• M:et

odla jordnötter?

Är det någon som odlat jordnötter? Hur gör man isf? Kan man börja odla nu eller är det för sent?

• Svar på tråden odla jordnötter?
  • Ojob

Vad intressant! det vill jag också veta? Hur går man till väga?

• drea

Detta hittade jag på susning.nu

Odlingstips: Jordnötter är roliga att odla och växer väldigt snabbt. Lägg nöten i vatten i 12 timmar och sätt sedan i vanlig såjord. Dom tycker om att ha det varmt, men utsätt dom inte för direkt solljus. Låt dom aldrig torka, speciellt inte under blommningen. När blommorna blivit befruktade växer dom ner i jorden där de bildar själva jordnötterna. Översta lagret av jorden ska vara mycket kalkrik.

Detta hittade jag på odla.nu

Jordnötter är roliga att odla, de växer väldigt snabbt och behöver inte toppas, men om den blir för stor så hindrar inget dig. Den tycker om att ha det varmt och ljust men inte i direkt solgass.

Du kan ha den ute i trädgården under sommaren, men den är ju en tropisk växt som inte tål låga temperaturer. Odla i en stor, vid kruka med mycket kalk och minst 30% grov sand i jorden. Låt den aldrig torka, speciellt inte under blomningen. Om blommorna blir befruktade, växer de ner i jorden, där de bildar själva jordnötterna. Man får känna efter när det finns nötter stora nog att skördas, men man får ta in krukan igen innan det blir kallt på hösten.

Dags att åka hem och sätta i gång!!

• Hetta

Lägger man ner hela nöten med skal på då?

Jag såg någonstans att man skulle knäcka nöten lite grann, så den fortfarande hade skalet kvar men var öppen lite.

Undra om man kan sätta igång med detta nu eller om det gått för långt in på sommaren?...

• drea

Jag tänker nog prova när jag kommer hem, frågan är bara var man får tag på såna med skal, jag tror inte att det funkar med salta...

• Ojob

kanske är en dum fråga, men hur växer jordnötterna? Har hört att det är en baljväxt, men att det finns jordnötsträd. Kommer nötterna under jord, eller hänger de i träd eller buskar?

ojob - de som drea beskriver så låter de ju som att grenarna böjer sig neråt och nötterna växer till sig under jorden.

drea - de tro jag finns på många mataffärer, typ där de säljer naturgodis.

där står det att man ska odla fröna i maj-juni, så ska man odla är det väl dags nu då...
    Det står även att det är lätt att konstpollinera, undra hur man gör det?...

drea: har du lyckats hitta några nötter att så?

www.impecta.com står det odlingsanvisningar 11 vilket står för detta: 11. Sås i krukor eller lådor inomhus i rumstemperatur. Om inget annat anges gäller följande: Ettåriga arter sås normalt februari-april. Fleråriga arter (t.ex. eucalyptus m.fl.) sås normalt januari-maj, men kan i de flesta fall även sås resten av året. För utförlig anvisning av sådd, jord, förfaringssätt mm., se ?Frösådd och förkultivering inomhus?. Toppa efterhand de sorter som bör få ett buskigt växtsätt.

Så det kanske går bra att så nu då. Undra om samma anvisningar gäller om man sår en nöt istället för ett frö också?...

• Hetta

konstpollinera:
    Ta en liten pensel och dra över blommorna.

hetta: jaha, där har man lärt sig ngt nytt

• drea

Jag får nog gå förbi Weibulls på vägen hem från jobbet och se om de har frön... Annars blir det färdiga nötter att experimentera med!

• drea

Kollade på Weibulls i går och de hade inga frön, däremot färdiga plantor som kostade 55 kr (ord pris 110kr!! )
    Det var lite dyrt, med tanke på att jag bara fick 1457kr i lön i förra veckan!

• Ellte

Coolt! Har aldrig ens tänkt den tanken :D

Jag har dock skördat jordnötter när jag jobbade i Uganda... De växer som potatis ungefär, när man skördar drar man upp hela plantan och nötterna växer några stycken på rötterna som på potatisplantor :) Jättegoda råa tycker jag och då fattar man verkligen varför det heter peanuts på engelska... De har verkligen en smak av råa ärtor :D

Jo, såg att de hade plantor här på Buketten också för 89 kr. Det tyckte jag också var väl dyrt!

Svar på tråden odla jordnötter?