• Cybermamman

Raclettegrill - hur/vad gör man?

Vi fick en raclettegrill i bröllopspresent men jag har inte en aning om hur eller vad man gör. Antar att här finns en skrälldus med vana partygrillare. Ös på med tipsen bara för här förväntas vi bjuda på fest till helgen!!

• Svar på tråden Raclettegrill - hur/vad gör man?
  • halstabletten

Man smälter ost i den små "spadarna" under, ovanpå lägger man tex marinerat kött, jätteräkor, minimajs, champinjoner, paprika etc.

Man brukar servera med exempelvis ris till. Tänka på att ställa glas och dryck en bit ifrån racletten, de blir varma annars.

• mli_b

Smält ost i spadarna. Häll osten över olika sorters skinka, salami korvar mm. Ät.

Det är helt enkelt en orgie i köttpålägg och ost.

Till raclette brukar maninte servera något annat än bröd (typ baguette), men det är gott med grönsaksdipp till. Om man vill kan man lägga grönsaker, till exempel skivad tomat eller paprika, i spaden lägg på ost och ställ in den i värmen.

• Cybermamman

Vad tar man för ostar? Skär man så bitar av tex kött och kyckling eller korvar som man grillar ovanpå och äter smältosten som en sås till? Låter väldigt gott... och smalt ...

• lij

Det finns speciell racletteost att köpa. Annars vet jag inte riktigt vad man ska ha, men det går säkert med annan potatis också.

Kokt potatis är gott till också. Och tomat som man lägger på osten när den smälter.

• mli_b

Det går med vilken ost som helst, men man ska undvika de lättare vairanterna. Omkring 26% fett (om jag kommer ihåg rätt) i osten är bra. Magrare varianter blir lite sega och konstiga när man smälter dem.

Vi har använt bland annat Gouda. Välj en sort som ni brukar tycka om.

• Påfågelbrud

Jag kan rekommendera mozzarellaost. Fast vi brukar först lägga grejer i pannorna och sedan osten ovanpå och inte tvärtom. Då smälter den runt allt det andra. Mmm.

Har aldrig haft en ost som inte funkat. Ta det ni gillar bäst!

Vi brukar lägga följande i pannorna: hela champinjoner, cocktailtomater, skinka, ananas, bönor, mais köttbullhalvor, salami, ris och mycket mer.

Ovanpå grillar vi minimajskolvar, lite kött och korv, och vi håller brödet varmt ovanpå också.

Smaklig måltid!

• milo

port salut går alldeles utmärkt.

• AndreaM

Jag rekommenderar starka ostar, eftersom smaken blir mildare när man värmer osten. Man kan även servera med syltlök och andra inläggningar, typ som när man äter fondue... Det är jättegott!

• Cybermamman

Hm, det ska bli spännande att prova grillen i helgen. Det verkar ju jättemumsigt med alla ostar.

• Lenchen

Har i Schweiz och Osterrike dar vi ater mycket Raclette har vi alltid kokt potatis till. Men det ar klart om man vill kan man val ha ris till ocksa. Man kan kora vilka varianter man vill! Det ar ju det som ar sa bra.

Det finns speciella raclettostar, men man ska tanka pa att ta en ost som inte separerar nar den varms upp. Det ar inte sa gott nar det flyter en massa fett ovanpa osten.

• Brud aug 2005

Lenchen, jag skulle precis skriva det samma...när jag bodde i Schweiz så delade vi kokta potatisar i 2, lag på den smälta osten och sen lite slat och peppar. Uppe på hade vi lite grönsaker och sen var det pickles och syltlök till. Vi drack alltid te till, då det gör så att osten inte lägger sig som ett lock i magen....

Mycket gott med raclette!!!! Nu blir ajg sugen, kanske ska fixa lite till helgen jag också.... :)

• Cybermamman

Lenchen, vad brukar ni mer ha till? Ni lägger alltså kokt potatis i de små pannorna och osten ovanpå. Sen grillar man vad man vill uppe på grillplattan? Har jag fattat rätt på denna för mig tidigare okända rätt

• Lenchen

Nja, man kan ju lagga potatis i pannorna, men jag har aldrig sett nagon gora sa. Potatisen har man oftast pa tallriken. Sedan smalter man antingen bara osten i de sma pannorna, eller sa lagger man tex hackad lok, paprika eller nagot av det alla andra har gett som forslag i pannorna med ost over. Man kan ocksa halla vispat agg i pannorna, sa far man som omelett (utan ost da) men det ar nog en liten specialitet som vi har.

Sedan kan man ju steka skinka, bacon, svamp eller nagot annat man tycker ar gott ovanpa, pa stekhallen.

Men faktiskt kan man gora lite som man vill.

Ursprungligen tog man en stor halv ost (en halva av en stor rund ost) och satte over elden med hjalp av en speciell hallare. Sedan skrapade man av den smalta osten och at med potatis. Schweizarna har ju mycket kor, sa ost var billigt pa den tiden. Darfor har de ju ocksa uppfunnit fonduen. Men numera har vi ju tack och lov raclettegrillar!

• Lenchen

Brud aug 2005: Eller snaps till

• Lenchen

Bara for att man inte ska tolka nagot fel har, sa menade jag med mitt inledning "nja, man kan ju lagga potatis..." inte att saga att Brud aug 2005 har fel eller nagot. Det var egentligen ett svar till cybermamman, att jag aldrig sett det. Men som sagt var, man kan nog gora precis som man vill med raclette.

• Cybermamman

Tror jag måste prova lite i förväg. Så att det säkert blir bra . Inte svårt att föreställa sig hur gott det kan bli.

• Brud aug 2005

Jag skrev nog virrigt.... jag har aldrig lagt potatisen på raclettgrillen utan på tallriken. Sen när osten är smält häller man den över potatisen..... Så jag är helt på din linje Lenchen :)

Ja, en snapps går ju också bra.... mycket grappa!

Var bor du Lenchen?

• Cybermamman

Det var jag som fattat fel med potatisen, den har man alltså kokt på sidan om. Jag trodde man stekte den i småpannorna. Inte lätt det här för en nygift i lyckorus

• Lenchen

Det skulle nog ta lite lang tid om man skulle lagga den ra i pannorna. Men om man absolut vill kan man ju lagga den kokt med ost over. Men som jag och Brud aug 2005 enats om sa brukar man oftast lagga den pa tallriken och halla osten over sedan.

Brud aug 2005: Jag bor faktiskt i Frankrike for att forvirra till saken lite. Men i narheten av Geneve. Min man ar fran Osterrike (vorarlberg, gransen till Schweiz) och jag har bott ganska lang tid i Bern tidigare. Sa jag ar nog mer "schweizisk" an fransk. Fast mest svensk sa klart.

• marie 06

Vi brukar ha äggstanning i de små pannorna och steka typ lövbiff på grillen mmmmmmmmm

Svar på tråden Raclettegrill - hur/vad gör man?