laga mat med gammal mjölk?
Jag håller på och förbereder höstens bröllop för fullt :)
Min mor och min svärmor ska laga all mat själva, och 150 gäster är inbjudna så det kommer att behöva köpas in en hel del ingredienser. Till varmrätt vill de laga en gryta som jag personligen älskar och till efterrätt en slags blandning mellan pannacotta och glass kanske man kan säga, det är italienskt och gott i alla fall. Har själv aldrig lagat dessa rätter men vet att de är goda och min mor fantastisk i köket. Till vickning funderar de på att ha vegetarisk och köttfärslasagne med vit sås i.
Nu till problemet alla dessa tre rätter innehåller mycket mjölk, ganska stora mängder 3% mjölk kommer alltså att behöva köpas in. Jag talade med en ansvarig på stormarknaden här i staden som erbjöd mig att få köpa eventuell utgången mjölk till rabatterat pris om vi talade tyst om det. Normalt kasseras tydligen gammal mjölk, men eftersom jag skulle ha den i matlagning gjorde det inget om den var upp till en vecka gammal enligt honom. Stämmer detta?
Jag sparar ganska mycket pengar genom att göra såhär, men det kanske är lite väl snålt, eller vad tycker ni?