Inlägg från: deselby |Visa alla inlägg
  • deselby

Malaysia - boka hotell på plats?

Håller med. Det var ett par år sen jag var där, men då fanns det gott om rum på alla slags hotell. Annars är ett tips att boka via www.mrjet.com, de har många hotell i Malaysia. Vi åker nu till Borneo och har bara bokat 3 nätter i KL och sen ska jag boka ett par nätter till, sen reser vi runt.

• deselby

Hej,
    Tja, det har jag faktiskt inte tänkt på. Jag tror nog vi tar ryggsäckar, men jag vill gärna bo lite bättre nu när det är bröllopsresa och allt! Vi ska åka i mitten av maj för 3 veckor. Ja, ett par nätter på varje ställe, vi har inte planerat så noga. Idealet är väl om man kan bo åtminstone 3 nätter på varje hotell för jag tycker det är lite jobbigt att åka runt för mycket.
    Anledningen till att jag nämnde mrjet är att jag har ett speciellt hotell jag vill bo på första nätterna och jag har kollat vad det kostar på många olika siter. Det kan variera jättemycket. Det var billigare på mrjet än på hotellets egen webbsida. Sen vet jag förstås inte vad det skulle kosta om vi bara dök upp och ville bo där (som jenjo föreslår), men då riskerar man ju att det inte finns plats osv och det är ju trist om man satsat på ett speciellt ställe.
    Samtidigt vill man ju inte ha för mycket bokat för man kanske ändrar resplanerna när man kommer fram!
    Det ska inte vara regnperiod i augusti, vad jag förstår. Många hotell jag tittat på blir dyrare just efter den 15:e juli, kanske är det högsäsong i augusti, i alla fall på Borneo.

• deselby

Abby: nej, säkert inte så speciellt, vi ska ju till Borneo och där finns ett hotell som heter Tanjung Aru som många andra har pratat om för det finns charterresor som går dit. Tror både STS och Ving har det i sitt program och jag tyckte det såg fint ut i katalogen! Har ni bestämt vart ni ska åka på ett ungefär? Jag har varit på fastlandet också, fast det var ju ett par år sen, men lite tips kanske jag har.

• deselby

Jaha, ja. Ja, i KL tycker jag det var mysigt att bo i/nära China Town så det där Swiss-hotellet som rekommenderades ovan kan säkert vara bra. Jag var på Penang, där ska man bo på stranden Batu Ferringi beach, se till att hotellet verkligen ligger där och inte ett par km ifrån för där finns inte andra resturanger osv. Kan rekommenderas, fanns jättemånga bra hotell där så det är bara att välja. På lankgawi bodde jag i södra delen av ön, tror det hette Pantai Cenai (själva stranden, alltså), där fanns också flera hotell. Endel hotell på Langkawi ligger mera enskilt och det tycker åtminstone jag inte är så kul, men det är ju upp till var och en. Jag trivdes på båda dessa ställen. Sen var jag på östkusten och åkte också till Tioman island (se även tråden "nu har jag varit på borneo). Tioman tyckte jag var lite överskattat, hade kanske för höga förväntningar. Det som är lite skillnad är att västkusten är mera "modernt" och östkusten mera muslimskt, endel ställen säljer tex inte alkohol. Men jag tyckte alla var trevliga och det var jättelätt att resa runt i landet, speciellt när nästan alla pratar engelska (det är svårare att resa runt i Frankrike!). Kommer inte på nåt mer nu, men fråga om du vill!

• deselby

Augustibrud, det viktigaste är egentligen att veta när regntiden är. Den är olika månader på väst- och öst-kusten. Då kan man oftast bara åka dit där det inte regnar för ibland stänger de ned hela alltihopa! Sånt står väl i guideböckerna...

• deselby

Pupa, tack för det också! Jag har hittat flera siter, bland annat marimari.com, som man kan boka direkt på. Ett tips bara är att kolla noga vad som ingår, på endel sidor ingår frukost och skatter/avgifter, på andra inte. I Malaysia har de 15 % skatt så det är en avsevärd summa... Frukost på lyxhotell kan kosta 100 kr per person om den inte ingår.

• deselby

Hej,
    yamman: nja, jag har inga barn så jag vet tyvärr inte! Sen har jag inte varit så mycket i Thailand att jag kan jämföra, men hade jag haft barn hade jag inte tvekat att åka till Malaysia, det kan jag säga.

Pupa/alla: jajamän, så kan det vara, det gäller som sagt att kolla alla siter noga! Jag bokade igår via mrjet för det verkade vara ungefär samma pris som asiarooms, men på mrjet betalar man i svenska kronor så jag tyckte det var enklare.

Svar på tråden Malaysia - boka hotell på plats?