• Bröllopstokiig

Övriga blommor ihop med Blåklint ?

Skall ha små krukor på borden med blåklint och murgröna i. Vill även ha en till blomma i krukorna. Önskade oss prästkragar men de slokar tydligen väldigt snabbt fick vi höra från blomsteraffären. De hade Margeritor som förslag istället. Vi tycker dock att de har så tråkig "stam"; grågrön färg. Kan någon ge förslag ?

• Svar på tråden Övriga blommor ihop med Blåklint ?
  • Bröllopstokiig

Vita rosor kan kanske var ett alternativ. Eller kanske minigerbera i en färg som passar...

Lycka till/Tess

• Bröllopstokiig

Tips: röda rosor och brudslöja!

• Bröllopstokiig

Hur lång tid tar det för prästkragar att "sloka snabbt"? Sade floristen någon tidsram(timmar)?
    Jag läste ditt inlägg och var NATURLIGTVIS tvungen att testa hur snabbt prästkragar slokar när man plockat dem och satt dem i vatten(vas). Nu har det gått lite mer än 4 timmar och de har fortfarande inte slokat. Tänkte dra ut på mitt "experiment" till imorgon bitti och se hur blommorna mår då.
    Återkommer!

• Bröllopstokiig

Vilket kul test, Ankan!
    Ska bli spännande att höra hur det går för prästkragarna...

/Tess

• Bröllopstokiig

Vill bra varna för att prästkragar är väldigt vanligt att vara allergisk emot. Så om ni inte har stenkoll på era gästers allergier så avråder jag från dem. Är ju inte så roligt om tal och sånger ska ackompanjeras av nysningar och snytningar heller...
    Margeritornas stammar är det väl ingen som ser? Kör på det du!

• Bröllopstokiig

Om ni pratar snittblommor:
    Tänk på att om man köper prästkragar i blomsteraffären så kanske de redan stått en eller två dagar och är förhållandevis kortlivade jämfört med andra snittblommor. Plockar du prästkragarna själv, så håller de naturligtvis längre. De har samma hållbarhet som andra ängsblommor, kanske 4-5 dagar.

• Bröllopstokiig

Blommorna jag plockade igår kväll har nu stått i ca 14 timmar och är fortfarande fina. Jag plockade nya i morse som är ca 30 cm långa och de står lika fint nu efter ca 5 timmar som de gjorde i trädgården.
    Jag återkommer senare ikväll med "uppdatering"...

• Bröllopstokiig

Det finns blåklint som är rosa (låter lustigt, men jag har det i min trädgård). Andra långlivade, luktlösa och allergivänliga blommor är nejlikor. Finns i dagligvaruaffärer till bra pris.

• Bröllopstokiig

Vit eller rosa eller lila luktart ar ju annars fint! Sag det i en blomsterbutik i gar!
    Vi ska dock ha blaklint och prastkragar/margeriter pa vart brollop och det har var florist inte sagt ska vara nagra som helst problem.
    Tack, Ankan for experimentet!

• Bröllopstokiig

Klockan går och blommorna står...
    Nu är det ju förståss helt färska "kragar" från trädgården...
    Som Svart Brud skriver kan det ju vara sämre ställt med köpta blommor. Jag åter kommer imorgon med uppdatering...

Svar på tråden Övriga blommor ihop med Blåklint ?