• Prinsessa 05

Jag behöver råd!

Vi har fått en underbar son som ska döpas. Mina blivande svärföräldrar har nyligen skapat en för dom ny tradition kring en dopklänning som gått i arv till 2 barn (flickor 2 och 6 år i dag). Till saken hör att denna klänning är vit med rosa tyg och detaljer. För svärmor är det livsviktigt att vi använder denna klänningen till dopet. Min m2b och jag kommer båda från en varsin skilsmässa och börjar nu om på nytt igen. Vi har båda barn från våra tidigare äktenskap och numera ett eget litet knyte tillsammans.

Därför är det viktigt för oss att skapa egna traditioner som kommer från vår lilla nya familj. Vi ville gärna ha en beige linne dopklänning för vi tyckte att det passade bättre till en kille och tyckte att det vore roligt om den gick i arv till pojkarna i släkten och den rosa till flickorna. När vi berättade detta blev det katastrof. Svärmor grät floder och tyckte att vi skulle tänka på att "ett träd står ostadigt utan starka rötter".
    Nu har det blivit så att svärmor gråtit sig till att vi ska använda hennes klänning.
    Vi har fått lämna tillbaka vår linne klänning och vi går med på att ha den andra klänningen bara för att hon inte längre ska vara ledsen, vi stod inte ut med att ha sårat henne så.

Men det känns inte rätt, vi vill ju skapa nya egna traditioner att föra vidare til vårt gemensamma och de barn vi har från tidigare äktenskap.

Tänker jag fel? Hjälp mig kom med lite inputs om vad ni tycker!

• Svar på tråden Jag behöver råd!
  • Mastermind

Hur ska ni föra vidare er "tradition" till era tidigare barn? Jag antar att dom redan är döpta då dom är äldre än ert yngsta barn?

Men ni avgör ju själv vad som är viktigast; era värderingar eller din mammas känslor. Tänk på att det i grund och botten endast är ett litet klädesplagg det handlar om; vad spelar det för roll om hundra år (eller ens ett)? Kanske inte så mycket att bråka om?

• Prinsessa 05

Vi för ju vidare vår tradition när/om våra barn sedan själva får barn, och kan använda klänningen vid dopet av sina knoddar.

Det är inte min mamma utan min svärmor som är ledsen.

• AnnaM

Tänk på att era barn kanske inte vill låta sina barn bli döpta i den dopklänning ni valt, precis som ni inte vill döpa ert barn i svärmors klänning.

• bellas

Prinsessa 2005!

Jag tycker att det är fruktansvärt att svärföräldrar/föräldrar beter sig som 3 åringar när de inte får som de vill! Vad spelar det för roll för svärmor vilken klänning ni väljer att döpa erat barn i?

Mitt råd är att ni väljer själv, det är ert barn,erat dop och eran familj det gäller, nu är ju svärmor del av familjen men inte "över ku-ku" väl?

Köp linneklänningen och döp sonen i den! om svärmor tycker att det fel så låt henne tycka det!

Kram Bella

• EhjärtaK = sant

Hm, era nya traditioner står väl knappast och faller på en dopklänning,,,egentligen?!

Personligen skulle jag använda svärmors dopklänning för att få lugn och ro. Jag strider hellre för lite "viktigare" saker. Är så dumt att bli osams över en dopklänning (och som AnnaM redan har skrivit; era barn kanske tycker att den som ni väljer är URFUL och vägrar att döpa sina barn i den).

• NokGroda

Det är tråkigt att tvingas låta sitt liv påverkas av andra.. men det som får mig att reagera med den här tråden är hur familjerna "skapar sina traditioner".

Jag trodde poängen med traditioner var att de skapades av sig själva. Det händer en gång, två och kanske tre och SEN upptäcker man att man har en tradition. Jag tror inte över huvud taget på att skapa traditioner och inte heller på att pracka dem på andra.

Och vill man absolut ha egna traditioner är årliga middagar på vissa datum både trevligare och mer givande än ett plagg av något slag?!

• svmm

Jag måste nog gå emot dom flesta här.
    Vill ni ha eran linneklänning så ska ni så klart ha det. Svärmor är svärmor visst är det så men jag tycker att hon borde inse att ni får göra precis vad ni vill. Det är erat dop och då är det ni som ska ordna som ni vill ha det. Kan inte din sambo/man prata med sin mamma och säga att nu tänker vi ta den klänningen vi vill ha. Så är det. Blir hon ledsen så är det så men det går väl över.

Hoppas allt löser sig till det bästa!

• Mastermind

Prinsessa 05 - Oj, fick för mig att det var din mamma, ursäkta.

Men jag håller med "AnnaM" och "EhjärtaK = sant"; tänk på att era barn kanske inte vill ha linneklänningen, precis som ni inte vill ha den rosa klänningen.

Traditioner är något som uppkommer ur vanor, inte något man bestämmer sig för att skapa hipp som happ.

• EhjärtaK = sant

NokGroda:
    håller absolut med dig om hur familjetraditioner skapas. Det är ju just för att de kommer naturligt och frivilligt (från allas håll) som gör att de är så härliga/viktiga .

• Prinsessa 05

Åh tack för alla inputs.

Skönt att få lite olika råd från er alla.

Mitt problem som jag ser det är att jag känner mig påtvingad deras tradition som inte blivit någon tradition ännu utan något som dom försöker skapa.

Precis som någon skrev så beter hon sig som en 3 åring för att få sin vilja igenom och det känns helt fel.

Självklart så kommer jag inte att försöka pracka på linne dop klänningen på mina barn barn (om jag nu använder den)tänkte mer att den finns där om barnen vill använda den, med det skulle aldrig falla mig in att tvinga på en människa något, då mister man ju liksom vitsen med det.

Tack för alla kloka ord kom gärna med mer tankar tack!

Svar på tråden Jag behöver råd!