Inlägg från: Kåär |Visa alla inlägg
  • Kåär

Hur äter man brieost?

Den frågan är förmodligen precis så korkad som den låter. Jag vet också att om ca 5 minuter kommer ost och kex konsumtionen på BT skjuta i höjden.

Jag sitter nämligen här och fullkomligt vräker i mig digestivekex med brieost på och då kommer min sambo hem och kollar konstigt på mig. När jag frågar varför han ser så konstig ut så svarar han att man inte ska äta det vita på brieosten. Jag menar att det kan man visst det och det ska man göra.

Så min fråga är: ska man äta det vita och vad är det vita?

• Svar på tråden Hur äter man brieost?
  • Kåär

Tack flickor, nu kan jag äta och ha rätt på samma gång;)

loisa,det är ju jättegott! Speciellt med rödvin till. Fast det säger jag som också tycker att det helt okej på limpmackor, brieost alltså.

• Kåär

Monica

Jag förstod ju att jag skulle smitta alla med min briefrossa. Nu har jag slutat dock, nu har jag bara vin kvar men det är ju inte fy skam heller.

• Kåär

Johanna=en lat kock

Jag har letat lite diskret efter dig. Nu kommer jag inte riktigt ihåg varför men jag fick till svar från någon att du hade bytt jobb och inte haft tid att vara på BT så mycket som förut. Det är ju bra att du är tillbaka, för jag har alltid matfrågor på lager.

Svartvinbärsgelé, kex och ost menar du? Det låter som att det kan vara en bra kombination, jag gillar marmelad och ost på rostat bröd så det kanske är lite liknande fast med andra frukter och bär.

• Kåär

Joan

Jag kanske skulle ha haft: "Varning!!! Ni kan bli hungriga när ni läser denna tråd!!!!" som rubrik ;)

Jag vet precis hur omöjligt det är att inte bli sugen på mat när man läser om det.

• Kåär

Ja, just det. Egentligen är jag ett troll som framställer brieost i källaren på fritiden. Tjänar miljarder på min ostproduktion:D

• Kåär

Nej men Monica du ska ju grilla? Vad är det som händer, kan ni inte få fyr på grillkolen?

• Kåär

Nej det är klart att det är hans fel att du druckit vin. Vad ska du annars göra? Fast det är ju jättebra för din del, du har ju en garanterad rolig, om än berusad, kväll framför dig.
    Om du har tur så köper han lite brieost när han går och handlar.

• Kåär

Då förstår jag. Jag har sparat din adress ifall jag någonsin kommer på vad det var jag skulle fråga dig eller om jag kommer på något annat. Jag ska försöka att inte bombardera dig med mail.

Det var jag som startade Risotto-tråden för ett par månader sedan och receptet du gav mig i den var helt underbart så jag använder mig gärna av dina tips.

Vi kanske skulle starta en tråd här på BT som heter "Johanna tipsar" så kan du lägga in ett tips om dagen;)

• Kåär

Nej men du vet att det gör inget Johanna, eftersom jag är TS så är jag chef över denna tråd. Det är jag helt övertygad om.

• Kåär

Förresten, fint av dig att du ursäktar alla andra, det är verkligen stort av dig;)

• Kåär

Hi hi då får du fråga Johanna! Du ser Johanna, nu sprids dina kunskaper ännu längre.

• Kåär

Jo, chevré är också jättegott. Jag brukar äta det med honung i sallader eller på bröd som du föreslog. Det är även jättegott med chevré som är instoppad i kycklingfilé och ugnsbakad. Mmmm...

• Kåär

Nu är jag tillbaka igen! Nu ska jag sätta i mig resten av brieosten och kexen. Jag har en lite vin kvar också så nu ska här njutas.

Finns det några bra matrecept med brie i eller är det främst Chevré som gäller då?

Svar på tråden Hur äter man brieost?