• Abby

Malaysia - boka hotell på plats?

Jag undrar om någon har erfarenhet av att resa i Malaysia och om det i så fall är okej att boka hotell/boende när man väl kommer dit? Och detta helst utan att det blir backpacker-nivå?

Vill gärna åka dit på bröllopsresa men det blir så dyrt om man bokar hela kittet härifrån - tänkte att det borde gå att boka när man kommer ner men vi vill förstås inte dra omkring på resväskor för mycket så standarden måste ändå va bra.

Vad tror ni, blir det lätt backpacker-resa i så fall?

• Svar på tråden Malaysia - boka hotell på plats?
  • deselby

Jaha, ja. Ja, i KL tycker jag det var mysigt att bo i/nära China Town så det där Swiss-hotellet som rekommenderades ovan kan säkert vara bra. Jag var på Penang, där ska man bo på stranden Batu Ferringi beach, se till att hotellet verkligen ligger där och inte ett par km ifrån för där finns inte andra resturanger osv. Kan rekommenderas, fanns jättemånga bra hotell där så det är bara att välja. På lankgawi bodde jag i södra delen av ön, tror det hette Pantai Cenai (själva stranden, alltså), där fanns också flera hotell. Endel hotell på Langkawi ligger mera enskilt och det tycker åtminstone jag inte är så kul, men det är ju upp till var och en. Jag trivdes på båda dessa ställen. Sen var jag på östkusten och åkte också till Tioman island (se även tråden "nu har jag varit på borneo). Tioman tyckte jag var lite överskattat, hade kanske för höga förväntningar. Det som är lite skillnad är att västkusten är mera "modernt" och östkusten mera muslimskt, endel ställen säljer tex inte alkohol. Men jag tyckte alla var trevliga och det var jättelätt att resa runt i landet, speciellt när nästan alla pratar engelska (det är svårare att resa runt i Frankrike!). Kommer inte på nåt mer nu, men fråga om du vill!

• Abby

Jättetack för tipsen, deselby, vad mycket tips du hade!! Jag får återkomma om jag kommer på nåt mer - det gör jag säkert - jag skall kolla in den där andra tråden också (och alla andra som handlar om Malaysia/Borneo).

• augustibrud2005

Hej!
    Hur är det att åka till Malaysia i november?
    Vi gifter oss i slutet av augusti, men har inte möjlighet att åka då..
    I januari i år var vi på Filippinerna och det var så underbart att slippa lite regnorusktid i Sverige. Så vår bröllopsresa får nog skjutas på till utresa nov-jan.
    Förresten var Filippinerna helt underbart :) Otroligt låg prisnivå (ex. en flaska rom 3kr, hotellfrukost 12 kr, superdupermiddag 3-rätters för 50-60kr, lyxigt dubbelrum 150kr m.m.m)

• augusti -05

Abby

Var i Malaysia i mars å då var vädret strålande. Vi reste med ryggsäck i ett par månader och var även i Thailand. Men vi brukar bo "hyfsat" fint.
    Vi har alltid egen toa+ dusch å då finns det massor att välja på.Vi stannade allt från fyra nätter till nån vecka på samma ställe, ser ingen vits med att åka runt bara för att ha varit på många ställen. Stannar hellre nångra dar och ser mig omkring. Ska ni åka runt den tiden vill jag varna för att det knappt går att bada på Penang pga MÄNGDER av rödmaneter (men det kanske var vi som hade otur...).

• Pupa

Vi ska åka till Malaysia, och vi tänker boka rum via asiarooms.com Där har de mkt bra priser jämfört med det vi fått från hotellen direkt (och även nu när jag kollar Mr. Jet)

• deselby

Augustibrud, det viktigaste är egentligen att veta när regntiden är. Den är olika månader på väst- och öst-kusten. Då kan man oftast bara åka dit där det inte regnar för ibland stänger de ned hela alltihopa! Sånt står väl i guideböckerna...

• deselby

Pupa, tack för det också! Jag har hittat flera siter, bland annat marimari.com, som man kan boka direkt på. Ett tips bara är att kolla noga vad som ingår, på endel sidor ingår frukost och skatter/avgifter, på andra inte. I Malaysia har de 15 % skatt så det är en avsevärd summa... Frukost på lyxhotell kan kosta 100 kr per person om den inte ingår.

• Pupa

deselby, vi har oxå tittat på mari mari men jag tyckte fortfarande att asia rooms hade bäst priser (iaf på de hotellen vi skulle boka). de visar alla priser ink momsen och i de allra flesta fallen även frukost. Vi har valt att boka via dem eftersom det verkar vara ett stort bolag, med 24timmars kundtjänst och många kontor, bra avboknings regler osv.

Lycka till iaf!

• Abby

Pupa: bokar ni allt hemifrån eller väntar ni med några/flera nätter tills ni kommer ner till Malaysia?

• yamman

Förlåt att jag hoppar in med ytterligare en fråga i tråden. Ser att t ex deselby varit i både Thailand och Malaysia och undrar vilket land ni "tycker är bäst". Vi var med barnen på charter till Phuket (Karon Beach) i fjol, (dyr resa) och vi har nu funderingar på att köpa flygstolar, boka första nätterna hemifrån men inte resa runt så mycket utan vara på ett och samma hotell därefter (i möjligaste mån naturligtvis). Några större skillnader på länderna? Alltså med att resa med barn på detta vis?

• deselby

Hej,
    yamman: nja, jag har inga barn så jag vet tyvärr inte! Sen har jag inte varit så mycket i Thailand att jag kan jämföra, men hade jag haft barn hade jag inte tvekat att åka till Malaysia, det kan jag säga.

Pupa/alla: jajamän, så kan det vara, det gäller som sagt att kolla alla siter noga! Jag bokade igår via mrjet för det verkade vara ungefär samma pris som asiarooms, men på mrjet betalar man i svenska kronor så jag tyckte det var enklare.

• Pupa

Abby, vi väljer att boka allt hemifrån. Vi känner att vi vet hur vi vill lägga upp det, plus att vi tycker att när det ändå är bröllopsresan vill vi gärna att allt är klart i förväg. Vi kommer att vara borta i 18 dagar ungefär och det kommer kosta oss ca 28 000 sek tillsammans. Då har vi totalt 6 nätter i Kuala Lumpur, två nätter Cameron highlands och så 6 nätter langkawi.
    Hör av dig om du funderar över något mer!

Svar på tråden Malaysia - boka hotell på plats?