• Genus

Hoppar ni hopprep?

Är det någon här på BT som har erfarenhet av att träna med hopprep? Jag blev så inspirerad av tjejen i "Million Dollar Baby" som tränade boxning - hon tränade genom att bla. hoppa hopprep och enligt vad jag läst är det bättre ur förbränningssynvinkel än jogging/löpning, som jag annars ägnar mig åt. Vore intressant att få ta del av hur ni tycker det är i så fall! //G

• Svar på tråden Hoppar ni hopprep?
  • SYL

hopprep ar jattebra. jag har lange sagt att jag ska borja men jag far aldrig *** ur...

• Genus

Jag ska köpa ett hopprep i morgon och ha med till gymet. Undrar om de andra kommer att störa sig på mig och mitt studsande?:) Jag har inte sett någon hoppa hopprep på gymet men man kanske kan vara först ut...Hoppas att du får tummen ur :) och börjar du med SYL så jag får veta vad du tycker! Känner mig som ett barn på nytt...:) //G

• lij

Det är effektivt men/och skitjobbigt att hoppa hopprep! Det gjorde man som ingenting på varenda rast när man var liten. Tänk om man kunde få lika mycket vardagsmotion nu för tiden..

Roligast blir det att hopppa om man trixar med dubbelhopp och sådant som när man var liten. Annars tröttnar man ännu fortare.

Blickar kommer du nog få när du hoppar på gymmet men så länge du inte stör någon är det väl ingen fara. Och se till att du hoppar där det är gott om utrymme, man når långt med ett hopprep och att slå i maskiner och tak kan nog bli jobbigt i längden.

• frulan

Jag ska börja i alla fall

Vi har precis köpt ett hem för att vi ska lära vovven hoppa med oss.
    Då måste ju jag träna ordentligt innan, så jag kan hoppa.
    Maken kan (han hoppar som en del av uppvärmningen innan han hoppar upp i trapetsen) och han tycker det är en utomordentlig träning

• LisaML

När jag boxades fick vi jämt hoppa hopprep under uppvärmningen. Dels för att förbättra konditionen, men även för att det gav mycket positiva effekter på fotarbete. Det är ju HUR JOBBIGT SOM HELST så jag har inte svårt att tänka mig att man bränner mer om man hoppar rep än om man joggar. Saken är den bara att själva hoppandet är så intensivt, ja under förutsättning att man hoppar snabbt då, man kan inte fuska, då snubblar man garanterat på repet. Dessutom är det ju ett väldigt billigt sätt att motionera, repet är billigt!
    Lycka till Genus, SYL och ni andra som ska börja. Känns det trist efter ett tag så kan ni köra lite överkurs, hoppa dubbelhopp (dvs ni ska hinna snurra repet två varv under ett hopp), korsa armarna och lite såna trick. Det kan pigga upp.

• Genus

Tänk om man kunde gå på ett hopprepspass med andra? Som spinning men med hopprep i stället. Då kunde ju en instruktör köra olika hopp, övningar och "koreografera" det hela så det blev ännu roligare! Eller finns detta redan? Jag längtar till i morgon!! Tack för alla inläggen, jag är peppad! //G

• LisaML

Ja! Det vore säkert jättekul! Konstigt att ingen tänkt på det innan, eller, det kanske finns, i USA i så fall...

• Ellte

Coolt...undrar om jag kan hitta nåt hörn av lägenheten här där jag kan hoppa :?

frulan...en nyfiken fråga...är ni vid cirkus? :D Det låter så när du ska hoppa rep med hunden och maken flyger trapets :D

• lij

Ni som tänker prova på, se till att ni har skor på er när ni hoppar för att få smisk på tårna av repet gör ONT!!

Hopprepspass vore skoj, tänk om man kunde få hoppa sådant där två vevar och några hoppar då också som uppblandning. Att hoppa själv i en timme funkar nog inte.

• Bobou

Jag har ett "träningshopprep" (till skillnad från ett vanligt hopprep. Själva snöret är grovt och klätt med läder ser det ut som, och handtagen är lätta vikter med skumgummi för bra grepp. Jag tror att det är köpt i en sport- eller fitnessaffär, men det var en present så jag vet inte exakt.

Att träna underarmar är svårt tycker jag, men oj vad jag får träningsvärk om jag hoppar hopprep en stund! Även super för vaderna! Det enda negativa är att jag sällan kan hoppa för jag vet inte så många ställen som har tillräckligt högt i tak...

• frulan

Ellte

Jo, maken är. Han o tre till har ett företag som pysslar med cirkus- och varietébaserad underhållning. Så han är massa saker som fakir, clown, illusionist, magiker, kaskadör, ekvilibrist, eldslukare, jonglör mm mm. Samt hänger i trapetsen

Jag rycker in ibland när de behöver extra folk. Men jag gör inget sånt avancerat
    Imorgon ska jag vara popcorntjej på Stinsen. Ni vet en sån där fiiin popcornmaskin. Hoppas jag fixar det, har aldrig poppat så innan
    I kväll har maken sytt ett par fiiina röd/vitrandiga byxor till mig. Kul att ha ett par som passar De är så stooora, hehe. Vem kunde trott (alltså jag) att jag skulle stå som "clown" ibland?! För några veckor sen var jag utklädd till en (ingen rödnäsa, tuuur) o hjälpte små barn att komma i clownkläder

Det är väl meningen att maken o hunden ska ha ett nummer så småningom, men det dröjer nog lääänge. Vår vovve är lite för glad i andra människor... vi måste jobba med ledarskapet, puh...

Men duuu, du kan väl hoppa rep ute på gården?

• frulan

Nu snurrade jag till det, han och TVÅ till har ett företag, inte tre... helt oviktigt, men rätt ska vara rätt

• Tolin

Har precis sett Million Dollar Baby. SÅ BRA! Rekommenderas varmt till alla som inte har sett den. Får kanske bli lite rephoppning på gården imorgon.

• Ellte

frulan: Häftigt :D Och näe :D jag kan inte stå på gården *garv*

• Genus

Idag var jag och invigde mitt fina hopprep på gymet! Ingen tittade konstigt på mig, jag hoppade steghopp och vanliga upp-och-ner skutt för att variera det och det var jättekul men oj vad det kändes i armarna! Ändå är jag väldigt tränad både konditions- och styrkemässigt. Kände mig *nästan* som tjejen i Million Dollar Baby:) Jag kommer att fortsätta, mycket jobbigare än löpning! //G

• frulan

Ellte

Men då får du hoppa hemma utan hopprep! Med armar o allt. Det har jag gjort för att lära vovven hoppa när jag hoppar o snart ska vi införa hopprepet.
    Då slipper man oroa sig för att slå i taket

Nu stiiinker jag verkligen popcorn, men kul var det

Svar på tråden Hoppar ni hopprep?