång man går ner så snabbt och på ett sådant sätt så gör man kroppen en otjänst. Kroppens insulin-/sockerbalans rubbas rejält och det gör att man ofta lägger på sig ännu mer när man bantat. Synd bara att jag lärde mig det efter CB...

• f.d. Svart brud

Sorry - förkortade bara Cambridge till CB istället för CK, men det fattade ni nog...

• SeCa

f.d. Svart brud !

Vill först och främst säga att du har en underbar hemsida som har varit en fantastisk inspirationskälla för mig ;)

Just nu sliter man med CK och tål knappt lukten och har lyckas gå ner 4,5 kg på 14 dagar så det känns underbart men jag börjar dock misstänkt att det är en kortsiktig lösning

Kanske är det endast motion som hjälper?!!!

Nu börjar man känna sig lite smått ledsen, rädsla över att gå upp dem igen.

• Gloriousgirl

Tycker man inte CK är gott och man mår dåligt av det så är det troligtvis så att metoden inte är den bästa för just dig. Försök du med något annat, du ska inte plåga dig igenom något!

• f.d. Svart brud

SeCa
    Tack för komplimangen! *rodnar*

Jag håller med dig. Det är ytterst FÅ jag (säger inte att det är omöjligt) som klarar av en varaktig viktminskning efter en pulverkur. Vore det lätt att gå ner i vikt, skulle det inte finnas överviktiga människor...

Och det svåraste är faktiskt inte att gå ner i vikt, utan hålla sig nere sedan. Oavsett metod.

Gå ner snabbt i vikt kan man göra på många olika sätt, men i längden är det tyvärr ändrad kost och motion som gäller.

Jag har gått ner drygt 10 kg sedan mars på det sättet och jag mår så mycket bättre med bra mat!

Vill du veta exakt HUR jag ändrat mina kostvanor, så är det bara att säga till, så kan jag beskriva det i ett mail. Det har varit lättare än jag trodde faktiskt.

• SeCa

Hej Fd Svartbrud!

Roligt att höra att det har gått så bra för dig.

Själv har jag lycks gå upp 10 kg på 1 år som jag försöker bli av med.

En nyfiken fråga:

Hur ofta tränar du?

Själv försöker jag ta en promenad efter jobbet på ca. 1 timme (sitter framför datorn hela dagen på jobbet). Är det lagom eller ??

• f.d. Svart brud

SeCa
    Jag tycker att det låter jättebra!
    Om du skaffar gångstavar, så kan du öka promenadförbränningen med upp till 30 %.
    Dessutom är stavgång bra för nacke och axlar och sitter du framför datorn hela dagarna (som jag), så får även dessa kroppsdelar lite "smörjning" och motion!
    Ta inte i för hårt i början bara, och kolla att du har att du har rätt höjd på stavarna.
    Sedan är styrketräning ett bra sätt att slimma kroppen på. Muskler väger visserligen mer än fett, men tar inte lika stor plats! Ta inte för tunga vikter, utan kör hellre med fler repetitioner.

Just nu tränar jag inget speciellt. Jag jobbar hela sommaren och jag måste få all tid att gå ihop. Men jag smygmotionerar så mycket jag kan, går i trappor istället för hissen, tar korta lunchpromenader (ca 15 min) med kontorshunden eller stavarna och efter jobbet måste jag pyssla med min trädgård minst en halvtimme varje dag annars dör mina växthusgrödor.
    Jag springer då med vattenkannan och hämtar vatten i dammen istället för att lata mig med slangen. Planterar om lite, binder upp klätterrosor, rensar ogräs osv... Trädgårdsarbete är ju bra motion som man inte märker.

I höst kommer jag att ränna mycket i skogen och plocka svamp och så kommer jag gå på chiball-träning (som innehåller aerobics, yoga, styrka, bollar, aromterapi och avslappning).

• Mno

Själv har jag gått ner 10 kilo på en månad med CK. Har fuska VÄÄÄLDIGT mycket, vid midsommar och förra helgen. Jag har inte gått upp nått å jag tror att man inte går upp om man gör som konsulenten säger.
    Man ska trappa upp matvanorna sakta men säker och absolut inte börja äta som förr. Det är ju då man går upp igen.

Själv tror jag på CK och jag tror att den inte passar alla. Det finns inte nån bantningskur som passar alla...
    man ska prova sig fram å hitta det som passar sig själv.

Svar på tråden Slutat med Cambridge