• höstbrud05

laga mat med gammal mjölk?

Jag håller på och förbereder höstens bröllop för fullt :)

Min mor och min svärmor ska laga all mat själva, och 150 gäster är inbjudna så det kommer att behöva köpas in en hel del ingredienser. Till varmrätt vill de laga en gryta som jag personligen älskar och till efterrätt en slags blandning mellan pannacotta och glass kanske man kan säga, det är italienskt och gott i alla fall. Har själv aldrig lagat dessa rätter men vet att de är goda och min mor fantastisk i köket. Till vickning funderar de på att ha vegetarisk och köttfärslasagne med vit sås i.

Nu till problemet alla dessa tre rätter innehåller mycket mjölk, ganska stora mängder 3% mjölk kommer alltså att behöva köpas in. Jag talade med en ansvarig på stormarknaden här i staden som erbjöd mig att få köpa eventuell utgången mjölk till rabatterat pris om vi talade tyst om det. Normalt kasseras tydligen gammal mjölk, men eftersom jag skulle ha den i matlagning gjorde det inget om den var upp till en vecka gammal enligt honom. Stämmer detta?

Jag sparar ganska mycket pengar genom att göra såhär, men det kanske är lite väl snålt, eller vad tycker ni?

• Svar på tråden laga mat med gammal mjölk?
  • yrvädret

Köp hem ett paket och låt den stå oöppnad 1 vecka efter utgånget datum - lukta och smaka på den sedan. Om den funkar så borde det vara ok. MEN - är mjölken det minsta sur, använd den inte!! Sur mjölk i maten, ger resultatet sur och rutten smakande mat!

• Mattmar

Det låter inte alls snålt!
    Vi slänger bort allt för mycket idagens samhälle....och mejeriprodukter håller ofta flera dagar efter utgånget datum.
    Lukta och smaka innan och kör på!

• höstbrud05

Är det lagligt att göra såhär då? Ärlite rädd för att jag begår något brott eller så.

• Pans

Hm, allvarligt talat, hur mycket tror du att ni tjänar på att köpa gammal mjölk istället för "ny" och fräsch?

Sur mjölk smakar lika illa i matlagning som att dricka. Nog för att oöppnad mjölk håller sig ett par dar extra (tycker jag mig ha märkt), men vågar man verkligen chansa en sån här dag? Förutom risken att mjölken faktiskt är dålig så kan denna hemska (!) hemlighet sippra ut bland gästerna och det blir nog inte populärt...

Lite Bridezilla-varning här va?

Missförstå mig inte, Brud05, jag förstår din iver att spara lite. Jag tror dock att du bör göra det på nåt annat.

• blivande fru J

Jag öppnade idag ett paket som gick ut i lördags, det smakade halvdant, alltså ett gränsfall. Men det beror ju på hur mjölken förvarats, hur lång hemtransport du har, ursprunglig kvalitet mm. Mjölk är ju en levande dryck innehållandes bakterier redan från början. Bäst före-datumet finns för att ge ett hum om när bakteriehalten blir för hög i mjölken, men det går aldrig att säga exakt.

• loisa

Det beror ju också på hur mjölken har förvarats, en del butiker har dåliga kylar. Och kan du hålla kylkedjan hela vägen från butiken fram till bröllopet?

• höstbrud05

Det handlar ju faktiskt om hundralappar som jag sparar. Bechamelsås till 150 pers är många liter mjölk :) Mamma säger att det brukar gå, men som sagt är det kanske dumt att chansa. Eller kanske ska köpa gammal mjölk till bechamelen och baren, men ny till grytan och efterrätten. Känns som om det är viktigare under middagen, och till vickning och baren är folk ändå så fulla att det inte lär märkas.

Pans: jag medger att jag är snål, men inte bridezilla väl?

• Pans

höstbrud05: Du känner väl själv bäst hur du vill göra, men jag måste erkänna att jag hoppade till lite när jag läste om att ev. använda gammal mjölk i bröllopsmiddagen. Som mästerkockar brukar säga: allt handlar om råvarorna.

Om du (eller mor och svärmor då ) nån gång ska göra en riktigt god, välsmakande och minnesvärd middag för era vänner och släktingar, så är det väl ändå bröllopsmiddagen? Mitt råd är att spara på nåt annat i alla fall.

• blivande fru J

Jag håller med Pans! Tänk om det blir fel, inte kul alls, elelr hur? :D

• Safir

Om det bara är några hundralappar du sparar skulle jag inte chansa. Brukar du själv dricka gammal mjölk? Oförskämt att bjuda sina gäster på det. Tänk om de bli magsjuka!

Nä det är bättre om du tex tar bort efterrätten om du vill spara pengar och bjuder på vällagad mat med fräscha rårvaror. Personligen avskyr jag gammal mjölk.

Svar på tråden laga mat med gammal mjölk?