• emm_smile

Påskynda mens

Hej på er. Jag tänkte bara höra om det är någon som vet något knep att påskynda sin mens några dagar. Jag ska enligt mina planer ha den i början av nästa vecka men eftersom jag ska åka till köpenhamn och handla i slutet av nästa vecka tycker jag att det vore skönt att slippa ha den då eftersom jag har så riklig mens. Får jag den i stället i slutet av denna vecka så slipper jag den i köpenhamn.

Det kan väl inte skada att skynda på den lite ibland eller är det någon som har någon erfarenhet av det?

• Svar på tråden Påskynda mens
  • Jenjo

Beachy
    Jag håller med Ananas. Jag har testat Primolut-nor under en period när jag var väldigt stressad, vilket skapade mellanblödningar i slutet av menscykeln. Jag tycker att det är ungefär lika j**ligt som andra hormonpreparat! Och har du problem med PMS kommer det med stor sannolikhet att förlänga de problemen. De innehåller just de hormoner som "skapar" PMS.
    Men har du inga problem med minipiller/P-piller kan du säkert äta sådana också. Själv tål jag det INTE.

Cyklo-F har jag aldrig testat själv eftersom jag inte blöder särskilt kraftigt. Har dock hört att de ska vara riktigt bra. Vet inte riktigt vad de innehåller bara. Kan vara något om man kan tänka sig en "liten" mens.

• Loppilej

men om man tar ett piller o får minskad blödning samma dag, vart tar då resten vägen?????
    Mensen är ju vad kroppen samlat på sig inför en ev. graviditet. Det kan ju inte bara försvinna. Tänk om det blir kvar i kroppen så vid nästa blödning så blir det rena Niagarafallet!!!!
    står det nåt i bifogat informationsblad, ni som köpt Cyklo-F?

• Beachy

Jenjo
    Verkar vara bättre för mig att prova Cyklo-F.

Vill också veta svaret på Loppilejs fråga. Så vill man ju inte att det blir.

Tack för hjälpen!

• Gabrielle

Inklippt från Fass:

Blödningshämmande medel. Cyklo-f innehåller tranexamsyra, som hindrar det enzym som löser upp levrat blod (koagel) att verka. Detta leder till mindre blodförlust och att snabbare läkningsprocess återfås.

• Gabrielle

Jo, glömde skriva att jag tar Cyklo-F, inte varje månad men ibland när det behövs. Det gör ingen skillnad på nästa mens alls! Funkar helt suveränt!

• fruSolli

ananas det var de pillren jag menade

• OktoberBrud 2005

Har testat primolut-nor, som min husläkare skrev ut (sa bara att jag ville skjuta upp mensen) och tyckte att det fungerade bra. Tycker också att, om man har möjlighet, man ska skjuta upp mensen någon månad innan t.ex. en resa, så att man vet att det fungerar. Det gäller ju att komma ihåg att ta de små rackarna varje dag under 1 - 1½ vecka!

• emm_smile

Tack för era tips. Jag tänkte nog mest påskynda den lite "oskyldigt" med hjälp av träning eller varmt bad... Är det någon som vet om det fungerar? Eftersom jag bara vill påskynda mensen av små skäl känner jag att det är för mycket att proppa i mig hormoner. Jag tänkte träna lite extra dessa två dagarna så får vi se om den behagar komma ett par dagar tidigare..*ler*

• Beachy

Lycka till!

Av egen erfarenhet så när man vill ha sin mens lite tidigare, så kommer den bara senare... Är det för att dj*vlas tror ni???

• Emilia

Har samma erfarenheter som OktoberBrud 2005. Kan bara säga positiva saker om "mens-kontroll"... men detta förutsätter ju lite biologiska faktorer som ev. PMS-besvär m.m.

Har altid haft problemfri liten mens som man nästan kunnat ställa klockan efter, så att skjuta på den har aldrig varit ett problem utan varit mycket passande vid badsemestrar m.m. då det annars skulle krockat.

Kommer ha slutat med mina p-piller vid bröllopsresan, så kommer då räkna ut om förskjutning behövs eller ej.

Ni som är friska och vill slippa mens under resan kontakta er gynekolog, läkare eller ungdomsmottagning - de har info och utskrivningsrätt. Om man vill veta mer om läkemdelet kan man gå in på patientfass. www.fass.se och själv läsa på lite.

/Emilia

• Psh

Har inte läst de förra meddelandena...men jag går själv på trivonovum 28
    och för att skjuta fram mensen (eftersom jag ska få mensen precis på bröllopsdagen, vilken tajming va )
    så ska jag när jag tagit det sista gröna pillret, alltså sista socker pillret i mens veckan så börjar jag på vecka nr 2 istället för vecka nr 1 så får jag mensen igen med 3 veckors mellanrum istället för 4 veckor eftersom jag vill ha den innan och inte när vi är på semester

• Kattis72

Psh, har också ätit Trinovum 28 innan jag slutade helt - men är det inte under veckan som du äter "sockerpillerna" som mensen kommer???
    Börja på ny karta istället för att äta de sista gröna pillerna. Det gjorde jag när jag sköt upp mensen inför en semesteresa...

Svar på tråden Påskynda mens