• suslof

Droger i sambons sällskap..

Fick just reda på att det förekommer droger i de kretsar min sambo umgås.. Snowboardfolk som tydligen röker på då och då.. Själv sade han nyss att det är väl inte så farligt att röka på en gång?! Och att han själv BARA gjort det en enda gång, vilket jag definitivt tycker är en gång för mycket..!! Nu kommer jag aldrig att känna mig lugn eller lita på honom när han går ut och festar med dem.. :( Han säger själv att han inte ska ta något, men jag HATAR verkligen droger och är ändå rädd att han faller för trycket.. :( Har en nära vän som fastnade i ett missbruk för några år sedan. Hon har lyckligtvis tagit sig ur skiten, men jag vet ju hur det kan gå.. Någon som varit i en liknande situation? Hur skulle ni ställa er till saken?

• Svar på tråden Droger i sambons sällskap..
  • K.C

jag vet många som rökt på under perioder utan att fastna eller ta tyngre saker. men man ska ju veta att risken finns. och jag tycker inte det är riktigt samma sak som att man kan bli alkoholist - dels eftersom alkohol är lagligt och dels eftersom det finns så många "regler" för hur man ska dricka (man dricker sig t.ex inte redlös ensam varje helg om man inte har problem..). När man röker på så vet man också att man gör något olagligt och därifrån har man överskridit en gräns, så är det ju inte med alkohol. Alkohol har en smak - det går att använda det till annat än att berusa sig, röka på är ju enbart att man är ute efter ett rus.

sen håller jag absolut med om att man måste få berusa sig - livet skulle vara för tråkigt annars!

• marian

K C: Det är sant, å andra sidan är ju alkoholism så mycket mer än att vara 'periodare' och sitta och dricka i sin ensamhet. När jag studerade var det kutym att dricka minst två gånger i veckan, och det var inte direkt små mängder heller. Det var många som inte fattade att de hade alkoholproblem, och några av dem har fått lov att lägga av helt med alkoholen. Så visst finns det ett socialt tryck som reglerar alkoholintag, men även dessa ger utrymme för att utveckla alkoholism och problem med att hantera alkoholen.

Hur som helst tycker jag att man bör veta att cannabisrökning förekommer, och i vissa kretsar är det tämligen vanligt. Jag tycker att det är dumt att bara blunda för det som regering och skola ibland gör. Droginformationen man fick i skolan det var ju just att "om du prövar kommer du att hamna i tyngre missbruk", vilket bevisligen inte är fallet när man upptäcker att sociala, välskötta människor faktiskt gör det. Det borde handla om rak på sak-information - det här händer med din kropp, det här är riskerna. Jag har vänner som har blivit helt chockade när jag berättar att regelbundet cannabisbruk kan leda till ångest och depression, till exempel. De har inte kopplat sitt psykiska tillstånd till marijuanarökningen i överhuvudtaget.

Dessutom håller jag med om att det är vanskligt att jämföra alkohol med cannabis i överhuvudtaget. Eftersom alkohol är en statligt reglerad drog är också alkoholhalten (och därmed dess effekter på kropp och psyke) kontrollerad. Det finns ingen motsvarighet som kontrollerar THC-mängd i cannabis och därmed vet man inte riktigt vad det har för effekter på förhand.

• Cassiopeja

Angående hasch som inkörsport till annan narkotika kan det väl även ses ur ett social perspektiv? För även om det inte betyder att man börjar gå på heroin för att man rökt på nån gång, så finns det ofta andra tyngre droger med omkring, tyngre narkomaner fortsätter ofta med hasch trots annat missbruk. Lättare att man testar andra droger om de finns i närheten liksom!

• suslof

TACK för alla svar!! Jag ska försöka att inte oroa mig över detta.. Vet ju att han är en pålitlig person och det var dessutom ett bra tag sedan han provade att röka på.. Men min oro kommer nog att finnas där lite ändå.. jag har väldigt svårt för droger.. men som sagt bara han kan stå emot trycket så är det ju ingen fara...! :)

• Forsfors

Jag tror inte att du behöver oroa dig så mycket, har själv umgåtts i en krets där droger var vanligt förekommande, men har själv aldrig ens provat.

Men jag vet hur man kan känna, har en del gamla kompisar som gått ner sig och så en dag så fick jag höra av en annan kompis att nu hade hon minsann provat hasch, antagligen trodde hon att jag skulle tycka att det var bra och spännade gjort av henne på något vis (många tror ju att jag också hållit på eftersom jag umgåtts med dem jag umgåtts med) och jag gav henne en riktig utskällning, gormade på henne tills hon lovade att aldrig göra om det och till och med tackade mig för att jag bryr mig, jag blev så rädd när jag hörde det där, jag har sett så fina människor fastna i missbruk och i haschpsykoser och blivit helt annorlunda det sista man vill är att ens nära och kära ska hamna i ett missbruk.

Men så är det ju skillnad på bruk och missbruk också, jag är ju inte alkoholist om jag dricker en gång, eller ens om jag dricker flera gånger, alkohol är ju också en drog, nikotin med, på samma vis så är man ju inte automatiskt knarkare om man gör det någon gång, det finns ju de som är fast efter en gång och det finns de som aldrig gör om det eller tar sig något någon gång ibland utan att hamna i träsket.

Jag tycker att du ska prata med din sambo om hur viktigt det är för dig och att du starkt ogillar droger. Förklara för honom varför du inte gillar droger (att din kompis gått ner sig och att du mått väldigt dåligt av det). Bara för att han har gjort det en gång så betyder det inte att han kommer att göra det igen.

• K.C

det är jätteintressant att höra era åsikter. men det förvånar mig att så många resonerar kring saken och jämför med alkohol. hela grejen med berusningsmedel är väl att alkohol är tillåten idag men skulle inte blivit det om det KOMMIT idag. skillnaden på hasch och maja är ju att det inte är tillåtet - det är liksom nåt som verkar glömmas bort lite. Oavsett vad man själv tycker så är det olagligt och människor som röker på bryter mot nåt som de som köper vin på systemet inte gör.

• Genus

Frances: nej, du är ingen rökare (tar tillbaka det, medger att jag var lite upprörd) men Jinni skrev att hon rökte på efter 25. OK, till Jinni: Först vill jag veta vad en splif är? Jag gissar men vill ändå veta. Sen måste jag svara på din fråga att ja, jag tycker att man ska förbjuda (sluta tillverka) alla droger och då innefattar jag väldigt mycket i det; snus, cigarretter, alkohol, knark osv. Dessutom skriver du att det inte är nyttigt med socker och mättat fett. Nej DET vet jag eftersom jag idrottar och äter sunt och faktum är att ju sundare man lever desto mindre av varan sprit och cigg vill man ha eftersom kroppen är för ren för att "kräva" sånt. Om man röker och dricker sprit är det väl troligt att ens mat(o)vanor är därefter.

Marian: Retoriska frågor är retoriska frågor...jag kräver alltså inget svar på min "dumma fråga" men jag kan däremot kommentera ditt dumma smygdrogliberala inlägg;
    man får inga leverskador av bungyjumping och man får inte lungcancer av tatueringar. Varför förespråka att man ska förstöra kroppen, vad finns det för ursäkter för det?! Sen kan du radda upp hur många statistika du vill. Isch. //G

• jinni

Marian; bra synpunkter. Haller med om att det ar lite skevt att jamfora med alkohol.
    Just med tanke pa att quality control saknas for olagliga substanser, man vet inte vad man far.

Det ar en knivig fraga hur man tacklar information i skolan. Sjalv ar jag glad att jag vantade med att prova. Jag tycker vid 27 att jag var mogen nog att avgora om jag ville prova eller inte.

Men jag vet inte om det ar ratt att ga ut med osaklig information till ungdomar heller, i stil med; "provar du att roka pa blir du fast i annat, det ar bara en tidsfraga".

Jamfor pastaendet; "man kan bli blind eller do av hembrand sprit". Samma skramselinfo for att fa ungdomar att inte kopa svartsprit. Men felaktigt samtidigt. Men blir inte blind av etanol vare sig den ar framstalld av staten eller i garaget. Jag talar alltsa om etanol framstalld ur socker, jast och vatten. Inte industrisprit innehallande andra alkoholer.

• K.C

jag skulle hata ett liv utan vin till maten eller att bli lullig av några drinkar. samma sak med choklad! skulle det bli förbjudet skulle livet verkligen suga. det rä väl hela grejen att kunna belöna sig ibland. vad vi alal gillar är ju olika - blir man glad av ett extra varv runt löpbanan så är väl det ok, vill man inte dricka eller unna sig inte supernyttig mat ibland så är väl det okej också. Gillar däremot inte tanken på att förbjuda saker som inte är bra för människan. och dessutom finns det många sportsmän som våde super, röker och knarkar. Tror inte att det ligger i muskerna.

att jag tycker liberal inställning till hasch etc är så dåligt är av en massa olika orsaker - dels beror det på vår kultur - tror inte vi skulle klara att ha det som i många andra länder där det fungerar. sen tycker jag att alkoholhaltiga drycker har mycket mer plus än att man blir full - det händer ju oftare att man dricker nån öl på eftermiddagen i solen eller ett glas vin till maten än att man blir redlöst berusad. fattar inte att alkohol ska verka som nåt man alltid blir svinpackad när man dricker. i så fall kanske man ska tänka igen hur man dricker...
    jag vet att många kan röka på utan att fastna, jag vet cokså att många tror attd e inte fastnat fast de aldrig skulle vilja vara utan rökat och jag vet att många som tagit klivet över och gör det som är förbjudet också fortsätter.. önksar att folk kunde använda sig av sunt förnuft, men tyvärr går det ju inte alltid.

• jinni

KC; jag har aldrig pastatt att jag rokt pa i sverige. Jag vet att gras ar olagligt dar. Det galler inte overallt i varlden.

Svar på tråden Droger i sambons sällskap..