• Lina L

Alla tjejer som äter p-piller, TITTA HIT!!!!

Nu vill jag verkligen ha allas råd!

Jag ska börja äta p-piller igen efter en längre tids uppehåll och det finns ju väldigt många sorter att välja mellan. Visserligen rådgör man ju med gynekologen men på min mottagning har man själv ett ganska stort finger med i spelet

Därför vill jag veta vad just NI tycker om era piller ni knaprar i er varje dag. Vad är bra och vad är dåligt??

Jag skriver detta under "skönhet & hår" eftersom jag gärna skulle vilja prova ett p-piller som kan förbättra min periodvis ganska finniga hy. Alla tips om sådana p-piller mottages alltså VARMT!! Självklart är andra råd också välkomna. Nu får det vara slut på en mens som kommer lite när den vill

Ha en fortsatt mysig lördagkväll

• Svar på tråden Alla tjejer som äter p-piller, TITTA HIT!!!!
  • nano

Mot finnar är det väl Cilest, Diane, Yasmin och Desolett som ska fungera bäst, vad jag har hört... fast det varierar ju från person till person, och Diane används ju främst som läkemedel mot finnar. Jag har tagit Cilest och Desolett, men något underverk mot finnarna gjorde de ju inte på mig. Säg till gyn/bm att du gärna vill ha något som ger mindre finnar. Men det viktigaste är ju att du mår bra av dem i övrigt...

• ztar

Jag åt från början Trinovum men fick tillbaka min mensvärk så jag bytte tilol Desolett som är helt super, Desolett har samma styrka på pillren hela kartan igenom och vill man skjuta på mensen är det bara att börja knapra igen utan uppehåll, men Trinovum och liknande äter man då bara den sista delen på kkartan och supar då alltså en hel karta för en vecka.

Desolett har iofs lite dåligt rykte, risken för blodproppar kan öka något men jag tror inte att det ärnnågon överhängande risk.

Kan absolut sekomendera dem, har bara mens i tre dagar sen jag började äta dem.

• Jenjo

Jag tror att det är väldigt svårt att fråga om råd. Det som passar en person är kanondåligt för en annan.

Jag är en person som inte äter P-piller längre, vilket jag valt medvetet då jag inte funkar så bra med hormoner.

För min del var preparat med mycket gestagener/progesteroner värst för humör, finnar, sexlust, torra slemhinnor. Därav var tex Cerasette det värsta jag någonsin ätit, medan andra tycker att det är jättebra, se tex Marlean ovan. Kan dock säga att jag vet flera som fått mycket biverkningar av detta preparat då det innehåller mycket mer gestagener än vanliga minipiller, just för att det ska bli lika säkert som ett p-piller. Gestagener är också det de flesta brukar få biverkningar utav. Den positiva verkan det kan ha är att mensen kan utebli eller drastiskt minska. Å andra sidan är preparat med mycket östrogener mer farligt ur "proppsynpunkt". På mig funkar det dock bättre på alla plan förutom att jag får mellanblödningar av dessa. Summa summarum, jag kan alltså inte använda någon metod med hormoner. Mår vansinnigt mycket bättre sedan jag slutade för ca 1,5 år sedan :)

Jag vet inte ifall detta gav dig något, men lite förhoppningsvis. Anledningen till att jag är inläst på området är även att en utav mina bästa vänner är barnmorska. Har fått mycket råd och tips av henne, och även av min läkare förstås. :)

Lycka till och prata ihop dig med folk som kan, hellre än oss noviser här på BT ;) Tror att du har bättre chans att hitta ett preparat som passar just dig då. :)

• *Blomman*

Det beror ju också på hur mycket finnar man får. ;) Jag hade över 50 finnar SAMTIDIGT i mitt ansikte, det var inte så mysigt. :)

Jag tänker inte nöja mig med ett halvdant piller utan har provat mig fram till det som passar mig bäst. Det gäller bara att stå på sig. :)

• Jenjo

Om jag förresten ska ge dig ett tips i alla fall ;) Trots att jag egentligen inte gillar det... :D Så vet jag att Jasmin är ett preparat många kan hantera bättre än andra p-piller, just för att deras typ av gestagener är mer lika kroppens eget hormon än vad andra p-piller använder. Därav blir det också lite dyrare eftersom det är nyligen framforskat och läkemedelsverket inte tycker att detta "kvinnoproblem" är så prioriterat. Det finns ju redan p-piller som funkar för att hålla oss ifrån att bli gravida, varför ska man då satsa på nya, typ... :( Undrar hur de hade resonerat ifall det vore ett "mansproblem"...?
    Ja, ja nu fick min lilla feministiska sida ett litet utbrott denna vackra vårdag! Nu ska jag ut i solen och njuta lite istället för att reta upp mig på saker jag inte kan förändra ;)

• m02thefa

Jag har ätit en väldig massa olika sorters p-piller. Trionetta 28 funkade otroligt bra - en tid, sen verkade jag bli "imun" mot dem och alla problem jag åt för kom tillbaka. Efter det Follimin, var inte alls bra för mig. Perioden med Yasmin var ett helvete. Sist åt jag Ortonett Novum (tror jag de hette) Kanon rent kroppsligt, ingen mens, inga humör eller "utseende" förändingar. Tyvärr fick jag torra slemhinnor av dem och det är ju inte riktigt på det sättet man vill att de ska motverka graviditeter =) Nu har jag p-stav och den är bra nu, men det tog ett par månader innan kroppen ställde in sig på den. Hur man reagerar på p-piller är så otroligt individuellt, men nu har jag i alla fall hjälpt med mina erfarenheter. Lycka till

• Lina L

Oj vad många svar! Tack för alla hjälp! Ni är så snälla Nu har jag lite att fundera över...

• Ida-Sofia

Hej Lina L. Jag har använt Diane i snart fyra år och det funkar jättebra för mig. Jag vet att de har lite dåligt rykte och har hört mig för med läkemedelsverket och flera olika läkare. Har också mätt blodtrycket o blodvärde o levervärde hos läkaren. Det är ju ett godkänt läkemedel och det skulle det inte vara om det var SÅ himla farligt. Som jag har fattat så ska inte riktigt överviktiga kvinnor, eller kvinnor med anlag för blodproppar ta det, men annars är det ungefär som vilket p-piller som helst.
    För mig är det jättebra, och jag har mycket bättre hy nu än innan jag började ta Diane. Det är ju också det enda p-pillret som har bevisad effekt mot acne.
    Lycka till med ditt val.

• H2O

Har ätit typ 8 olika sorters p-piller, Trinordiol, Desolett, Follimin, Follinett (eller nåt sånt), Diane, Yasmin plus ett par andra jag inte ens kommer ihåg namnet på (en var typ 3 ggr starkare än normalt eftersom jag blödde rätt mycket under hela cykeln).

Iaf, har som ni förstår haft en massa problem med p-piller, mellanblödningar etc. I slutet, efter att ha ätit i ca 11 år, fick jag nog av att må kasst. Migrän fick jag en gång i månaden (en massiv en), sexlust som bara miskade mer och mer, humörsvängningar och allmänt skumma känslor. Så jag gick till läkaren och sa att jag ville ha spiral istället.

P-stav eller spruta var inte ett alternativ eftersom jag hade mycket finnar och hormonhalten fortfarande var så hög. Det var ju just hormonerna som jag ville slippa.

Så det blev hormonspiral. Jag ville inte ha kopparspiral eftersom man blöder mer och det inte är så säkert (min mamma blev gravid med lillbrorsan då hon hade kopparspiral). Och hormonhalten är så låg med hormonspiral eftersom den verkar lokalt. Dessutom är det bara ett hormon iställer för två som det är i p-piller.

Iaf, är hur nöjd som helst. Migränen försvann direkt och jag har haft typ 3 icke-massiva attacker på snart två år. Och ingen mens!!!!! woohooo!!!

Humöret stabiliserades och sakta men säkert har sexlusten kommit tillbaka!! Woohoo igen

Visst gjorde det ont att sätta in den (jag har ej fött barn) men det var en kort smärta och helt klart värt det. Jag var även lite avigt inställd (minst sagt) till att ha ett främmande föremål i livmodern, men efter ett par veckor var det hur naturligt som helst och inget jag tänker på.

• Nickolina

äh jag blev en persika med yasmin.
    Den har mest östrogen och är därför "farligast" i blodproppssyfte....De som ger bäst hy har kvinnliga hormoner och det är de som flest får blodpropp av. Min kompis fick blodpropp av trionetta tex. Men: blodpropp är jätteovanligt och uppkommer oftast inom ett par månader så när jag bytte från trionetta till yasmine var jag ej orolig. yasmin är guld både för humör och hyn...fast de kanske hänger ihop..en fin hy gör en åtminstone lite lycklig eller hur :) kram

Svar på tråden Alla tjejer som äter p-piller, TITTA HIT!!!!