Inlägg från: M:et |Visa alla inlägg
  • M:et

odla jordnötter?

Är det någon som odlat jordnötter? Hur gör man isf? Kan man börja odla nu eller är det för sent?

• Svar på tråden odla jordnötter?

Jag såg någonstans att man skulle knäcka nöten lite grann, så den fortfarande hade skalet kvar men var öppen lite.

Undra om man kan sätta igång med detta nu eller om det gått för långt in på sommaren?...

ojob - de som drea beskriver så låter de ju som att grenarna böjer sig neråt och nötterna växer till sig under jorden.

drea - de tro jag finns på många mataffärer, typ där de säljer naturgodis.

där står det att man ska odla fröna i maj-juni, så ska man odla är det väl dags nu då...
    Det står även att det är lätt att konstpollinera, undra hur man gör det?...

drea: har du lyckats hitta några nötter att så?

www.impecta.com står det odlingsanvisningar 11 vilket står för detta: 11. Sås i krukor eller lådor inomhus i rumstemperatur. Om inget annat anges gäller följande: Ettåriga arter sås normalt februari-april. Fleråriga arter (t.ex. eucalyptus m.fl.) sås normalt januari-maj, men kan i de flesta fall även sås resten av året. För utförlig anvisning av sådd, jord, förfaringssätt mm., se ?Frösådd och förkultivering inomhus?. Toppa efterhand de sorter som bör få ett buskigt växtsätt.

Så det kanske går bra att så nu då. Undra om samma anvisningar gäller om man sår en nöt istället för ett frö också?...

hetta: jaha, där har man lärt sig ngt nytt

Jo, såg att de hade plantor här på Buketten också för 89 kr. Det tyckte jag också var väl dyrt!

Svar på tråden odla jordnötter?