• Lina L

Alla tjejer som äter p-piller, TITTA HIT!!!!

Nu vill jag verkligen ha allas råd!

Jag ska börja äta p-piller igen efter en längre tids uppehåll och det finns ju väldigt många sorter att välja mellan. Visserligen rådgör man ju med gynekologen men på min mottagning har man själv ett ganska stort finger med i spelet

Därför vill jag veta vad just NI tycker om era piller ni knaprar i er varje dag. Vad är bra och vad är dåligt??

Jag skriver detta under "skönhet & hår" eftersom jag gärna skulle vilja prova ett p-piller som kan förbättra min periodvis ganska finniga hy. Alla tips om sådana p-piller mottages alltså VARMT!! Självklart är andra råd också välkomna. Nu får det vara slut på en mens som kommer lite när den vill

Ha en fortsatt mysig lördagkväll

• Svar på tråden Alla tjejer som äter p-piller, TITTA HIT!!!!
  • Påsken

Jag åt Follimin 28 förut... men slutade för att jag blev mer deprimerad och sexlusten dalade till botten... tråkiga biverkningar.

• Miss N

Vad jag minns är att de gamla sortens minipiller inte var lika säkra som vanliga p-piller. Cerazette är den nya generationens minipiller och vad jag minns så är den lika säker som de andra pillren. Fråga dock barnmorskan. Jag fick dessa efterom vi har blodproppar i släkten.

• Princessdiamond

jag vet ju inte vad som funkar på dig då det skiljer sig otroligt mycket från person till person.. men jag har iaf bara haft problem med mina piller..
    fram tills jag började med Yasmine!!
    dom e visserligen lite dyrare än de andra.. men jag (som jobbar timmar och inte har någon vidare inkomst) betalar gladeligen för de p-pillrena! mensen kommer alltid när den skall och jag blöder i typ två dagar.. efter det använder jag bara ett trosskydd för säkerhets skull..
    vet ju inte om de skulle funka med dig.. men det e verkligen ett tips.. du kan ju försöka, och byta om det inte känns bra..
    lycka till

• vixen not a tramp

Kom just på att det finns en tråd här på forumet som heter nåt i stil med Yasmine, mitt liv blev ett helve eller nåt sånt. Kan ju vara värt att googla på eftersom sökfunktionen ligger nere.

• Lilla-Lina

Ja har ätit Mercilon 21, follimin 21 och Cerazette i olika omgångar. Tyckte att Mercilon var de som fungerade bäst på mej, hade kvar sexlust, lite mens och inga finnar. Bytte till Follimin för att det var billigare och blev lite deppig. En barnmorska föreslog då Cerazett, som gav mej massor av finnar. Bytte då tillbaka till Follimin och nu ska jag byta igen... Har just slutat med min sista Folliminkarta och ska börja med Diane nästa vecka. Har lindriga problem med finnar i pannan och min gynekolog föreslog dem. (de kan inte skrivas ut av barnmorska). Vad rörigt det blev... Är inte orolige för ev biverkningar av Diane, litar på att min gynekolog inte skulle skriva ut dem till mej om de var farliga. Det är en annan sorts gulkroppshormon i än vad det är i andra P-piller. Det används som vilket p-piller som helst i Danmark och Tyskland.
    Ja håller med det är en djungel, men nu ska vi se hur dessa fungerar.
    Lycka till!!!
    (Om någon har erfarenheter av Diane skriv gärna)

• Ananas

Skillnaden mellan vanliga p-piller och minipiller är att p-piller innehåller kombinationer av någon variant av östrogen och gulkroppshormon. Mini-piller innehåller inget östrogen.

Vad detta innebär är att vanliga p-piller hämmar både ägglossning och gör att slemmet i livmoderhalsen blir mer svårgenomträngligt. Minipiller hindrar vanligtvis inte ägglossning utan fungerar genom att slemmet blir svårgenomträngligt.

Minipiller tar man kontinuerligt, dvs man gör inget uppehåll. Vanliga kombinerade p-piller tar man 21 dagar och gör ett uppehåll på 7 dagar. De sorter som heter något med 28 i slutet har sockerpiller i slutet på kartan (vanligen 7) som är där för att det är lättare för många att ta sina tabletter varje dag och inte behöva bry sig om att räkna uppehållsdagar.

De lite äldre minipillren har inte så lång "miss-marginal" dvs om man missar sitt piller har man inte så lång tid på sig att komma ihåg det, vanligen 3h, jämfört med 12h på vanliga p-piller.

Cerazette är ett nyare minipiller som nyligen fått godkänt med en felmarginal på 12h. Cerazette kan också hämma ägglossning men det är inte alla som får hämmad ägglossning.

Säkerheten är väldigt hög på både vanliga p-piller och minipiller förutsatt man tar dem i tid, inte är dålig i magen och inte tar någon annan medicin som kan påverka p-pillrena.

Vilken sort som passar just dig TS är jättesvårt att säga. Man får oftast prova sig fram. Be att få först 3 månader utskrivna och testa hur det funkar. :)

Lycka till!

• *Blomman*

Jag har ätit Yasmin och jag mådde som en prinsessa. :D Tyvärr så fick jag mängder av finnar, men det kanske berodde på att jag tidigare hade max en finne per månad och då under mensperioden.

Nu äter jag Trinordiol och de fungerar jättebra också, men jag tror nog att jag mådde bättre med Yasmin.

• S.N

Varför äta hormoner när det finns kopparspiral?

• vixen not a tramp

För att man inte har fått barn, eller för att det känns läskigt med ett metallföremål i mutti. *ryser* Eller både anledningarna.

• vixen not a tramp

Sen efterlyste ju TS något som hjälper mot finnar och då behövs det nog ett hormonpreparet.

Svar på tråden Alla tjejer som äter p-piller, TITTA HIT!!!!