• Ellte

Vad tjänar ett affärsbiträde`?

Nu är jag sådär lat som jag ibland irriterar mig på att andra är *rodnar klädsamt*... Jag VET att sånhär info finns nånstans på nätet men det går nog fortare att få vettiga svar från er allmänbildade tjejer :D

Så... Vad tjänar man "normalt" som biträde i en klädbutik (á la H&M fast en lite mindre kedja)?

Mao är det nån vits för mig som är bortskämd med hyfsat hög lön att ens söka ett sådant jobb? :? ;)

Tacktack på förhand!

• Svar på tråden Vad tjänar ett affärsbiträde`?
  • blivande fru J

Jag tror det viktigaste är att man mår bra. Sen måste man ju förstås tänka på allt praktiskt också, några tusingar mindre per månad blir ganska mycket mindre inbetalt till pension senare i livet. Om du inte trivs ska du inte vara kvar, men om du inte har någon högskoleutbildning kanske det är dags att skaffa sig en om det är något du vill göra. Min sambo är också outbildad inom IT-branchen, jag tycker han ska utbilda sig, men han är mer tveksam.

• K.C

ELLTE: utbildning tror jag inte spelar nån roll, de vill väl mer att man ska ha erfarenhet av att ha med kunder att göra -s erviceyrken överhuvudtaget. Vet inte hur det fungerar med ålder kontra detta, dock.

tycker det låter som en bra idé att byta magont mot ett roligt jobb med lite mindre betalt.
    vad är det som ger dig magont då?

• K.C

men alal års erfarenhet måste ju slå en sketen utbildning. Det rä väl mer att komma in som gör det svårt, har man väl kunskapen så ska det väl kvitta varifrån? eller är jag naiv nu?

• blivande fru J

Arbetslivserfarenhet är jätteviktigt och väger oftast mycket tyngre än utbildning, särskilt inom mindre och medelstora företag. min poäng var bara att om man vet att man någon gång vill utbilda sig är det lättare att göra det när man är 29 än 45 efter studiemedel reduceras senare i livet mm. Man måste naturligtvis inte utbilda sig om man inte vill.

Jag tycker att om min sambo ska utbilda sig är det bättre att han gör det nu när jag också läser och vi bor i en universitetsstad och inte har barn än senare när vi kanske är mer beroende av två inkomster.

Ellte: är det arbetsuppgifterna eller arbetsplatsen som ger dig magont? Om du gillar det du gör kan man ju annars försöka göra det någon annanstans. Samma lön men inget magont. Ibland kan det ju också vara skönt att göra något helt annat för att få komma bort och då är nog klädaffär en jättebra lösning. Hoppas du mår bättre snart i alla fall.

• K.C

håller absolut med om pluggandet att det är lättare ju yngre man är... och så förstås om man vill utöka det man kan.

• Ellte

Hehe...jo jag VET att jag borde skaffa mig en utbildning... Jag vet bara inte vad jag vill bli när jag blir stor :? Visst är det knäppt? Dessutom har min man ganska nyligen startat eget = att vi VET vad jag har för inkomst varje månad är ett måste för inre lugn. :)

Jag arbetar nu (eller har gjort de senaste nio åren) som säljare av datorer och tillbehör och det är superskoj att jobba mot kunder så jag tänkte att butik kunde passa mig :D Särskilt om det handlar om nåt annat än datorer eftersom sådana inte är min grej egentligen ;)

Magontet beror på...att jag egentligen inte trivs med arbetet jag gör. Har ganska lite "roligt" jobb att göra... Tiderna har förändrats och just nu sitter jag med papper, papper och åter papper. När det inte finns tillräckligt med sådana att registrera blir det ännu roligare...:D Då blir jag sekreterare, städerska, passopp... Tja, ni fattar. Hade jobbet från början varit sådant hade det varit en sak men nu har det omvandlats från mycket kundkontakt till kontorsråtta/alltiallo och det känns inte bra. "Tyvärr" gillar jag mina jobbarkompisar väldigt mycket så det är svårt att ta sig därifrån :D

Usch nu utvecklades detta till nån slags orgie i gnäll... Sorry!

• Fresan

Ellte
    Jag är oxå 29 och har jobbat sen jag tog studenten... Det har blivit en hel del olika brancher men jag har lärt mig en hel massa som betyder massor.
    Nu har jag iaf sökt in till lärarhögskolan i Sthlm och håller verkligen tummarna att jag kommer in. Det är inte lätt att veta vad man vill bli. För min del är det viktigt att lägga lånade pengar på den "rätta" utbildningen. Just nu jobbar jag m. hemtjänst och tjänar antagligen lika mycket som ett affärsbiträde och trivs fint...

Kram!

• K.C

ELLTE: inte alls gnälligt! jag fattar precis. Jag röstar för nya utmaningar, vänta med utbildning, alla vet ju inte vad de vill bli sen 5-årsåldern. Jag har inte heller vetat så länge och sånt förändras ju faktiskt också! set finns ju inget som stressar eg.

inom vilken bransch har din man startat upp?

• Ellte

*garvar* Inom den berömda... ITbranchen :D

• MakeupAlley

Jag ska bara byta ämne snabbt.. men jag bara kom på en sak. Hur gör ni när ni ska söka jobb, skickar in CV eller på något annat sätt? Då tänker jag på jobb som affärsbiträde.

• K.C

ELLTE: he, he..

MAKEUPALLEY: CV har jag alltid använt men i min bransch var det helt dött efter skolan och jag fick verkligen inga andra jobb. Fick senare höra att jag inte borde skickat in allt i CV eftersom de antagligen fattade att jag inte var där for ever liksom. beror ju på ens bakgrund och om man gått en utbildning som är väldigt snäv. I så fall ska man kanske tala om VARFÖR man inte vill vara kvar i den branschen i brevet så det inte blir missförstånd.

Svar på tråden Vad tjänar ett affärsbiträde`?