• _loove­ly_
    Äldre 10 Apr 14:03
    39678 visningar
    67 svar
    67
    39678

    *Ta lån trots man inte har arbete, hur ska jag göra?

    Hejsan!

    Jag behöver låna pengar nu, men jag har inget arbete, så jag
    vet inte vilken bank eller vart nånstans jag skulle ha en chans
    att få låna.
    Jag har en borgensman som har arbete, men han har betalningsanmärkningar,
    Så jag vet inte ifall det är någon idé, att ange han som borgensman.
    Någon annan som kan vara borgensman har jag inte.
    Jag behöver tips om ställen där man kan låna pengar där dom inte är så
    hårda med att man måste ha ett arbete, eller där socialbidrag kan räknas
    som inkomst. ???*

  • Svar på tråden *Ta lån trots man inte har arbete, hur ska jag göra?
  • lundab­rud
    Äldre 10 Apr 14:12
    #0

    Vet inget ställe, men vad jag vet kommer du få betala OERHÖRT hög ränta, typ 20 %. Försök att låta bli...

  • yrvädr­et
    Äldre 10 Apr 14:18
    #0

    Jag menar att snoka eller döma, men är det så smart att låna när man inte har jobb? Är det något väldigt viktigt och akut?

    Att ha en borgensman som har betalningsanmärkningar är i vilket fall som helst inte så bra, tror jag. Då är det nog bättre att inte ange någon borgensman alls (risken är att du framstår som att du har dåligt omdöme, om du förstår vad jag menar - alltså inte att du HAR det, utan att det kan SE UT som det)

    Att låna från etablerade banker tror jag är kört om man inte har jobb, eller en fasligt massa pengar sparade. Det enda jag kan komma på som de inte ställer frågor om jobb, är väl de snabblånsföretag som hela tiden är med i reklamen. kommer inte på vad de heter just nu. kolla Gula sidorna.

    Men vad du än gör, fundra igenom om du verkligen BEHÖVER låna pengar. Det är aldrig bra att dra på sig lån i "onödan" och tänk på att det är skyhög ränta på dessa snabblån och att om du inte kan betala tillbaka inom en snar framtid kommer att få betala tillbaka lånet flerfaldigt.

  • kotten­_79
    Äldre 10 Apr 15:17
    #0

    Du kommer inte få ta lån om din borgesman har anmärkningar..

  • krammi­a
    Äldre 10 Apr 15:45
    #0

    Mitt tips är att du tar ett extra arbete istället och arbetar ihop pengarna. Finns massor att arbeta med så något kommer passa dig. Du kanske kan få klistra kuvert i 5 nätter men det ger dig 5000kr.

    Att låna med en borgenär som har bet.anm. kommer du inte få. Det enda du kan göra är att ta tex ett finaxtlefonlån men det kommer så dig DYRT så jag hoppas du undviker det...

  • Fiafri­a?
    Äldre 10 Apr 15:49
    #0

    Tror det är kört med t.ex. Finaxlån också, dom kräver nog att man har ett fast arbete. Och hur ska du kunna betala tillbaka? Socialbidraget täcker väl bara det nödvändigaste, inte lånebetalningar.

  • ELA
    Äldre 10 Apr 15:52
    #0

    _loovely_: Snälla, rara, söta....hamna inte i den fällan om du verkligen inte absolut bara måste ha pengar snabbt!!! Det är det tokigaste man gör! Försök att lösa det på nåt annat sätt - ta ett "skit-jobb" eller nåt bara så du har en inkomst ett tag....och är det något som verkligen inte kan vänta till den dagen då du sparat ihop till det du vill?!?

  • Jenjo
    Äldre 10 Apr 15:52
    #0

    Jag tror inte att du får ett lån oavsett om du har borgensman eller inte, just eftersom du inte har någon inkomst. Det finns regler att följa på detta område, bankerna får inte låna ut utan att du själv har betalningsförmåga. Din enda chans är att stå som medlåntagare ihop med någon som har betalningsförmåga (och inte har betalningsanmärkningar). Jag avrekommenderar dock å det bestämdaste från denna lösning. Har du ingen inkomst kan du ju helt enkelt inte betala heller, vilket innebär att din medlånstagare kommer att få betala åt dig. Tveksamt om du hittar någon som ställer upp på de villkoren...
    Mitt råd är, försök lösa din situation på något annat sätt. Har du blivit överhopad av räkningar just nu kan du tex testa att ringa upp företagen du ska betala till och försöka få dem att lägga upp en betalningsplan.

  • Jenjo
    Äldre 10 Apr 16:01
    #0

    Enda tips jag har i övrigt är att du vänder dig till socialtjänsten om du är i riktig knipa. Kanske kan de hjälpa dig. Har haft en bekant som jobbat där tidigare och talat om att det händer att de hjälper till med ett "lån" tills bidragstagaren fått riktig inkomst igen (dock bara när det finns en god anledning att göra det, inkomst finns i sikte, och det inte rör sig om mycket pengar). Är inte insatt i detaljerna. Pratade om detta som ytligast under en fest för några år sedan...

  • Kåär
    Äldre 10 Apr 16:28
    #0

    Det enda jag kan komma på förutom de låneinstitut som har nämnt tidigare t ex GE Kapital, Ikano osv är att om du är student så har åtminstone Föreningssparbanken ett låneförslag. Man kan inte låna hur mycket som helst men det finns en möjlighet i alla fall. Om du inte är arbetande eller studerande tror jag att det blir svårt om du inte kan låna av en privatperson.

  • Ehjärt­aK = sant
    Äldre 10 Apr 20:16
    #0

    Det beror nog lite på hur stor summan är satt i förhållande till hur stor "chans" det är att du skall kunna betala tillbaka lånet.
    Om du skall köpa en bil så är ju den även säkerhet för lånet.

    Vad jag har förstått så är det oftast lättare att få lån i den bank som man är kund i (förutsatt att man varit en "bra" kund).
    Men ring runt till bankerna - det är enda sättet att få veta!

    Just det! Man kan ju även ta lån utan säkerhet (men till väldigt hög ränta).

    Jag håller för övrigt med ovanstående om att man skall låta bli, men det vet du säkert själv också....

Svar på tråden *Ta lån trots man inte har arbete, hur ska jag göra?