• Maja_Gräddnos

Ät gott, gå ner i vikt!

Hej!
    Jag har fått klartecken från en dietist idag att det här är en bra diet:

Frukost - 1 skål färsk frukt (t.ex 1 äpple å lite hallon) & naturell lättyoghurt 0, 5 %
    Lunch - ångade grönsaker med ugnsbakad (utan fett) kycklingfilé/fisk
    Middag - tomatsoppa med grönsaker

Ev. kan man ha med lite mer kolhydrater, t.ex nån fullkornsmacka till frukost eller lite pasta/potatis ett par ggr i ve ckan.

Mitt mål är att gå ner 5,5 kg till med den här dieten, men jag motionerar också 1-2 timmar per dag.

Prova ni med och se om det funkar.
    Kram!

• Svar på tråden Ät gott, gå ner i vikt!
  • NokGroda

guldfisken: behöver lägga till lite känner jag; BMI är alltså dålig måttstock eftersom muskler väger mycket mer än fett och en mycket vältränad kropp kan ha högre BMI än en av samma längd med en stor mängd fett istället för muskler.. etc

• Jennie med ie

Nokgroda, om du läser noga ser du ett vi är en del som har med avsaknaden av mängdangivelser i "dieten" (men 1 äpple säger väl en del m att det inte är bautaportioner). Men oavsett hur mycket tomatsoppa du äter saknas det fortfarande protein och troligen även fett. Och några fröer på fruktsalladen står inte med i "dieten", vi kan ju bara bemöta det som skrivs.

• tvillingsjäl

Rent spontant kan jag tycka att denna "dieten" är bra mycke bättre än många andra man läser om här inne där man dricker pulver och späker sin kropp! Men en jämn balans mellan protein och kolhydratintag i samband med bra träning är det som funkar för dom flesta! Det gäller bara att ha karaktär och vilja och inte alltid söka efter genvägar...

• Maja_Gräddnos

Vill man ha mer fett i t.ex i tillagningen, var så god. Vem hindrar det?
    Det är iaf min diet som är bra mycket bättre än det jag äter nu och säkerligen vad flera andra gör oxå, på båda hållen av kaloriskalan.
    Jag vill återanpassa mej till ett sunt leverne, men pga matproblem utan fett.

• Jennie med ie

Maja, visst kan den dieten du skriver vara bättre än en del annat. Men jag menar fortfarande att det är en diet man inte generellt bör rekommendera och att en dietist som säger att den är bra är långt ute och reser.

• Ellte

tvillingsjäl: Måste bara...eftersom jag själv är en av dem som "späkt" mig på en pulverdiet..säga att det ÄR stor skillnad på en väl övervakad VLCD och menyn denna tråden handlar om. (Observera, då pratar jag INTE om dem som själva leker med Nutrilett utan de dieter som är kontrollerade av kostrådgivare)

På en VLCD går du på långt färre kalorier än ovanstående meny och detta gör att kroppen bildar ketoner som skyddar musklerna, ger en hög fettförbränning och gör dig pigg och på alerten... Dessutom är det väl fördelat med allt man behöver av kolhydrater, proteiner, vitaminer, mineraler etc.

• tvillingsjäl

Ellte:

Jodå jag förstår och jag är medveten om att man kan få bevakade pulverdieter men detta är väl om man är extremt överviktigt och även under kortare tid? För kan du ändå inte hålla med om att det är bättre att lära sig äta bra mat och fortsätta med det redan från början, eftersom du kan ju inte leva på pulver hela tiden ändå och orsaken till att man är överviktig är för att man måste lägga om sina matvanor/träning? Pulver är fortfarande ett pulver och vad jag har läst här innen så är det många som bara måste hålla sig till lugna promenader pga trötthet och svaghetskänslor? Men detta är ju som du sa dom som själva leker med olika pulverdieter! Jag tror att har man stora viktproblem så ska man ta hjälp av en kostrådgivare/dietist för att få hjälp men rör det sig om några trivselkilon så tror jag absolut inte på nåt annat än äta rätt och träna...i det långa loppet alltså!

Jag vill inte klanka ner på hur någon går ner i vikt men jag har själv provat både pulver och VV för några år sedan när jag vägde 10 kilo för mycke men i slutändan så var det en ändrar livsstil med mycke motion som gjorde det för mig och det resultatet finns fortfarande kvar 5 år senare!

• Ellte

Absolut! Jag hade själv aldrig gått på en pulverdiet om jag inte hade stöd av människor som vet vad de gör och även hade en plan för "framtiden". Nu har jag gått ner 19 kilo varav ca tio med pulver... Äter nu "normal" mat och går massa kurser i mental träning...eftersom det i de flesta fall är det som är problemet ;)

Tränat har jag gjort under hela tiden utan trötthet och svaghetskänslor... Ketoner som sagt :D

• tvillingsjäl

Va kul för dig! Bra jobbat! Precis..att ha en plan för framtiden och få hjälp och stöd på vägen är otroligt viktigt! Sen är det ju som du säger, den mentala biten är det första man ska ta itu med annars kommer man aldrig att lyckas, för tröstäter man så finns det ju en orsak bakom!

Visst är träning det bästa som finns! Har en ny cykel nu och det är såå härligt att vara ute!! Tiden och milen bara rinner iväg på ett skonsamt och varierande sätt!

• Nonika

Håller med tvillingsjäl. Det är bäst att träna. Ketoner förresten...att ha en ketogen förbränning innebär att förbränningen sker i cellen, vilket brukar ske när man får för lite kolhydrater i sig. Folk som deffar inför en uppvisning tex, brukar leva så. Man brukar lukta aceton ur munnen. Det är inte bra för kroppen. Själv har jag gått ner 14 kilo på ett år, med ändrade kostvanor och motion.

• lij

Plastgroda:
    Ja, jag kan ju bara svara för mig själv. Men det är troligare att jag rotar i lådorna efter en skål tomatsoppa än efter något matigare med lika många kalorier. Och då menar jag inte pommes frites och gräddsåser. Jag tycker fortfarande inte att det ser ut som en bra diet får långsiktig viktminskning, men det kanske inte TS är ute efter iofs.

Var och en får väl äta som vad de vill och om dieten inte funkar så lär man inte hålla på den så länge. Däremot tycker jag det är onödigt av TS att rekommendera den till alla andra och säga att den är godkänd av en dietist. Så var ju inte riktigt fallet..

Svar på tråden Ät gott, gå ner i vikt!