• suslof

Droger i sambons sällskap..

Fick just reda på att det förekommer droger i de kretsar min sambo umgås.. Snowboardfolk som tydligen röker på då och då.. Själv sade han nyss att det är väl inte så farligt att röka på en gång?! Och att han själv BARA gjort det en enda gång, vilket jag definitivt tycker är en gång för mycket..!! Nu kommer jag aldrig att känna mig lugn eller lita på honom när han går ut och festar med dem.. :( Han säger själv att han inte ska ta något, men jag HATAR verkligen droger och är ändå rädd att han faller för trycket.. :( Har en nära vän som fastnade i ett missbruk för några år sedan. Hon har lyckligtvis tagit sig ur skiten, men jag vet ju hur det kan gå.. Någon som varit i en liknande situation? Hur skulle ni ställa er till saken?

• Svar på tråden Droger i sambons sällskap..
  • K.C

klart vi varit unga och galna - det är väl just därför man kan säga hur dumt och onödigt det är..
  • Genus

Frances: Jag tillhör de människor som varken röker eller dricker (inget puritanskt eller religiöst, har bara inte det behovet) och därför reagerar jag väldigt starkt på all drog- OCH alkoholliberalism. I vårt samhälle kostar konsekvenserna av både drog- och alkoholmissbruk miljoner/-arder(?) varje år och det måste vara något fel på folk om de måste döva sig så pass att de skadar sig själva och andra. Jag har således väldigt lite förståelse eller tolerans till övers för den sortens verklighetsflykt. Man förstör själen med droger och alkohol! Dessutom vet du väl att giftet man får i sig genom hasch/marijuana lagras i kroppens fettvävnad och kan stanna där mycket länge och göra skada? Alkohol är däremot vattenlösligt och går ur kroppen relativt snabbt (även om det gör skada när det finns där). Röken man får i lungorna av gräs och hasch är dessutom mycket starkare än vanliga nikotincigg och skyndar alltså på risken för lungcancer osv. Dessutom beroendeframkallande! Det tillhör nog ovanligheterna att man håller sig till bruk en gång i månaden i längden. //G

• jinni

Frances, jag har forsokt ha denna diskussion med folk "hemifran" med samma resultat; jag ar drogliberal, korkad, oupplyst etc.... snark. Jag ar inget av ovanstaende (forutom att jag anser cannabis vara mindre farligt an andra droger). Jag ser inte gras som en inkorsport, det dar ar skramselpropaganda fran hogstadiet! Jag rokte pa forsta gangen efter 25. Hade ingen intention att prova nagot tyngre, vilket jag inte heller gjort. Jag roker inte pa regelbundet (gillar inte ruset speciellt mycket, foredrar ol faktiskt...)

Men har man en addictive personlighet ska man nog halla sig ifran alla droger, aven alkohol. Det gar att missbruka mycket, aven preparat som ar lagliga. Och binge-drinking (som frances namnde) varje helg ar bra mycket skadligare an att roka pa ett par ganger per ar.

• Genus

Varför berusa sig och eller bli hög? Varför är ni inte nöjda med livet som det är? Dessutom Jinni: du kan inte utgå ifrån vad man generellt forskat fram som inkörsport till droger UTIFRÅN DIG SJÄLV. Att tala om skrämselpropaganda är bara okunnigt och säger mer om hur du väljer att försvara dina/andras ovanor än om hur samhället väljer att hantera dessa problem. Så snäv syn på saken kan/får man inte ha om man vill bli tagen på allvar. Du rökte på efter 25, men det är ju du det. För övrigt är det inte självklart att på förhand veta om man är en person som lätt kan bli beroende eller ej. Varför chansa? Det förstör både kropp och själ. Och det märks ju på era inlägg att röka på en gång är en gång för mycket. //G

• Frances

ja Jinni jag bor inte heller i Sverige... ajg tycker inte tat jag ar speciellt 'drogliberal', det ar bara att jag inte tycker ex. gras ar sa farligt. Har sjalv supit en del nar jag var yngre (inget alkoholistaktigt, men sa som ungdomar gor, typ festar pa helger), och jag var definitivt mer borta da an vad folk som ar hoga ar.

Det ar verkigen en skramselpropaganda att det ar en inkorsport, visst FINNS det folk som provar tyngre, men jag vill envist anda dra paralleller med alkohol, att det finns folk som blir 'fast' dar med, t.om lattare.

Varken jag eller jinni 'promotar' (usch man kommer inte pa svenska ord ibland nar man bor utomlands hehe :)) everyday-smoking, det vi pratar om ar nagra ganger i halvaret, och det tycker jag INTE ar farligt!

• Frances

Hur menar du genus, varken jag eller jinni ar rokare senast jag kollad eller?

• Frances

Ja men genus det ar som att fraga 'varfor dricker du? ar du inte nojd med livet som det ar?'

Nu dricker ju inte DU, men de flesta andra gor. Jag tvivlar pa att de flesta dricker fem dar i veckan och super sig fulla, utan det ar val bara nagon helg, da man vill umgas, festa och ha kul med kompisarna antagligen, och roka funkar ju pa nastan samma satt, det ar nagot socialt man sysslar med, om man inte ar beroende.

• K.C

uppenbarligen har vi olika åsikter. men det är ju trots allt så att det i princip inte förekommer att nån som håller på med tunga droger som inte rökt på till en början. därav inkörsport...
    att det inte varit så för er eller era vänner betyder ju inte att det inte är farligt...

• jinni

Nej, helt ratt genus. Jag kan bara utga fran mina egna erfarenheter, sa jag omformulerar mig: gras BEHOVER inte vara en inkorsport till tyngre saker. Om du tycker att jag ar snav, okunnig, korkad - then so be it! Du har valt att ta stallning emot alla droger (inkl alkohol). Jag foresprakar inte anvandandet av droger. Tvartom sager jag foljande: ar man osaker pa ifall man klarar av att roka en splif nagon gang da och da, utan att sluta som prostituerad heroinmissbrukare sa har du helt ratt; da ar det dumt att chansa. Sjalvklart ar det inte nyttigt att roka, vare sig gras eller vanlig tobak. Det ar inte heller nyttigt att fa i sig for mycket socker, mattat fett, huvudvarkstabletter eller avgaser.

Samma sak galler med alkohol; hur kan man vara helt saker pa att inte borja missbruka alkohol? Ok, du ar nykterist, men majoriteten ar inte det och klarar av att ha ett normalt forhallande till alkohol. Tycker du att alkohol ska forbjudas? Ar bara nyfiken. Och jo, jag vet att cannabis ar olagligt och att det ar skillnad pa att bruka nagot som ar accepterat av samhallet(=ofarligt?), som exempelvis alkohol. Gras ar inte olagligt overallt.

• marian

För det första vill jag påpeka att gräs inte är en kemiskt beroendeframkallande substans (som till exempel alkohol eller cigaretter). Däremot kan man självklart ha ett psykiskt beroende av att röka på, men det är någonting helt annat.

Men det är, trots det, inte bra att bruka cannabis, lika lite som det är att bruka alkohol. Det är en av de mest psykopatogena drogerna som finns och kan leda till exempelvis ångestsyndrom, hallucinationer och akut delirium. Det har hänt kompisar till mig, och det har hänt mig. Inte roligt alls att uppleva.

Men, man blir inte 'fast' om man röker på vid ett tillfälle. Och enligt socialstyrelsens rapport om cannabismissbruk (SoS 1997) kan man inte fastställa att marijuana är en inkörsport till tyngre droger, inte i högre grad än till exempel alkohol. Däremot kan man ju tänka sig att missbruk (och då menar jag alltså bruk, ingenting annat) av cannabis tyder på en högre toleransnivå gällande droger och att man därmed är öppnare för att testa annat. Den stora majoriteten av cannabisrökare tar dock inte andra olagliga droger.

Vad gäller varför man brukar alkohol och andra droger, det är väl olika från person till person. Alla har vi olika anledningar. Alltifrån den femtioåriga kvinnan som tar ett glas vin på kvällen för att lättare kunna somna, till trettioåringen som bingedricker för att släppa loss, till den blyga tjugoåringen som vill ha hjälp med att vara social. Det är samma med cannabis, med den skillnaden att många som röker på bara gillar ruset.

"Varför inte vara nöjda med livet som det är" är för övrigt en dum fråga. Människan har berusat sig på olika sätt sedan begynnelsen. Även nykterister söker kickar - antingen det är att tatuera sig, eller att hoppa bungyjump eller vad sjutton som helst som ger vardagsedge. Adrenalin- och serotoninkicken man får är samma sorts kemikalier som ingår i vissa droger.

Svar på tråden Droger i sambons sällskap..