Jag tror inte att du behöver oroa dig så mycket, har själv umgåtts i en krets där droger var vanligt förekommande, men har själv aldrig ens provat.
Men jag vet hur man kan känna, har en del gamla kompisar som gått ner sig och så en dag så fick jag höra av en annan kompis att nu hade hon minsann provat hasch, antagligen trodde hon att jag skulle tycka att det var bra och spännade gjort av henne på något vis (många tror ju att jag också hållit på eftersom jag umgåtts med dem jag umgåtts med) och jag gav henne en riktig utskällning, gormade på henne tills hon lovade att aldrig göra om det och till och med tackade mig för att jag bryr mig, jag blev så rädd när jag hörde det där, jag har sett så fina människor fastna i missbruk och i haschpsykoser och blivit helt annorlunda det sista man vill är att ens nära och kära ska hamna i ett missbruk.
Men så är det ju skillnad på bruk och missbruk också, jag är ju inte alkoholist om jag dricker en gång, eller ens om jag dricker flera gånger, alkohol är ju också en drog, nikotin med, på samma vis så är man ju inte automatiskt knarkare om man gör det någon gång, det finns ju de som är fast efter en gång och det finns de som aldrig gör om det eller tar sig något någon gång ibland utan att hamna i träsket.
Jag tycker att du ska prata med din sambo om hur viktigt det är för dig och att du starkt ogillar droger. Förklara för honom varför du inte gillar droger (att din kompis gått ner sig och att du mått väldigt dåligt av det). Bara för att han har gjort det en gång så betyder det inte att han kommer att göra det igen.