Körkortstråd!
Hej!
Det här är tråden för oss som tänker ta körkort snart! Här kan vi tipsa, informera, beklaga oss och framför allt - peppa varandra!
I vilken stad tänker du ta ditt körkort och hur långt har du kommit?
Hej!
Det här är tråden för oss som tänker ta körkort snart! Här kan vi tipsa, informera, beklaga oss och framför allt - peppa varandra!
I vilken stad tänker du ta ditt körkort och hur långt har du kommit?
Ibland känns de som om man inte vågar nämna att man inte har körkort. :(
Känns nästan pinsamt, men just nu ska ja på intervju i Malmö o då hade det ju varit skönt att ha ett! Det e ju ändå 10 mil mellan Kristianstad o Malmö, o bor man dessutom lite utanför så blir det bara krångligt...håll tummarna att ja får jobbet o kan ta det förb***de kortet nångång!:D:D
Ellte, jag var precis som du - jag bor (bodde tidigare i Gbg) i Sthlm och klarade mig alldeles utmärkt med kollektivtrafiken och min älskade cykel. Men förra året köpte vi sommarstugan och det ena gav det andra..stå på dig, du hinner
Jag övningskör även privat, övar extra på det som jag lärde mig i körskolans lektioner - ett bra sätt att pröva förhållandet på!
Julibrud: haha..aldrig i mitt liv att jag skulle övningsköra med min man :D Det skulle sluta i skilsmässa innan du hinner säga väjningsplikt ;) Ska fråga brorsan om han har tid och lust... (LILLEbrorsan *fniss*)
Stå på er tjejer! Vi kommer nog o fixa det eller hur! :D
Ellte
Som tur är så är det ju så att man lär sig en del när man håller på att ta körkort. Visst är det säkert så att man kan gå igenom allt utan att ta till sig något, men så har det inte varit för mig. Att läsa teorin har gett mig en större insikt. Jag använde Bonniers Trafikskola (passade mig perfekt att sitta framför datorn och göra det) och klarade teorin på första försöket.
På ett sätt ångrar jag att jag inte tog körkort när jag var 18 (är 27 nu) eftersom jag hade haft mer tid och pengar till det då, men samtidigt känner jag att jag är mognare och lär mig bätttre nu.
Iij, hur funkar Bonniers Trafikskola? Är den bra? Tror att min syster som jobbar på Bonniers kan köpa den på rabatt men vill veta om det räcker med att bara använda den?
Lillan2 (ytterligare en 25+ stockholmare utan körkort)
Vill bara peppa lite! Tog korkortet nar jag var 26. Och det bara for att jag maste ha ett. Har i den delen av Frankrike dar jag bor FINNS det ofta ingen lokaltrafik, sa man far typ lifta om man inte har bil... Eller stanna hemma i den lilla pluttby man bor i. Sa det blev till att ta korkorten. Och till och med jag som var livradd for att kora klarade det! Sa det gar sakert jattebra for er med!
lij; Jag har både gått teorikurs och tagit ett gäng körlektioner samt kört privat... Självklart är mitt resonemang inte utan grund... :?
Kom till norrbotten.. Inga köer, nästan inga trafik ljus och lååånga vägar lol..
Ellte
Okej. Jag tycker också att vi åker för mycket bil och att det finns många som kör som idioter. Men jag tycker inte att teorin går ut på att lära sig en massa frågor utantill, i alla fall var det inte så för mig.
Lillan2
Jag använde nästan bara Bonniers Trafikskola, hade ett par lånade böcker också men de använde jag inte speciellt mycket. Programmet är uppdelat i kapitel som består av föreläsningar med tillhörande kontrollfrågor. På slutet gör man sedan "teoriprov" med frågor från alla kapitel. Det kanske finns andra program som är lika bra eller bättre, men detta är helt okej. Man lär sig all teori man behöver kunna för provet.