• Olivianna

Är det okej att ha shorts som tjej i Egypten?

Hej alla.
    Jag och min blivande reser iväg nu till Egypten och jag bara måste få veta om det är okej för turister (kvinnor) att bära shorts eller kjolar (knälånga)?

Min blivande tror inte att det är okej enligt deras kultur men jag är inte så säker. Är det någon här som vet?

Tackar på förhand!

• Svar på tråden Är det okej att ha shorts som tjej i Egypten?
  • anne på grönkulla

Egyptier (muslimer överhuvudtaget) har inte det - vare sig män eller kvinnor, utom möööjligen på badstranden. Jag skulle föreslå att både män och kvinnor täcker åtminstone armbågar och knän, om inte annat för sin egen bekvämlighet. Går man i moskeer så bör man täcka kroppen helt, inkl huvudet för kvinnor (men ta av sig om fötterna). I turistområden är det klart att man KAN ha shorts & kortare kjolar, men det väcker uppmärksamhet.

• Mily

Jag har precis varit nere i Egypten och rekommenderar att man ändå klär på sig så gott det går, annars får du många rop efter dig vill jag lova.. männen där nere är som djur oavsett ålder... men det är nog värre om du har urringade linnen på dig, än om du har korta byxor eller kjol, de kan ta tag i dig och det kan bli riktigt otrevligt. Männen där ser lättklädda kvinnor som villiga kvinnor..

• Mily

Och då kan jag tillägga att jag ständigt hade min sambo intill mig, inte ens det avskräckte dem..

• blivande fru J

"männen där nere är som djur oavsett ålder... men det är nog värre om du har urringade linnen på dig, än om du har korta byxor eller kjol, de kan ta tag i dig och det kan bli riktigt otrevligt. Männen där ser lättklädda kvinnor som villiga kvinnor.."

Jag är ganska säker på att det inte gäller alla män. Lite mer nyanserad bild kan ju vara på sin plats.

• anne på grönkulla

PS om det är varmt så är faktiskt heltäckande kläder i ljusa färger och naturmaterial mer svalkande att bära än att klä av sig.

• bellis

Vad är det för skitsnack?!

Jag hade minsann både shorts och top/linne utan att behöva utstå några som helst otrevligheter för den sakens skull! Och tänk, jag ser riktigt bra ut! Jag hörde inte ett ord om några sådana råd, däremot skulle jag verklgien inte gå klädd så om jag skulle besöka en moské, det tycker jag vore respektlöst.

Den ENDA gången jag hörde några "rop" eller fick blickar, det var sista dagen då vi snabbt gick ner till stan för att ta några sista bilder, och jag hade mitt långa blonda hår utsläppt för att det skulle torka!

De VET att vi har en helt annan klädkultur, och det verkar då rakt inte som att de tycker det är konstigt! Jag var där på vintern, och det de däremot tyckte var konstigt var att vi envisades med att ligga på stranden då de själva tyckte det var svinkallt!

• Brud 2006

Jag får lov att instämma med Bellis, jag kom hem från Hurghada i torsdags, hade visserligen inte shorts på mig annat än när jag gick till och från stranden men hade knälånga kjolar och linnen (inte så urringade) och fick faktiskt inte alls mycket uppmärksamhet (snyft.. haha!). Nej men alltså, så länge man inte putar med brösten och visar hela benen så är det helt okej!

Obeserveras bör att detta avser turistområdet Hurghada, om övriga Egypten kan jag inte uttala mig.

Ha en trevlig resa!

• Olivianna

Hej alla.
    Idag pratade jag med en bekant som faktiskt varit i Egypten vid ett par tillfällen och han sa:
    - Var så diskret och täkt som möjligt!

Ja det känns som att jag kanske bör utgå från att täcka upp mig för att vara på den säkra sidan.. lite synd men man får väl ta seden dit man kommer.

Nu måste jag bara ut och shoppa.... mina nyinköpta semesterkläder är dessvärre helt fel för en resa som denna.. :(

Ja ja Tack för allas upplevelser och kommentarer. /O

• EhjärtaK = sant

Det beror nog på var man är och om man har tur/otur. Självklart är inte alla män som djur (men risken är ändå ganska påtaglig att man skall få gloende ögon och skrik efter sig).

Det har förövrigt inte så mycket med "snygghet" att göra (det är ju dessutom yttest subjektivt) utan handlar, som någon redan har skrivit, om att de ser en avklädd kvinna som en lättfångad kvinna.

• loisa

"männen där nere är som djur oavsett ålder..." Det var ju tur, för det anser jag mig själv vara också! Vet inte om Mily anser sig tillhöra växtriket eller om hon bara kommer från en annan planet

Förlåt, men så fördomsfulla inlägg känns.....fel.

Svar på tråden Är det okej att ha shorts som tjej i Egypten?