• höstbrud05

laga mat med gammal mjölk?

Jag håller på och förbereder höstens bröllop för fullt :)

Min mor och min svärmor ska laga all mat själva, och 150 gäster är inbjudna så det kommer att behöva köpas in en hel del ingredienser. Till varmrätt vill de laga en gryta som jag personligen älskar och till efterrätt en slags blandning mellan pannacotta och glass kanske man kan säga, det är italienskt och gott i alla fall. Har själv aldrig lagat dessa rätter men vet att de är goda och min mor fantastisk i köket. Till vickning funderar de på att ha vegetarisk och köttfärslasagne med vit sås i.

Nu till problemet alla dessa tre rätter innehåller mycket mjölk, ganska stora mängder 3% mjölk kommer alltså att behöva köpas in. Jag talade med en ansvarig på stormarknaden här i staden som erbjöd mig att få köpa eventuell utgången mjölk till rabatterat pris om vi talade tyst om det. Normalt kasseras tydligen gammal mjölk, men eftersom jag skulle ha den i matlagning gjorde det inget om den var upp till en vecka gammal enligt honom. Stämmer detta?

Jag sparar ganska mycket pengar genom att göra såhär, men det kanske är lite väl snålt, eller vad tycker ni?

• Svar på tråden laga mat med gammal mjölk?
  • Eventuellt blivande brudgum

Det går utmärkt att använda gammal mjölk i maten. Jag brukar baka och laga mat på gammal mjölk. Mer än en vecka över bäst före är dock inte att rekommendera.

Lycka till

• mmmajzannn

Jag brukar använda "gammal" Mjölk till apnnkaka och om jag ska göra någon maträtt man ska ha mjölk i!
    Jag tror itne att det gör något!
    Fast en vecka kan ju kanske var alite gammalt! Någon dag gör ju inte något ju!

• Gable

Håller med Safir. Jag skulle aldrig chansa för att spara ett par hundra. Om du vill spara in lite pengar så ta bort efterrätten eller servera en annan vickning, typ varmkorv med bröd. Lasagne är rätt stabbig mat och det är nog inte många som orkar med det efter en hel middag.

• Bobou

Man kanske kan frysa mjölken? Jag vet att mamma brukar frysa mjölk som gått ut och sedan använda det i pannkakor. Men man kan ju inte dricka mjölk som varit frusen, jag vet inte hur det är med annan mat...

Jag skulle nog tipsa om att ta gammal mjölk i grytan och lasagnen, men färsk mjölk till desserten eftersom jag kan tänka mig att en eventuell dålig smak skulle kunna slå igenom i den.

• Texas

Jag skulle själv aldrig andvända gamal mjölk för att spara några hundralappar. Tänk om gästerna blir magsjuka. Fick jag reda på det som gäst skulle jag tycka det var oförskämt och bli ganska sur. Mjölk bör inte frysas har hört att det kan ge upphov till irriterad mage.

• Förlovad

Man säljer inte varor som har utgånget datum...
    Han får väl ge bort mjölken!

• Förlovad

Fast jag tycker att det är vidrigt med gammal mjölk!

• sofsk

Spara hundralappar?
    En sak om du skulle spara många tusen men några hundralappar, hallå.

Så många liter mjölk lär det väl inte gå åt om du skall göra bechamelsås som skall vara i en lasagne, typ 8-9 liter och hur mycket kostar det? Inte ens en hundralapp.

Hur många liter kommer du behöva totalt? en liter mjöl kostar ju inget!!

• HippKarin

Köp hos en bondgård, ingen fara med basilusker om den kokas.

• Blomstra

Klart man kan använda utgången mjölk i maten, men en veckas gammalt datum skulle inte jag använda. Om du nu vill ha den där mjölken (bara symbolisk summa hoppas jag) kan du väl säga att du bara vill ha mjölk from ett visst datum som du själv tycker verkar vettigt.

• lij

Om mjölken bara är en eller ett par dagar gammal så är det nog inget fel på den. Jag brukar använda mjölk (till att dricka också) efter bästföre-datum, men inte om den är sur eller konstig på något annat sätt. Obruten kylkedja är såklart en förutsättning för att den ska hålla sig bra. Så länge mjölken är okej tycker inte jag du behöver känna dig elak mot gästerna.

Men köp bara nyss utgången mjölk, en vecka gammal skulle jag inte chansa med. Tänk om ni står där med mängder av sur mjölk när ni ska laga mat. Och gammal mjölk ska vara rejält rabatterad, ibland säljer de mjölk med kort datum (men ännu inte utgången) för halva priset så du ska betala mindre än halva priset i sådant fall. Angående om et är lagligt så vet jag inte vad som gäller för att sälja utgången mat, men däremot så blir det ju helt klart olagligt om ni köper det utan att betala moms.

Svar på tråden laga mat med gammal mjölk?