• Abby

Malaysia - boka hotell på plats?

Jag undrar om någon har erfarenhet av att resa i Malaysia och om det i så fall är okej att boka hotell/boende när man väl kommer dit? Och detta helst utan att det blir backpacker-nivå?

Vill gärna åka dit på bröllopsresa men det blir så dyrt om man bokar hela kittet härifrån - tänkte att det borde gå att boka när man kommer ner men vi vill förstås inte dra omkring på resväskor för mycket så standarden måste ändå va bra.

Vad tror ni, blir det lätt backpacker-resa i så fall?

• Svar på tråden Malaysia - boka hotell på plats?
  • Aprilia

Vi reste i Malaysia, Thailand o Singapore jan -04. I och för sig med varsin ryygsäck, som backpackers, men vi unnade oss att bo fint på vissa ställen. Ex bodde vi på 4-stjärniga Swiss hotel i centrala Kuala Lumpur över nyårsafton och då hade vi INTE bokat i förväg.
    Kan dock rekommendera att ha åtminstone första natten bokad o klar när ni kommer ner. Skönt efter lång resa och tidsomställning!
    Vilken tid på året ska ni åka?

• augusti -05

Hej!
    Tyckte inte det var några problem alls att hitta boende i Malaysia. Det finns allt att välja på och det är väldigt lätt att resa omkring om man vill. Ön Pankor är verkligen som gjord för smekmånadspar, bara turkost hav och låååånga vita stränder, superromantiskt. Dock hade även jag valt att boka första natten hemifrån å sen letat på plats. Lycka till!

• Abby

Aprilia: vi skall åka dit i mitten av augusti, hoppas det inte är för mycket regnperiod eller fullbokningar då.

Augusti-05: vilken tid på året var ni där? Back-packade ni runt eller bodde ni lite still?

• deselby

Håller med. Det var ett par år sen jag var där, men då fanns det gott om rum på alla slags hotell. Annars är ett tips att boka via www.mrjet.com, de har många hotell i Malaysia. Vi åker nu till Borneo och har bara bokat 3 nätter i KL och sen ska jag boka ett par nätter till, sen reser vi runt.

• Abby

deselby: när skall ni åka och kommer ni åka som backpackers eller ha resväskor? Med "resa runt" menar du några nätter på varje ställe då?

Själv skulle jag vilja stanna åtminstone 5-7 nätter i taget så man lär känna stället lite... tack för tipset på mr jet förresten, har inte tittat på deras hotellalternativ, däremot har de ju bra flygbiljettpriser ser det ut som!

• Jenjo

Har backpackat runt i Thailand och Malaysia. Det är inga som helst problem att hitta boende! Att boka hemifrån är vansinnigt mycket dyrare än att boka på plats. Jag kände aldrig något behov av att ha bokat första natten, varken före eller efter (och inte heller på andra resor jag gjort till andra världsdelar). Glöm inte att pruta!

• deselby

Hej,
    Tja, det har jag faktiskt inte tänkt på. Jag tror nog vi tar ryggsäckar, men jag vill gärna bo lite bättre nu när det är bröllopsresa och allt! Vi ska åka i mitten av maj för 3 veckor. Ja, ett par nätter på varje ställe, vi har inte planerat så noga. Idealet är väl om man kan bo åtminstone 3 nätter på varje hotell för jag tycker det är lite jobbigt att åka runt för mycket.
    Anledningen till att jag nämnde mrjet är att jag har ett speciellt hotell jag vill bo på första nätterna och jag har kollat vad det kostar på många olika siter. Det kan variera jättemycket. Det var billigare på mrjet än på hotellets egen webbsida. Sen vet jag förstås inte vad det skulle kosta om vi bara dök upp och ville bo där (som jenjo föreslår), men då riskerar man ju att det inte finns plats osv och det är ju trist om man satsat på ett speciellt ställe.
    Samtidigt vill man ju inte ha för mycket bokat för man kanske ändrar resplanerna när man kommer fram!
    Det ska inte vara regnperiod i augusti, vad jag förstår. Många hotell jag tittat på blir dyrare just efter den 15:e juli, kanske är det högsäsong i augusti, i alla fall på Borneo.

• Abby

deselby: oj, nu blir jag nyfiken! vad är det för speciellt hotell? något du kan rekommendera? dyrt? lyxigt? myspysigt?

• deselby

Abby: nej, säkert inte så speciellt, vi ska ju till Borneo och där finns ett hotell som heter Tanjung Aru som många andra har pratat om för det finns charterresor som går dit. Tror både STS och Ving har det i sitt program och jag tyckte det såg fint ut i katalogen! Har ni bestämt vart ni ska åka på ett ungefär? Jag har varit på fastlandet också, fast det var ju ett par år sen, men lite tips kanske jag har.

• Abby

deselby: vi har inte bestämt vart vi skall åka än, inte ens på ett ungefär, annat än Kuala Lumpur.. Det vi tänker/vill är väl att åka dit och ha bokat några nätter i förväg för att sedan på plats boka in resten. Vi vill resa runt men inte backpacka runt utan mer bo på ett ställe som man utgår ifrån. Åsså att det totalt är ett par, tre ställen man bor på, ca 5-7 nätter på varje. Tips mottages supertacksamt!!!!!

Svar på tråden Malaysia - boka hotell på plats?