• Maja_Gräddnos

Ät gott, gå ner i vikt!

Hej!
    Jag har fått klartecken från en dietist idag att det här är en bra diet:

Frukost - 1 skål färsk frukt (t.ex 1 äpple å lite hallon) & naturell lättyoghurt 0, 5 %
    Lunch - ångade grönsaker med ugnsbakad (utan fett) kycklingfilé/fisk
    Middag - tomatsoppa med grönsaker

Ev. kan man ha med lite mer kolhydrater, t.ex nån fullkornsmacka till frukost eller lite pasta/potatis ett par ggr i ve ckan.

Mitt mål är att gå ner 5,5 kg till med den här dieten, men jag motionerar också 1-2 timmar per dag.

Prova ni med och se om det funkar.
    Kram!

• Svar på tråden Ät gott, gå ner i vikt!
  • Maja_Gräddnos

Japp det stämmer.. men hur visste du att det var det?

• lij

Plastgroda
    Det är skillnad på att gå ned i vikt och att aldrig ha varit överviktig. Som du säger så är det viktiga att äta tills man blir mätt och sedan låta bli mat tills man blir hungrig igen. För många som är överviktiga är det dock inte så lätt. Då behöver man mat som håller en mätt länge och som håller sug borta. Nyttiga mellanmål behövs också. Och så måste det vara en diet som man klarar att följa..

• Carma

Ztar, bra jobbat! Kul att det finns internet idag som man hittar nästan allt.
    Håller med dig.

Maja_gräddnos,
    Du kommer säkert gå ner i vikt om du tränar & äter men sådana dieter fungerar inte... man kommer upp i vikt lika fort igen. Om inte dubbelt. Bättre satsa på ett lungnare/nyttigare diet. Du kan ju inte leva på sådant diet livet ut. Så fort du börjar äta normalt igen kommer kilorna tillbaka... som resultat av det hela får du minskad ämnesomsättning. Ingenting att rekomendera.

Carma

• Ellte

Plastgroda...tjaaaa....det är iallafall inte vad jag fått lära mig :D

Om du inte har några problem med vikten så är det ju en helt annan sak...men faktum är att ca 85& av dem som är överviktiga äter för sällan.

Dessutom äter vi sjukt mycket mer pasta, ris & potatis än vad vi behöver i detta landet ;) Proteiner i sig är inte skadligt och man behöver proteiner såväl som kolhydrater när man tränar mycket...

• Plastgroda

Ellte:
    Vad jag reagerade över var kommentarer om att kolhydratstillägg inte skulle behövas för någon som tränar 1-2 timmar per dag. Du har helt rätt i att vi äter för mycket pasta, ris & potatis, men det beror på att vi inte gör av med dem. Tränar man regelbundet behövs det.

Självklart behöver men även proteiner, men knappast en mer proteinrik källa än fisk och fågel? Muskler består ju som du vet av proteiner, och fågel är just muskler, så det borde väl funka.

Ja, överviktiga äter för sällan, eftersom man försöker vänta i det längsta. Därigenom blir det ofta "fel" matvaror när man väl äter. Tre gånger per dag är doch inte automatiskt för sällan, även om det heller inte behöver vara tillräckligt. Jag upprepar: Man bör äta sig mätt och sedan sluta. Efter ett tag hittar man den rytm som fungerar.

Lij:
    Jag är ledsen, men för att få bort suget måste man hålla ut och vänja kroppen vid en annan sorts diet. Suget kommer av att ämnen som frisätts vid matsmältningen signalerar till din hjärna att du är nöjd och glad. Är du van vid sådana ämnen som kommer av choklad, feta såser eller liknande tar det ett bra tag innan dui får samma lyckokänsla av annan, nyttigare mat. Så ligger det till, och det har inget med diciplin att göra: Är du van vid en viss kost vill din kropp ha den kvar, och det är inte alltsid så lätt.

För övrigt tycker jag att den där maten verkar helt OK. Vad brukar ni äta som är så kul?

Är det ingen som ser att inga mängder står angivna?! Hur kan ni då säga att det inte är tillräckligt? Utöver kolhydrater för den fysiskt aktiva ser jag inga problem med den dieten, bara jag slipper äta samma mat varje dag.

Tråkig och svår att hålla? Häll på lite balsamvinäger och olivolja på lunchen då, så funkar den väl? Så mycket kalorier sådant går inte att hälla på, innan det smakar slem, så det är nog lugnt. Sedan är det väl bara att ha basilika på fisken ena dagen, svenska kryddor därpå och lime nästa.

Snälla berätta vad ni ser som god mat, för jag fattar verkligen inte.
    Jag menar allvar.

• bellis

Svarar bara helt snabbt för jag har bråttom -men om man bara ska äta tre ggr om dagen, då är det väldigt viktigt att man får i sig PROTEIN vid alla tre målen! Och när vi nu fick se i vilket sammanhang dietisten uttalade sig och vad den EGENTLIGEN sagt, så tycker jag nog att TS har tolkat svaret lite som hon själv tycker. Dieteisten tyckte väl inte alls att dieten var ok, utan behövdes kompletteras!

Och för att komma upp i en lämplig proteinnivå med den dieten behövs definitivt mer än en portion fisk/kyckling! *springer*

• blivande fru J

yoghurt innehåller iofs också proteiner. Om man sedan kompletterar kvällsmaten med proteriner: keso, skinksmörgås, ägg etc så blir måltiden bättre ur näringssynpunkt. jag skulle däremot tycka att det var tråkigt att äta det där varje dag. Ät mer varierat och träna ordentligt istället.

• LisaML

Blivande fru J

jag tror att jag läste någonstans att du är vegetarian, stämmer det? Jag äter inte alls mycket kött själv, tycker inte att det är gott, trist att tillaga och allmänt småäckligt. Jag är lite orolig att jag inte får i mig tillräckligt mycket protein, äter iofs mycket ägg (men där är det ju en massa kolestorol, suck) och kikärter. Har du några smidiga tips som jag kan få låna?

• blivande fru J

äggvita är fritt från kolesterol, så du kan ju ta bort gulan om du vill undvika det. Bönor, linser, ärter och olika mjölkprodukter går att kombinera i alla oändligthet till bra proteinrika alternativ. internet är en underbar källa till recept, arla, vegan.nu, ica.se mm

• LisaML

Tack! Nu ska det bli ordning med protein-intaget!

Svar på tråden Ät gott, gå ner i vikt!