Jag behöver råd!
Vi har fått en underbar son som ska döpas. Mina blivande svärföräldrar har nyligen skapat en för dom ny tradition kring en dopklänning som gått i arv till 2 barn (flickor 2 och 6 år i dag). Till saken hör att denna klänning är vit med rosa tyg och detaljer. För svärmor är det livsviktigt att vi använder denna klänningen till dopet. Min m2b och jag kommer båda från en varsin skilsmässa och börjar nu om på nytt igen. Vi har båda barn från våra tidigare äktenskap och numera ett eget litet knyte tillsammans.
Därför är det viktigt för oss att skapa egna traditioner som kommer från vår lilla nya familj. Vi ville gärna ha en beige linne dopklänning för vi tyckte att det passade bättre till en kille och tyckte att det vore roligt om den gick i arv till pojkarna i släkten och den rosa till flickorna. När vi berättade detta blev det katastrof. Svärmor grät floder och tyckte att vi skulle tänka på att "ett träd står ostadigt utan starka rötter".
Nu har det blivit så att svärmor gråtit sig till att vi ska använda hennes klänning.
Vi har fått lämna tillbaka vår linne klänning och vi går med på att ha den andra klänningen bara för att hon inte längre ska vara ledsen, vi stod inte ut med att ha sårat henne så.
Men det känns inte rätt, vi vill ju skapa nya egna traditioner att föra vidare til vårt gemensamma och de barn vi har från tidigare äktenskap.
Tänker jag fel? Hjälp mig kom med lite inputs om vad ni tycker!