• Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 31 May 11:52
    28409 visningar
    25 svar
    25
    28409

    Åderbråck o p-piller??

    Jag har fått fler o fler röda, ytliga små blodkärl på låren samt synliga blåa vener på vaderna. Detta blir bara värre för varje år verkar det som. Har hört att det beror på genetik och/eller hormoner därför började jag fundera på mina p-piller yasmin. Detta pga att mina föräldrar inte har några större problem med detta och för att jag började med p-piller för ca 7 år sedan o det är ungefär då det började. Vet inte om detta kan vara en tillfällighet, annars skulle väl fler tjejer ha detta problem med p-piller antar jag...Det är hur som helt mkt besvärande på sommaren så man vill gå i kjol o visa benen, men skäms över dem..Jag är ju trots allt bara 25 år gammal...Några andra med samma problem? Har sprutat en del ytliga blodkärl, en del har försvunnit men inte alls allt...

  • Svar på tråden Åderbråck o p-piller??
  • Äldre 1 Jun 09:04
    #0

    Lanna: jag har gjort 3 skuminjektioner hos dr. Brigitte G.P. Åderbråck ovan höger knä och även lite under. Det tog ett bra tag efter sista behandlingen innan jag såg resultat.

    Jag tvekade faktiskt att göra den sista behandlingen eftersom det kändes hårt, stelt och ömmade. Nu är det bättre, men det känns ju att "nåt finns där inne i benet som inte varit bra". Men det syns ju i princip inte så mycket längre. En liten uppföljningsbehandling tror jag behövs.

    Betalade 500 kr för konsultation, sen 2400 kr x2 och 1700 kr.

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 1 Jun 13:03
    #0

    Swing: Ok, så du har varit hos Brigitte G.P. Jag har funderinar på att behandlas av henne för mina ben. Var hon bra? Gjorde det ont? Bedövning? Hur lång tid efter beh kan man se resultat? Kan hon ta bort blåa större vener som ännu bara är synliga o inte åderbråck? Är det lång kö till henne?

  • Swiss!
    Äldre 1 Jun 13:20
    #0

    jag har också fått det när jag ätit yasmin. frågade min barnmorska om det kunde ha med det att göra och hon sa nej. nästa gång jag var där frågade jag igen, för jag fick fler och fler, och då sa hon att andra tjejer hade kommit in med samma symptom och att ja, det hade visat sig att det kunde ha med yasmin att göra! jag har slutat med dem för ca ett halvår seadn, satte faktiskt in en kopparspiral idag, och hoppas de ska gå tillbaka. har inte heller detta i släkten. känns tråkigt! men iaf, svaret är ja, det ka faktiskt ha med pillrerna att göra! och yasmin är ju inte så gammalt, så det kan ju vara så att det inte har dokumenterats alla biverkningar ännu, tyvär.

  • Swiss!
    Äldre 1 Jun 13:22
    #0

    en sak till: hade jag litat på min instinkt första gången när min barnmorska sa nej, så hade jag sluppit en del av problemet. och jag hade ju rätt! så lita på er instinkt och vad som känns rätt! barnmorskor kan också ha fel (även om de ju såklart oftast är superduktiga)!

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 1 Jun 13:33
    #0

    Ok, intressant att det är fler som har samma erfarenhet som jag av p-piller. Jag ska efter nästa pillerkarta sluta med Yasmin och se om det blir ev. skillnad eller tillbakabildande av blodkärlen, men det kanske inte är möjligt...

  • Äldre 1 Jun 13:34
    #0

    Lanna: ringde i april förra året. 6 månaders väntan för konsultation. Fick 3 behandlingar med nån månads mellanrum. Ingen bedövning. Det gör ont och känns obehagligt. Går snabbt över och jag är inte så känslig. Räkna med att åka hem och ta det lugnt efteråt. Ligg gärna och vila. Benet spänner, känns stumt och konstigt 1-2 dar efteråt. Du får inte bada bastu på nån vecka efter varje behandling.

    Det dröjde 2-6 veckor innan jag såg resultat. Det där med venerna kan tyvärr jag inte svara på. Doktorn var bra och kommer att ge dig detaljinfo, jag minns inte så exakt. Har du sett hennes infosida på nätet? Sök på hennes namn så hittar du den. Lycka till med allt!

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 1 Jun 13:44
    #0

    Swing: Tack så mkt för svaren!! Så då bör man redan nu boka tid om man vill ha fina ben till nästa sommar alltså. Hur blev ditt resultat? Tog de bara bort ytliga röda små blodkärl eller även större blå vener? Är du nöjd? Var det värt alla pengar?

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 1 Jun 15:12
    #0

    Så nu har jag bokat tid hos Dr. Brigitte Galland Perhard för konsultation o ev beh. först den 30 nov....Helt otroligt lång väntetid...måste vara en himla populär läkare som förhoppningsvis åstadkommer mkt bra resultat!!

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 1 Jun 20:37
    #0

    Swing, är du där??

  • Stora
    Äldre 3 Jun 18:14
    #0

    Jag är hetl övertygad om att de tär så.. jag fick bristnignar o så av P-piller o benen blev aldeles "pirriga" och stumma när jag åt piller - när jag slutade gick det över. När jag var gravid fick jag inte en enda bristning vare sig kärl eller hud....

  • Xena
    Äldre 4 Jun 11:54
    #0

    Om man byter eller slutar med p-piller, kan de brustna kärlen gå tillbaka, då eller?

  • Swiss!
    Äldre 4 Jun 12:43
    #0

    de har inte gjort det på mig, efter ett halvår utan yasmin. men det kanske tar längre tid? hursomhelst så tror jag att man kan undvika att få flera. känns skönt (men skrämmande) att det är fler än jag som har råkat ut för detta. väldigt dåligt dock att man inte blivit varnad innan! grrr...

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 5 Jun 11:42
    #0

    Flyttar upp

  • Äldre 5 Nov 10:19
    #24

    Det har ju gått "några" år sedan tråden startades, men är det någon som vill berätta om sina resultat efter att ha varit hos Dr. Galland-Perhard? Jag funderar på att boka en tid.

  • Thu 28 Sep 2023 13:10
    #25
    +1

    Varicorin mot åderbråck - https://tonzes.com/varesilse.htm Jag rekommenderar detta till alla de, kvinnor och män, som lider av dessa jobbiga och fula åderbråck, det fungerar verkligen.

Svar på tråden Åderbråck o p-piller??